Zakiyah, Umi Lailatuz (2013) The influence of learning styles toward students' achievement on Al-Qur'an Hadith at second grade in MTsN Bandar Kidul Kediri 1: Survey on superclass students. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110153.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Style of the learning is a process of movement behavior, appreciation, as well as the tendency of a student to learn or acquire a science in its own way. One's learning style is a combination of how he absorbs, then organizes and process information. The secret success of teaching and learning process lays in a person’s awareness to his or her style, potential, and character. When a person recognizes his or her potential, unique style, and way to absorb some information effectively, he or she automatically will achieve his or her purpose that is to be successful learners with her or his appropriate learning style. The aspects that annoy in the learning process likes bad memorization and difficult to learn that has to solve it, minimally that’s matter can be minimized. Through knew effective learning styles of students that can become reference for teacher in learning process effectively.
This study aimed to investigate the effect of learning styles (visual, audio, and kinesthetic) toward students’ achievement on Al- Qur’an Hadith at second grade in MTsN Bandar Kidul Kediri 1 (Survey on Superclass Students).
This research is quantitative shaped, with survey approach. The method is a method of data collection questionnaires, interviews, and documentation. The subjects were students of VIII Superclass with a sample of 66 students. Analysis of data using percentages and multiple linear regression.
Descriptive statistical analysis of the results obtained: (a) the most dominant learning style is visual learning style used by percentage (26.41%) with a very good criterion (b) Student achievement is the most dominant is well with the frequency of 26 students (39.39%). From the test results obtained by linear regression: there is significant influence between learning style toward students’ achievement at second grade in MTsN Bandar Kidul Kediri 1 (Survey on Superclass students). Value of the adjusted coefficient of determination (Adjusted R Square) of 33.4%, which means the dependent variable student achievement on Al- Quran Hadith explained by independent variable learning styles by 70.4%. While the remaining 29.6% is explained by variables beyond the variables used in the study. It is recommended that students, especially students of VIII Superclass in MTsN Bandar Kidul Kediri 1 in order to better know and understand the learning style is best for her so that it can achieve the maximum results of achievement.
ABSTRAK
Gaya belajar adalah suatu proses perilaku gerakan, penghargaan, serta kecenderungan siswa untuk belajar atau memperoleh ilmu dengan caranya sendiri. Satu gaya belajar adalah kombinasi dari bagaimana ia menyerap, kemudian mengatur dan memproses informasi. Keberhasilan rahasia proses belajar mengajar terletak pada kesadaran seseorang pada gaya, potensi, dan karakternya. Ketika seseorang mengakui potensi, gaya yang unik nya, dan cara untuk menyerap informasi secara efektif, ia secara otomatis akan mencapai tujuannya nya yaitu untuk menjadi pembelajar yang sukses dengannya yaitu gaya belajar yang tepat. Aspek-aspek yang mengganggu dalam proses pembelajaran suka menghafal buruk dan sulit untuk belajar yang harus menyelesaikannya, minimal hal itu dapat diminimalisir. Dengan diketahuinya gaya belajar yang efektif bagi siswa, dapat menjadi acuan bagi guru dalam proses pembelajaran secara efektif.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh gaya belajar (visual, audio, dan kinestetik) terhadap prestasi siswa pada Al-Qur'an Hadits di kelas dua di MTsN Bandar Kidul Kediri 1 (Survei pada Siswa Superclass).
Penelitian ini adalah berbentuk kuantitatif dengan pendekatan survey. Metode ini adalah metode pengumpulan data kuesioner, wawancara, dan dokumentasi. Subyek penelitian adalah siswa VIII Superkelas dengan sampel 66 siswa. Analisis data menggunakan persentase dan regresi linier berganda.
Analisis statistik deskriptif dari hasil yang diperoleh: (a) gaya belajar yang paling dominan adalah gaya belajar visual yang digunakan oleh persentase (26,41%) dengan kriteria sangat baik (b) Prestasi siswa yang paling dominan adalah baik dengan frekuensi 26 siswa (39,39%). Dari hasil pengujian diperoleh regresi linier: ada pengaruh yang signifikan antara gaya belajar terhadap prestasi siswa kelas II di MTsN Bandar Kidul Kediri 1 (Survei pada Siswa Superclass). Nilai koefisien determinasi yang disesuaikan (Adjusted R Square) sebesar 33,4%, yang berarti prestasi siswa variabel tergantung pada Al-Quran Hadist dijelaskan oleh gaya belajar variabel independen 70,4%. Sedangkan sisanya 29,6% dijelaskan oleh variabel di luar variabel yang digunakan dalam penelitian ini. Disarankan bahwa siswa, khususnya siswa VIII Superkelas di MTsN Bandar Kidul Kediri 1 dalam rangka untuk lebih mengetahui dan memahami gaya belajar yang terbaik bagi dirinya sehingga dapat mencapai hasil yang maksimal prestasi.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Learning styles (visual, audio, and kinesthetic); students’ achievement; Gaya belajar (visual, audio, dan kinestetik); prestasi siswa. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 02 Aug 2022 09:38 | ||||||
Last Modified: | 02 Aug 2022 09:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39639 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |