Winarni, Sri (2013) Pemanfaatan multimedia Autoplay dan Mind Mapping dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Fiqih kelas XI IPS MAN Malang II Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09110234.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Media pembelajaran adalah suatu komponen proses belajar mengajar yang amat diperlukan oleh guru. Media bukan hanya sekedar alat bantu mengajar, tetapi media pembelajaran juga dapat memberikan sesuatu yang baru sehingga kegiatan pembelajaran menjadi menyenangkan. Dalam penelitian ini dikhususkan pada mata pelajaran Fiqih karena mata pelajaran Fiqih terdapat banyak materi serta di dalam mata pelajaran Fiqih banyak mengaitkan fakta-fakta dalam kehidupan sehari-hari. Untuk mempermudah itu perlu adanya alat pendidikan atau media agar proses pembelajaran dapat meningkatkan prestasi belajar siswa.
Adapun permasalahan yang dibahas dalam penelitian ini adalah: (1) Bagaimana perencanaan dalam multimedia Autoplay dan Mind Mapping dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Fiqih, (2) Bagaimana penerapan dalam multimedia Autoplay dan Mind Mapping dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Fiqih, (3) Bagaimanakah hasil yang diperoleh dari pemanfaatan multimedia Autoplay dan Mind Mapping dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Fiqih
Desain penelitian menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK). Metode pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi. Sedangkan analisis data dilakukan dengan reduksi data, melaksanakan display data dan mengambil kesimpulan atau verifikasi. Uji keabsahan data dilakukan dengan teknik perpanjangan pengamatan, ketekunan pengamatan, dan triangulasi.
Hasil pada penelitian ini berupa: pertama, perencanaan diskenariokan pada III siklus dan dilakukan dengan merancang materi dan skema mind mapping pada media autoplay. Kedua, dalam proses pelaksanaannya penelitian dilakukan bersama dengan guru dan peneliti. Ketiga, terlihat peningkatan nilai akademik yang disertai dengan bertambahnya motivasi dan antusiasme belajar siswa dalam mata pelajaran tersebut dari hasil pemanfaatan media pembelajaran yang diteliti.
ABSTRACT
Learning media is a teaching learning process which is really needed by the teacher. Media is not only as the teaching instrument, but it also gives something new that make the learning process is interesting. The focus of this study is Fiqih lesson, since in that lesson there are many materials and also it relates much with the facts in the daily life. To make it easy, education instrument or media is needed to develop the students’ learning performance.
The problems which are discussed in this study are: (1) How is the plan of autoplay and mind mapping multimedia in developing the students’ leaning performance of fiqih lesson, (2) How is the application of autoplay and mind mapping multimedia in developing the students’ learning performance on fiqih lesson, (3) How is the result gotten from the utilization of autoplay and mind mapping multimedia in developing the students’ learning performance on Fiqih lesson.
This study uses descriptive qualitative approach with kind of class action research. The methods of collecting the data are done by interview, observation, and documentation. While, the data are analyzed by reducing, displaying the data and drawing a conclusion or verification. To make the data are credible, qualified, and reliable, the researcher done a long and diligence observation technique, and also triangulation of data.
The results of this study are: first, the plan is scripted on three cycles and done by planning the material and mind mapping schema on the autoplay media. Second, in the process of it, this study is done together with the teacher and the researcher. Third, the increased of academic value which is followed by the rise of motivation and the students’ enthusiastic in leaning Fiqih lesson is seen from the result of learning media utilization that is analyzed.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Multimedia; Autoplay; Mind Mapping; Prestasi Belajar; Fiqih; Multimedia; Autoplay; Mind Mapping; Students’ Learning Performance; and Fiqih | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:25 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 14:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39499 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |