Athoillah, Habib (2013) Kinerja guru Aqidah Akhlak dalam meningkatkan Akhlak Karimah siswa di Madrasah Tsanawiyah Modern Sunan Ampel Prambon Nganjuk. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09110030.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kinerja guru aqidah akhlak dalam meningkatkan akhlak karimah siswa di Madrasah Tsanawiyah Modern Sunan Ampel Prambon Nganjuk. Terjadinya dekadensi moral menjadi alasan utama betapa pentingnya penanaman nilai-nilai kepada siswa agar menjadi tunas bangsa yang berbobot dan produktif. Namun mengingat keadaan remaja sekarang yang semakin jauh dari nilai-nilai baik agama dan sosial menjadi tantangan tersendiri bagi tenaga kependidikan dan pendidik khususnya guru aqidah akhlak untuk membimbing dan mengarahkannya kejalan yang benar, sebagai wujud keberhasilan pembelajaran aqidah akhlak. Adapun sub masalah sebagai berikut: (1) Bagaimana kinerja perencanaan pembelajaran guru aqidah akhlak dalam meningkatkan akhlak karimah siswa di Madrasah Tsanawiyah Modern Sunan Ampel Prambon Nganjuk. (2) Bagaimana kinerja guru dalam pelaksanaan pembelajaran guru aqidah akhlak dalam meningkatkan akhlak karimah siswa di Madrasah Tsanawiyah Modern Sunan Ampel Prambon Nganjuk. (3) Bagaimana implikasi kinerja guru aqidah akhlak dalam meningkatkan akhlak karimah siswa di Madrasah Tsanawiyah Sunan Ampel Prambon Nganjuk.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan tekhnik observasi, wawancara dan dokumentasi. Tekhnik analisis meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan dan verifikasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Kinerja guru aqidah akhlak dalam merencanakan pembelajaran untuk meningkatkan akhlak karimah siswa sudah sesuai dengan yang diharapkan namun lebih ditekankan pada aspek sikap bapak Sulton Aziz, M.Pd.I. (2) Kinerja guru aqidah akhlak dalam pelaksanaan pembelajaran untuk meningkatkan akhlak karimah siswa sudah terlihat pada 4 kompetensi keprofesian beliau dan keterampilan dasar mengajar beliau dalam melaksanakan proses belajar mengajar (PBM), namun ditambah pada aspek akhlak karimah beliau sebagai tauladan bagi peserta didiknya dan internalisasi nilai-nilai akhlak dalam PBM. (3) Implikasi kinerja guru aqidah akhlak dalam meningkatkan akhlak karimah siswa dapat terlihat pada aspek nilai-nilai Islam yang meliputi: Mujahadah (berusaha), Mu’ahadah (bertekat), Mu’aqobah (hukuman), Muhasabah (introspeksi), Sabar, Menghiasi diri dengan budipekerti yang baik dan berdo’a yang terlihat pada kegiatan PBM. Adapun peningkatan akhlak karimah siswa terlihat pada sikap dan sifat
tawadlu’, sopan dan santun kepada guru dan saling menghormati sesama teman.
ABSTRACT
This research is aimed to know the capability of Aqidah Akhlak teacher especially in developing student’s morals in Modern Islamic Junior High School Sunan Ampel Prambon Nganjuk. The occurance of moral decadence becomes themain reason of the importance of valueinvestment for students in order to be productive national generation. Nevertheless, seeing the condition of adult in this recent era who are distant from the religious and social value, therefore, it becomes a certain challenge for Aqidah Akhlak teacher to guide them to the right wayas a succesful configuration of Aqidah Akhlak learning. There are three problems that should be investigated in this research, those are: (1) How are the capability of Aqidah Akhlak teacher’s learning plan in term of developing student’s morals in Modern Islamic Junior High School Sunan Ampel Prambon Nganjuk. (2) How are the teacher’s capability in term of learning implementation of Aqidah Akhlak teacher in developing student’s morals in Modern Islamic Junior High School Sunan Ampel Prambon Nganjuk. (3) How are the implication of Aqidah Akhlak teacher’s capability in developing student’s morals in Modern Islamic Junior High School Sunan Ampel Prambon Nganjuk.
This research uses a qualitative approach. The data collection is done by using technical observation, interviews and documentation. Technical analysis contains of data reduction, data presentation, conclusion and verification.
The result of this research shows that: (1) Teacher’s capability in organizing learning process is suitable to improve students’ polite attitudes which is previously presented by Mr. Sulton Aziz, M.Pd.I. (2) Teacher’s capability which is used to develop student’s morals can be seen in his 4 competensional capability and his teaching skills in utilizing teaching and learning , yet added on his morals aspect as a paragon for the students and internalization of morals value in utilizing teaching and learning. (3) The implication of Aqidah Akhlak teacher’s capability in term of developing student’s morals can be seen on the aspect of Islamic values whch contains of: Mujahadah (try), Mu’ahadah (punishment), Muhasabah (introspection), patient, cover up own self by moral values and pray which can be seen in utilizing teaching and learning. Furthermore, the development of student’s morals can be seen in tawadhu’ and polite behaviors to the teachers and respect each other.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Abubakar, Istianah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kinerja Guru; Akhlak karimah; Teacher’s capability; morals | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:11 | ||||||
Last Modified: | 20 Jul 2023 11:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39473 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |