Hafsawati, Himami (2013) Upaya kepala sekolah sebagai leader dalam meningkatkan kedisiplinan guru Pendidikan Agama Islam (PAI) di MTs Mirqatul Ulum Banyuanyar Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110142.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Kepala sekolah merupakan pemimpin pendidikan yang sangat penting. Dapat dilaksanakan atau tidaknya tujuan pendidikan itu sangat tergantung pada bagaimana kecakapan dan kebijaksanaan kepala sekolah dalam memimpin suatu sekolah atau lembaga yang di naungi. Kepala sekolah merupakan sosok pemimpin yang akan dijadikan contoh oleh bawahannya, maka dari itu kepala sekolah harus bersikap disiplin agar bisa dijadikan contoh oleh bawahannya. Guru sebagai salah seorang pelaksana pendidikan di sekolah atau madrasah sangat diperlukan Jadi guru harus memiliki akhlak baik dan menunjukkan sikap disiplin yang tinggi agar dapat menjadi panutan bagi anak didiknya, sehingga proses pendidikan yang dilaksanakan dapat berhasil sesuai dengan tujuannya.
Penelitian ini mendiskripsikan tentang Upaya kepala sekolah sebagai Leader dalam meningkatkan kedisiplinan Guru pendidikan Agama Islam (GPAI) di MTs Mirqatul Ulum banyuanyar Probolinggo. Adapun tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini secara khusus adalah : 1) Mendeskripsikan Upaya kepala sekolah sebagai leader dalam meningkatkan kedisiplinan Guru pendidikan agama islam 2) Mengidentifikasi kendala-kendala yang dialami kepala sekolah dalam meningkatkan kedisiplinan guru pendidikan agama islam.
Pendekatan yang penulis gunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif.
Berdasarkan hasil penelitian dapat diketahui bahwa upaya kepala sekolah sebagi leader dalam meningkatkan kedisiplinan guru pendidikan agama islam di MTs mirqatul ulum banyuanyar probolinggo adalah: 1) upaya kepala sekolah dalam meningkatkan kedisplinan guru pendidikan agama islam meliputi: a) Kepala sekolah harus menjadi contoh yang baik, b) Tegas dalam menentukan tata tertib, c) Mengkondisikan guru dan staf-stafnya dengan baik, d) Membagi tugas dengan benar, e) Memberi sanksi bagi guru yang tidak mematuhi tatatertib sekolah, f) Bersikap demokratis dalam mengambil keputusan. 2) kendala-kendala yang dialami kepala sekolah dalam meningkatkan kedisiplinan guru pendidikan agama islam meliputi: a) adanya guru yang mempunyai anak balita b) kurangnya dukungan dari guru, c) kurangnya dukungan wali murid.
ABSTRACT
The headmaster is a significant educational leader. The goals of education can be implemented or not are extremely depended on skills and wisdom of school principals in leading a school or institution. Headmaster is a figure who can be a model for inferiors. Therefore, headmaster should be discipline in order to be followed by inferiors. Teacher, an implementer of education, is very needed. Hence, teacher should has good behavior and be discipline in order to be a model for students so that the implemented educational process can be successfully reached.
This study describe about The Principal Efforts as a leader in improving the Discipline of Islamic Studies Teacher at Islamic Junior High School Mirqatul Ulum Banyuanyar Probolinggo. The objectives of this study are: 1) to describe the principal efforts as a leader in improving the discipline of Islamic Studies Teacher, 2) to identify the obstacles which have been experienced by the headmaster in improving the discipline of Islamic Studies Teacher.
Methodologically, the researcher uses descriptive qualitative as research design.
The findings reveal that the principal efforts as a leader in improving the discipline of Islamic Studies Teacher at Islamic Junior High School Mirqatul Ulum Banyuanyar Probolinggo are: 1) the principal efforts as a leader in improving the discipline of Islamic Studies Teacher are: a) the headmaster should be a good model, b) the headmaster is firm in determining the regulations, c) the headmaster is good in organizing and regulating the teachers and stuffs, d) the headmaster is good in disporting duties, e) the headmaster give appropriate punishment to the teachers who do not apply the regulations, f) the headmaster is democratic in making decision; 2) the obstacles which have been experienced by the headmaster in improving the discipline of Islamic Studies Teacher are: a) there are several teacher who have young children, b) less support from teacher, c) less support from students’ parents.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimun, Agus | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kepala sekolah; kedisiplinan Guru; Headmaster; Discipline of teacher | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 02 Aug 2022 09:40 | ||||||
Last Modified: | 02 Aug 2022 09:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39667 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |