Huda, Miftakhul (2013) Implementasi metode Jigsaw dalam pembelajaran Al-Qur'an Hadits guna meningkatkan motivasi belajar siswa kelas XI-IPS 4 MAN Kediri II Kota Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110145.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Jika kita lihat bersama ternyata masih banyak sekali para guru pendidikan agama islam yang hanya terpaku menggunakan metode konfensional atau ceramah. Metode ini dianggap oleh para guru pendidikan agama islam khususnya guru mata pelajaran Al Qur’an Hadits sudah cukup untuk kegiatan belajar mengajar. Guru sering kali berfikiran bahwa murid hanya menerima pelajaran sesuai apa yang dijelaskan guru. Padahal untuk saat ini banyak sekali berkembang metode aktif learning. Sebagaimana yang terjadi di MAN Kediri II Kota Kediri yang ternyata guru pendidikan agama islam khususnya guru mata pelajaran Al Qur’an Hadits masih banyak menggunakan metode ceramah tersebut dari pada aktif learning.
Dari uraian di atas maka dalam penelitian ini ada 3 rumusan masalah yang peneliti gunakan, yaitu (1). Bagaimana perencanaan metode jigsaw untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran Al-Qur’an Hadits (2). Bagaimana pelaksanaan metode jigsaw untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran Al-Qur’an Hadits (3). Bagaimana penilaian metode jigsaw untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran Al-Qur’an Hadits. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui perencanaan, pelaksanaan dan penilaian metode jigsaw.
Penelitian ini termasuk dalam penelitian kualitatif, artinya adalah dalam penelitian kualitatif data yang dikumpulkan naskah wawancara, catatan lapangan, dokumen pribadi, catatan memo dan dokumen resmi lainnya bukan berupa angka- angka. Berdasarkan hasil penelitian yang dilaksanakan, pelaksanaan metode jigsaw ini dilakukan dengan III siklus dan 6 pertemuan. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan maka dapat dijelaskan, bahwa dalam perencanaan penggunaan metode jigsaw maka yang perlu dilakukan oleh seorang guru adalah: (1) Mencari berbagai referensi yang berkaitan dengan materi baik dari berbagai buku atau internet, (2) Meringkas materi yang akan disampaikan kepada siswa.
Pada siklus pertama karena para siswa baru pertama kali diperkenalkan dengan metode jigsaw, jadi masih terkesan bingung, karena masih belum terbiasa sehingga pada siklus selanjutya peneliti mencoba untuk mensosialisasikan kepada siswa agar mereka mengerti dan memahami terlebih dahulu bagaimana metode yang peneliti gunakan dalam proses pembelajaran.
Pada akhirnya metode jigsaw ini dapat dilaksanakan dengan baik dan dapat berjalan dengan lancar. Penilaian yang digunakan adalah dengan menggunakan pengamatan dari keaktifan siswa, antusias siswa, kerja sama tim, dan yang terakhir dengan menggunakan tes tulis sebagai hasil akhir yang akan didapat peneliti.
ABSTRACT
If we look together, there are still a lot of teacher of Islamic education that only based to use conventional method or lecture method. According to the teacher of Islamic education. Specially teacher of Qur’an Hadith, this method was enough for activity of teaching learning However, now a days people have developed some kinds of teaching ways what is so called the active learning method. In this case, it is including the State Islamic Senior High School of Kediri II in Kediri city, which eventually the Islamic education teachers specially teacher of Qur’an Hadith have still been using that conventional method or lecture method instead of the active learning method.
Based on the above experience, in this research there are three problem statements which have been provided by the researcher, these are; (1) How is the planning of the jigsaw method to increase students’ learning motivations on Qur’an Hadith lesson (2) How is the application of the jigsaw method to increase students’ learning motivations on Qur’an Hadith lesson (3) How does the Jigsaw assessment system work in increasing students’ learning motivations on Qur’an Hadith. And the aim of conducting this research is to know the planning, implementation, and assessment of the Jigsaw method.
The type of this research is a qualitative, which means that in a qualitative research, it is normally the collected data are not in the form of numbers instead they are interview texts, field notes, private documentations, memo notes, and other formal documentations, that is not from of the numbers. Based on the result of experience that implemented, implementation jigsaw method is done through III cycles within 6 meetings, and according to the results of the research which they can be concluded that, in the planning of using the Jigsaw method in which it requires teachers to do some requirements such as; (1) seeking for some related material references either from books or the internet sources. (2) summarizing some lesson materials which are going to be taught to the students.
In the first cycle, learning process less of the maximum, because in first time the student introduced with the Jigsaw method, so that there are possibilities for them to become confused, since they do not get used to the method, yet in the following cycles the researcher tried to explain more to the students in order they would understand well and comprehending of the method that the researcher used in their learning processes which eventually this Jigsaw method can be done well as what as in our expectation.
Finally, jigsaw method can implemented with either and can run smoothly. Assessment is to use observation from student activity, enthusiastic student, teamwork, and the last with use written test as final results that will be obtained by researchers.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujtahid, Mujtahid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Jigsaw; Motivasi; Al Qur’an Hadits; Jigsaw; Motivation; Qur’an Hadith | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 02 Aug 2022 09:40 | ||||||
Last Modified: | 02 Aug 2022 09:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39664 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |