Amalia, Husna (2013) The implementation of management based on spiritual quotient to develop student’s religious character at SMAN 1 Grogol Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09110061.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
ABSTRACT
Education is not only the effort to develop cognitive aspect of student but also it tries to develop aspect of affective and psycomotor. Students are expected to have good behavior that is shown by strong spirituality. In developing student’s religious character, school implement the management based on spiritual quotient to help students do religious values. The development of religious character for student is important because in this era there are many immoralities that caused by some factors especially in their environment.
This research focused on (1) To describe the implementation of management based on spiritual quotient to develop student’s religious character at SMAN 1 Grogol Kediri. (2) To describe the obstacles of the implementation of management based on spiritual quotient to develop student’s religious character at SMAN 1 Grogol Kediri.
This research use descriptive qualitative approach to describe and interpret two cases above based on real phenomena in the field. The researcher as a partisipative observer to collect data at SMAN 1 Grogol Kediri. The method of collecting data include observation, interview, and documentation. Then, the technique of analysis data use reduction and taking conclusion.
The result of research shown that school implement management based on spiritual quotient through some religious programs that is introduced in student’s orientation, learning process in the class that is intregated by character value, and the existence of SKI and subject character of nation. The series of activity in the school can make them to have habitual to implement religious value, therefore it can develop their religious character. In implementing mangement based on Spiritual Quotient also appear some obstacles, therefore school commitee efforts to do straightening for achieving better result.
ABSTRAK
Pendidikan tidak hanya usaha untuk mengembangkan aspek kognitif pada siswa, namun juga upaya dalam mengembangkan aspek afektif dan psikomotor. Siswa diharapkan memiliki perilaku baik yang ditunjukkan oleh kuatnya spiritualitas. Dalam mengembangkan karakter beragama pada siswa, sekolah menerapkan manajemen berbasis Spiritual Quotient yang dapat membantu siswa dalam melaksanakan nilai- nilai keagamaan. Pengembangan karakter beragama bagi siswa dinilai penting karena pada saat ini telah banyak terjadi penurunan moral yang disebabkan oleh berbagai faktor terutama faktor lingkungan.
Penelitian ini difokuskan pada (1) Untuk mendeskripsikan penerapan manajemen berbasis Spiritual Quotient dalam mengembangkan karakter beragama pada siswa di SMAN 1 Grogol Kediri. (2) Untuk mendeskripsikan berbagai kendala dalam penerapan manajemen berbasis Spiritual Quotient untuk meningkatkan karakter beragama pada siswa di SMAN 1 Grogol Kediri.
Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif untuk menggambarkan dan memaparkan dua kasus di atas yang berdasarkan pada fenomena yang terjadi di lapangan. Peneliti berperan sebagai pengamat partisipatif untuk mengumpulkan data di SMAN 1 Grogol Kediri. Metode pengumpulan data yang digunakan meliputi observasi, wawancara, dan dokumentasi. Kemudian, teknik analisis data menggunakan reduksi dan pengambilan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa sekolah menerapkan manajemen berbasis Spiritual Quotient melalui beberapa program keagamaan yang diperkenalkan dalam Masa Orientasi Siswa, proses pembelajaran di kelas yang diintegrasikan dengan nilai karakter, peran serta dari program SKI, dan materi karakter kebangsaaan. Rangkaian kegiatan di sekolah tersebut dapat membuat siswa memiliki kebiasaan untuk melaksanakan nilai- nilai keagamaan sehingga dapat mengembangkan karakter beragama pada mereka. Namun pada penerapan manajemen berbasis Spiritual Quotient ini juga terdapat beberapa kendala sehingga pihak sekolah terus berupaya untuk melakukan pembenahan untuk mencapai hasil yang lebih baik.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Management based on Spiritual Quotient; Religious Character; Manajemen Berbasis Spiritual Quotient; Karakter beragama | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:23 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 14:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39593 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |