Zahroh, Fatimatus (2013) Upaya guru agama dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran PAI di SMP Negeri 2 Kamal Bangkalan Madura. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09110046.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRAK
Dalam rangka meningkatkan prestasi belajar siswa di SMP Negeri 2
Kamal, diperlukan upaya-upaya guru khususnya di sini adalah guru PAI, Karena siswa SMP masih sangat perlu mendapat bimbingan dalam pelajaran PAI.SMP Negeri 2 Kamal merupakan salah satu sekolah SMP Negeri di kecamatan Kamal yang memiliki tujuan agar para siswanya yang beragama Islam mampu dalam pelajaran PAI. Sedangkan pada kenyataannya porsi jam belajar PAI 2 jam perminggu. Oleh karena itu,peneliti ingin mencoba mengungkapkan bagaimana upaya guru agama dalam meningkatkan prestasi belajar PAI di SMP Negeri 2
Kamal.
Tujuan dari peneliti ini adalah mendeskripsikan bentuk upaya guru agama dalam meningkatkan prestasi belajar PAI siswa di SMP Negeri 2 Kamal dengan segala upaya, kendala/hambatan serta langka-langkah pemecahannya oleh guru agama dalam meningkatkan prestasi belajar PAI siswa, serta bagaimana prestasi belajar siswa setelah dilakukan upaya oleh guru agama.
Untuk memperoleh data dalam penelitian ini penulis menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif, dengan analisis deskriptif dari data yang dihasilkan melalui metode observasi, interview dan dokumentasi.
Kesimpulan dari hasil penelitian adalah: 1.Upaya guru agama dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran PAIa) upaya memotivasi siswa b) upaya membimbing siswa c) upaya guru mengelola proses belajar mengajar 2. Bagaimana prestasi siswa setelah guru melakukan upaya tersebut a) prestasi siswa menjadi meningkat b) siswa menjadi antusias dalam mengikuti pembelajaran c) siswa menjadi tidak bosan dengan adanya upaya guru tersebut.
Saran-saran dalam penelitian ini terdiri dari: a). upaya guru agama dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran PAI di SMP Negeri 2
Kamal pada siswa yang menunjukkan positif, dan dipertahankan b). Lebih mempererat hubungan antara siswa dengan guru, serta orang tua, dan masyarakat sekitarnya.
ABSTRACT
The learning achievement of students at SMP Negeri 2 Kamal can be increased by their teachers. One teacher is Islamic Education Teacher (PAI – Pendidikan Agama Islam). Junior high school students still need counseling in PAI Lesson. SMP Negeri 2 Kamal is indeed one of state junior schools at Kamal Subdistrict which is found to empower their Moslem students with PAI Lesson. In fact, the proportion of learning hour for PAI Lesson is only 2 hours per week. Therefore, the author attempts to reveal how is the effort of religion teacher to increase the learning achievement in PAI at SMP Negeri 2 Kamal.
The objective of research is to describe the following matters: the effort taken by the religion teacher to increase students’ learning achievement in PAI at SMP Negeri 2 Kamal; the constrain and the solution by the religion teacher increase students’ learning achievement in PAI; and the students’ learning achievement after the effort taken by the religion teacher.
Research method is descriptive qualitative. Descriptive analysis is conducted over the data that are collected through observation, interview and documentation.
It is concluded that: (1) the effort taken by the religion teacher to increase students’ learning achievement in PAI Lesson involves some actions such as (a) motivating the students, (b) counseling the students, and (c) keeping the teaching- learning session well managed; and (2) students’ learning achievement after these actions is characterized by the following: (a) the students’ achievement is increased, (b) the students are more enthusiastic in their learning, and (c) the students are never bored with the action of teacher.
It may be suggested that (a) the effort that already taken by the religion
teacher to increase students’ learning achievement in PAI Lesson at SMP Negeri 2
Kamal must be preserved because it has produced positive impact; and (b) the relationship between student with teacher, parent and immediate community, should be developed.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru Pendidikan Agama Islam; Prestasi Belajar siswa; Islamic Education Teacher; Students’ Learning Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:30 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 14:30 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39537 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |