Fuadiy, Hilmi Azis (2013) Penerapan pembelajaran kooperatif dengan metode Think-Pair-Share dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VII E Sekolah Menengah Pertama Negeri I Sumberjambe Kabupaten Jember. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110163.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Cooperative learning is learning consciously and systematically incorporate interactions among students as an exercise in living in a real community. Think Pair Share is a cooperative method that gives students time to think and respond and help each other mutually. This method introduces the idea of ??"thinking time or waiting time" is a powerful factor in improving students' ability to respond to questions. Achievement is the result of understanding and mastery obtained values ?? contained in the curriculum. So that achievement can be measured by the value obtained from the procurement of test and evaluation of learning .. researchers based on observations, it turns out in junior high school I Sumberjambe Jember, many methods are used in the Islamic religious education is learning lectures, discussion, and debate. Lecture method is still an option in the delivery of content, so that students tend to get bored, and less eager to learn.
From the above background of problem, the problems that arise are: 1) How does the application of cooperative learning methods TPS (Think-Pair-Share) in improving student achievement in the subject of Islamic Religious Education classes VII Junior High School I Sumberjambe Jember? 2) Is cooperative learning model of TPS (Think-Pair-Share) can improve student achievement in the subjects of Islamic Religious Education classes VII Junior High School I Sumberjambe Jember?. The objectives to be known from the above problems are: 1) To describe the application of cooperative learning methods TPS (Think-Pair-Share) in the subject of Islamic Religious Education classes VII Junior High School I Sumberjambe Jember. 2) To determine whether the methods of cooperative learning with TPS (Think-Pair-Share) can improve student achievement in the subjects of Islamic seventh grade junior high school I Sumberjambe Jember.
The method used in this research is Classroom Action Research (CAR) by way of an experiment consisting of two cycles. I cycle performed in two acts, (4X35 min) and the second cycle was also performed in two acts (4X35 minutes). Phase of the action research (PTK) including planning, implementation, observation, and reflection.
From the analysis, showing that the application of Cooperative Learning Methods Think-Pair-Share in Improving Student Achievement In Islamic Education Subjects Grade VII Junior High School I Sumberjambe Jember. has been properly implemented and effective in improving student achievement. this can be seen from the results of the study showed an increase in the cognitive, affective and psychomotor students.
ABSTRAK
Pembelajaran kooperatif adalah pembelajaran yang secara sadar dan sistematis menggabungkan interaksi antara sesama siswa sebagai latihan hidup di dalam masyarakat nyata. Think Pair Share adalah suatu metode kooperatif yang memberi siswa waktu untuk berfikir dan merespon serta saling bantu satu sama lain. Metode ini memperkenalkan ide “waktu berfikir atau waktu tunggu” yang menjadi faktor kuat dalam meningkatkan kemampuan siswa dalam merespon pertanyaan. Prestasi merupakan hasil dari pemahaman yang didapat serta penguasaan nilai-nilai yang terdapat dalam kurikulum. Sehingga prestasi dapat diukur dengan nilai yang di dapat dari pengadaan tes maupun evaluasi belajar.. berdasarkan observasi peneliti, ternyata di SMPN I Sumberjambe Jember, Selama ini metode yang digunakan dalam pembelajaran pendidikan agama islam adalah ceramah, tanya jawab, dan diskusi. Metode ceramah masih menjadi pilihan dalam penyampaian materi, sehingga siswa cenderung bosan, dan kurang bersemangat untuk belajar.
Dari latar belakang diatas maka permasalahan yang timbul adalah: 1)Bagaimana penerapan pembelajaran kooperatif dengan metode TPS (Think-Pair-Share) dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VII SMPN I Sumberjambe Jember? 2) Apakah pembelajaran kooperatif model TPS (Think-Pair- Share) dapat meningkatkan prestasi belajar siswa pada pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VII SMPN I Sumberjambe Jember ?. Adapun tujuan yang ingin diketahui dari permasalahan tersebut diatas adalah: 1)Untuk mendeskripsikan penerapan pembelajaran kooperatif dengan metode TPS (Think-Pair-Share) dalam mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VII SMPN I Sumberjambe Jember. 2) Untuk mengetahui apakah pembelajaran kooperatif dengan metode TPS (Think-Pair- Share) dapat meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Agama Islam kelas VII SMPN I Sumberjambe Jember.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan cara eksperimen yang terdiri dari dua siklus. Siklus I dilaksanakan dalam dua kali tindakan, (4X35 menit) dan siklus II juga dilakukan dalam dua kali tindakan (4X35 menit). Tahapan pelaksanaan penelitian tindakan kelas (PTK) meliputi perencanaan, pelaksanaan, Pengamatan, dan refleksi.
Dari hasil analisa, menunjukkan bahwa penerapan Pembelajaran Kooperatif Dengan Metode Think-Pair-Share Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII SMPN I Sumberjambe Jember. telah dilaksanakan dengan baik dan efektif dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. hal ini dapat dilihat dari hasil penelitian yang menunjukkan adanya peningkatan aspek kognitif, afektif dan psikomotorik siswa.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Supriyatno, Triyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Cooperative Learning; Methods Think-Pair-Share; Learning Achievement; Pembelajaran Kooperatif; Metode Think-Pair-Share; Prestasi Belajar | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:52 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 14:52 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39629 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |