Rifa’atul, Mahmudah (2013) Analisis buku panduan kegiatan ramadhan dalam meningkatkan kompetensi keagamaan siswa di SMP Negeri 1 Bululawang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110150.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Ramadhan constitutes a holy month that fully by God’s mercy and forgiveness. All moslem in this world compete to get the decencies about this holy month. Therefore, it’s relevant with the activity of giving handbook about Ramadhan activity by school to all students. In this case, it can affect to make students can be more compete to get the Ramadhan’s decencies. Hopefully, these books can motivate students to be more enthusiasts in carrying on the Ramadhan’s activity. Recently, these handbooks about Ramadhan activity get more interest, but almost all publishing house lack of care about the books’ quality. Therefore significantly students couldn’t get anything from these books.
This reseach was conducted in Junior High School 1 Bululawang, by the main object of study namely Ramadhan Activity Handbook given to students at the time of Ramadhan arrived. The purposes of this research are 1) describe and analyze the concept of Ramadhan Activity Handbook at junior high school 1 Bululawang; 2) describe and analyze the effectiveness of Ramadhan Activity Handbook of religious enhance student competency in junior high school 1 Bululawang.
This research is using qualitative approach within research documentation or known by content analysis. This research is divided into four stages, they are: the preface research, the development research, the real field research, and reporting. For understanding the concept of Ramadhan Activity Handbook in relevance with the religious students competence improvement, the researchers conducted an analysis of Ramadhan Activity Handbook by comparing their appropriateness with major government-issued criteria, conducting interviews with the book compiler and students of junior high school Negeri 1 Bululawang, as well as provide direct observation at the time of Ramadhan, especially during Ramadhan.
From the observations and analysis of the researcher, then it is known that the concept of Ramadhan Activity Handbook at junior high school 1 Bululawang according to the curriculum of Islamic Education lesson can improve the competence of religious students, due to the compatibility between the materials, content, and design of activities Handbook Ramadhan with quality criteria (standard) non-text book education, religious activities during Ramadhan, religious competencies to be achieved students, Junior High School student characteristics, and improvement the average of value Islmic Education Lesson in each class.
ABSTRAK
Bulan Ramadhan merupakan bulan penuh rahmat dan ampunan. Umat muslim berlomba untuk mendapakan keutamaan-keutamaan pada bulan ini. Pemberian Buku Panduan Kegiatan Ramadhan yang dilakukan oleh sekolah pada siswa, dimaksudkan agar siswa mampu mendapatkan keutamaan-keutamaan pada bulan tersebut. Keberadaannya juga diharapkan bisa menjadi buku pedoman siswa dalam melaksanakan kegiatan ibadah dalam bulan Ramadhan. Kini keberadaan buku tersebut kian diminati, tetapi seringkali penyusun buku tidak memperhatikan kualitas buku, sehingga tidak menghasilkan dampak apapun pada kompetensi keagamaan yang seharusnya dicapai siswa pada setiap jenjang sekolah.
Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 1 Bululawang, dengan objek utama penelitian yaitu Buku Panduan Kegiatan Ramadhan yang diberikan pada siswa pada saat bulan Ramadhan tiba. Adapun tujuan dilaksanakan penelitian ini adalah; 1) mendeskripsikan dan menganalisis konsep Buku Panduan Kegiatan Ramadhan di SMP Negeri 1 Bululawang; 2) mendeskripsikan dan menganalisis efektifitas Buku Panduan Kegiatan Ramadhan dalam meningkatkan kompetensi keagamaan siswa di SMP Negeri 1 Bululawang.
Pendekatan yang dilakukan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian dokumen atau sering disebut dengan content analysis (analisis isi). Penelitian ini dibagi menjadi empat tahap yaitu penelitian pendahuluan, penelitian pengembangan, penelitian sebenarnya, dan penulisan laporan. Untuk mengetahui konsep Buku Panduan Kegiatan Ramadhan dalam kaitannya dengan peningkatan kompetensi keagamaan siswa di SMP Negeri 1 Bululawang, maka peneliti melakukan analisis kesesuaian Buku Panduan Kegiatan Ramadhan dengan bebarapa kriteria yang dikeluarkan pemerintah, mengadakan wawancara dengan penyusun buku dan siswa-siswi SMP Negeri 1 Bululawang, serta mengadakan observasi secara langsung pada saat bulan Ramadhan, khususnya ketika pondok Ramadhan berlangsung.
Dari hasil pengamatan dan analisa peneliti, maka dapat diketahui bahwa konsep Buku Panduan Kegiatan Ramadhan di SMP Negeri 1 Bululawang disesuaikan dengan kurikulum Pendidikan Agama Islam untuk SMP. Selain itu, dapat diketahui bahwa Buku Panduan Kegiatan Ramadhan dapat meningkatkan kompetensi keagamaan siswa, karena adanya kesesuaian antara materi, isi, dan desain Buku Panduan Kegiatan Ramadhan dengan krtiteria mutu (standar) buku non-teks pelajaran, kegiatan keagamaan dalam bulan Ramadhan, kompetensi keagamaan yang harus dicapai siswa, karakteristik siswa SMP, serta adanya peningkatan rata-rata nilai Pendidikan Agama Islam pada seluruh kelas.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashori, Bashori | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Ramadhan Activities Handbook; the Religious Students Competence; Buku Panduan Kegiatan Ramadhan; Kompetensi Keagamaan Siswa | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 02 Aug 2022 09:38 | ||||||
Last Modified: | 02 Aug 2022 09:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39659 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |