Rohmah, Auliya Nur (2013) Internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter pada siswa dalam mata pelajaran kemuhammadiyahan si MTs Muhammadiyah 1 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110231.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
The education in Indonesia nowadays is commonly talking about character education. Besides developing the cognitive aspect of the students, the education institution which is called by school or madrasah must be balanced with the character education or attitude education. Moreover, Kemuhammadiyahan subject is the prime subject in Muhammadiyah School that is related the faith that, in fact, the difference in the faith will trigger the clash among the community. Due to that matter, in order to make this material can be accepted and can be understood in comprehensive, it needs some special character values to be integrated in the subject and to be internalized towards the students.
In this research, there are some main research questions that must be answered through many research steps. The questions are (1) the concept of character education in MTs Muhammadiyah 1 Malang, (2) the character education values in Kemuhammadiyahan subject in MTs Muhammadiyah 1 Malang, and (3) the internalization of the character education values towards to the students in Kemuhammadiyahan subject in MTs Muhammadiyah 1 Malang.
In doing this research, the researcher uses the descriptive qualitative method. While the using method to collect the data, the writer do the observation, interview, and documentation. To analyze the data, the researcher uses descriptive qualitative analysis technique which is describing the existed data to in order to describe the reality proper to the exact phenomenon. In doing the interview, the researcher determines the research subject. Those are: The School Principal, The Deputy Head of Curriculum, The Kemuhammadiyahan teachers, and some of the teachers and the students of MTs Muhammadiyah 1 Malang.
As the result of this research has shown that: first, the character education concept in MTs Muhammadiyah 1 Malang is the vision and mission of the school. Those are excellent, creative and religious. The concept is begun from the school principal, the deputy head of curriculum, and then to each teacher. Second, the character education values in Kemuhammadiyahan subject, there are four aspects: democracy, tolerance, religious and discipline. Third, the internalization of the character education values has three steps. Those are: information and transformation process, the total comprehension,and the last is the value application.
ABSTRAK
Pendidikan di Indonesia saat ini memang sedang ramai dengan istilah pendidikan karakter. Disamping mengembangkan sisi kognitif siswa, suatu lembaga pendidikan yang disebut dengan sekolah atau madrasah juga harus menyeimbangi dengan pendidikan karakter atau pendidikan akhlak. Apalagi mata pelajaran Kemuhammadiyah yang merupakan materi yang wajib ada di sekolah Muhammadiyah merupakan materi yang berhubungan dengan kepercayaan, yang kenyataannya perbedaan kepercayaan bisa memicu pertikaian antar kelompok. Oleh karena itu supaya materi ini bisa diterima dengan baik dan paham secara menyeluruh oleh siswa, maka diperlukan beberapa nilai karakter khusus untuk diintegrasikan pada mata pelajaran dan diinternalisasikan pada siswa.
Dalam penelitian ini terdapat beberapa rumusan permasalahan yang pokok untuk dijawab dengan berbagai langkah penelitian. Rumusannya yaitu, (1) konsep pendidikan karakter di MTs Muhammadiyah 1 Malang, (2) Nilai-nilai pendidikan karakter pada mata pelajaran kemuhammadiyahan di MTs Muhammadiyah 1 Malang, dan (3) Internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter pada siswa dalam mata pelajaran Kemuhammadiyahan di MTs Muhammadiyah 1 Malang.
Dalam melakukan penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Sedangkan metode yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk menganalisis data, peneliti menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripsikan data-data yang ada untuk menggambarkan realitas sesuai dengan fenomena yang sebenarnya. Dalam melakukan wawancara peneliti menentukan subjek penelitian antara lain Kepala Sekolah, Waka Kurikulum, Guru Kemuhammadiyahan, dan beberapa guru dan siswa MTs Muhammadiyah 1 Malang.
Adapun hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: pertama, konsep pendidikan karakter di MTs Muhammadiyah 1 Malang merupakan visi dan misi madrasah, yaitu unggul, kreatif, dan religius. Konsepnya mulai dari kepala sekolah, waka kurikulum, kemudian masing-masing guru mata pelajaran. Kedua, nilai-nilai pendidikan karakter pada mata pelajaran Kemuhammadiyahan ada empat; demokratis, toleransi, religius, dan disiplin. Ketiga, internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter terdapat tiga tahapan, yaitu proses informasi dan transformasi, penghayatan, dan terakhir aplikasi nilai.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasyim, Farid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | The Value Internalization of Character Education; and Kemuhammadiyahan Subject; Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter; Mata Pelajaran Kemuhammadiyahan | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:27 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 14:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39513 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |