Hilmy, Muhammad (2013) The implementation of interactive multimedia to improve student's motivation on Aqidah Akhlak subject XI grade IPS 3 MAN Kota Kediri 3. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110164.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (364MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Motivation is an impulse that could improve students' spirit to always learn and active in the learning process, lack of effectiveness of the learning method or learning media that was used by the teachers could decrease the student motivation, an interactive multimedia that consist several media (audio, visual and kinesthetic) will become an effective learning tool to improve student motivation because it will help students who have various learning concepts.
Formulation of the problem in this research is how could the implementation of Interactive Multimedia improve the students' motivation, how obstacles are encountered in the implementation of interactive multimedia and how to overcome obstacles that arise in the implementation of interactive multimedia in teaching Aqidah Akhlak for grade XI IPS 3.
The purpose of this study is: To determine the implementation of Interactive Multimedia to improve the students' motivation, to know the obstacles in the implementation of Interactive Multimedia to improve the students' motivation,and know how to overcome obstacles in the implemtation of interactive multimedia in teaching Aqidah Akhlak for grade XI IPS 3.
The research was conducted at MAN 3 Kediri, with the design of classroom action research (CAR) following the model that developed by John Elliott. Data analysis was performed using interviews, observation, and documentation. The data were analyzed descriptively due to the qualitative approach.
Based on the results of studies that have been done show that the improvement of students' motivation was happened in aqidah akhlak subject at each cycle. Improvement of motivation could be seen as the original motivation average pre - test was 19, increased to 28 or 47 % in the cycle I , and in the cycle II increased to 40 or 110 %. It concluded that implementation of interactive multimedia could improve the student's motivation.
ABSTRAK
Motivasi adalah dorongan yang mampu membuat siswa bersemangat untuk selalu belajar dan aktif dalam pembelajaran. Kurang efektifnya metode pembelajaran yang digunakan oleh guru akan mengurangi tingkat motivasi siswa. Multimedia interaktif yang terdiri dari beberapa media (audio, visual dan kinestetik) akan menjadi media pembelajaran yang efektik untuk meningkatkan motivasi siswa karena media tersebut mampu membantu siswa yang memiliki konsep belajar yang berbeda-beda.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana penerapan Multimedia interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa, bagaimana kendala yang muncul dalam penggunaan multimedia interaktif dan bagaimana cara mengatasi kendala yang muncul dalam penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran Aqidah Akhlak kelas XI IPS 3 MAN Kota Kediri 3.
Tujuan penelitian ini adalah: Untuk mengetahui penggunaan multimedia interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa, untuk mengetahui kendala penggunaan multimedia interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dan untuk mengetahui bagaimana mengatasi kendala penggunaan multimedia interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Aqidah Akhlak kelas XI IPS 3 MAN Kota Kediri 3.
Penelitian ini dilakukan di MAN Kota Kediri 3. Dengan desain penelitian tindakan kelas (PTK) mengikuti model yang dikembangkan oleh John Elliott. Analisis data dilakukan dengan menggunakan interview, observasi, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan secara kualitatif deskriptif karena pendekatan yang digunakan adalah penelitian kualitatif.
Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan menunjukkan ada peningkatan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam pada tiap-tiap siklus. Peningkatan motivasi terlihat dari yang semula nilai rata-rata pre-test 19. meningkat menjadi 28 atau 47 % pada siklus I, dan pada siklus II meningkat menjadi 40 atau 110 %.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Interactive Multimedia; students’ motivation and Aqidah Akhlak; Multimedia interaktif; motivasi belajar siswa dan pembelajaran aqidah akhlak. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:51 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 14:51 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39624 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |