Sholichah, Fitria Nur (2013) Implementasi strategi Question Student Have untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Aqidah Akhlak kelas XI IPS-6 di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tambakberas Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110250.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Dalam kegiatan pembelajaran terdapat dua kegiatan yang sinergik, yakni guru mengajar dan siswa belajar. Guru mengajarkan bagaimana siswa harus belajar, sementara siswa belajar bagaimana seharusnya belajar melalui berbagai pengalaman belajar hingga terjadi perubahan dalam dirinya dari aspek kognitif, afektif dan psikomotorik. Untuk menciptakan lingkungan belajar yang efektif diperlukannya pembelajaran aktif, yakni suatu pembelajaran yang mengajak peserta didik untuk belajar secara aktif. Ketika peserta didik belajar dengan aktif, berarti mereka yang mendominasi aktifitas pembelajaran. Dengan ini mereka secara aktif menggunakan otak, baik untuk menemukan ide pokok dari materi kuliah, memecahkan persoalan, mengaplikasikan apa yang baru mereka pelajari ke dalam satu persoalan yang ada dalam kehidupan nyata.
Penelitian ini berfokus pada 1) Bagaimana pelaksanaan strategi Question Student Have untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Aqidah Akhlak kelas XI IPS-6 di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tambakberas Jombang? 2) Bagaimana motivasi belajar siswa melaluli penerapan strategi Question Student Have pada mata pelajaran Aqidah Akhlak kelas XI IPS-6 di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tambakberas Jombang? Dengan tujuan, 1) Untuk mengetahui pelaksanaan strategi Question Student Have untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Aqidah Akhlak kelas XI IPS-6 di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tambakberas Jombang. 2) Untuk mengetahui motivasi belajar siswa melaluli penerapan strategi Question Student Have pada mata pelajaran Aqidah Akhlak kelas XI IPS-6 di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tambakberas Jombang.
Dalam penelitian ini peneliti menggunakan pendekatan kualitatif, penelitian kualitatif adalah jenis penelitian yang menghasilkan penemuan-penemuan yang tidak dapat dicapai (diperoleh) dengan menggunakan prosedur-prosedur statistik atau dengan cara-cara lain dari kuantifikasi (pengukuran). Sedangkan jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan strategi question student have terbukti dapat meningkatkan motivasi belajar siswa kelas XI dalam pembelajaran Akidah Akhlak. Hasil motivasi belajar tersebut terlihat dari bertambahnya semangat dan antusias siswa dalam mengikuti proses pembelajaran, dan tidak tampak adanya rasa malas, mereka selalu menampakkan aura senang dan selalu berusaha menyelesaikan tugas tepat waktu. Dan digambarkan padaiklus I point siswa adalah 70,2 %, dan pada siklus II 93,3 %.
ABSTRACT
In learning activity there are 2 kinds of synergic activities, they are; Teachers teaching and students studying. The teachers teach how students have to study, furthermore how the students should study throughout various studying experiences till they change themselves from cognitive, affective, and psychometric aspect. For making the effective studying environment, it needs the active learning. While the students study actively, it means that they dominate the learning activity. Through this way, they play their brain actively, for finding the fundamental idea from lecturing material, solving problems, applying what they have just learnt into a question in actual life.
This research focuses on 1) how the conducting strategy of Question Student Have to raise high spirit of the student study in Akidah Akhlak subject in the class XI IPS-6 in Islamic Senior High School (MAN) Tambakberas Jombang? 2)How the spirit of the student study throughout applied strategy of Question Student Have in the subject of Aqidah Akhlaq class XI IPS-6 in Islamic Senior High School (MAN)Tambakberas Jombang? By the purposes; 1) To know the implementation of the strategy of Question Study Have for increasing the motivation of student for studying in the subject of Aqidah Akhlaq class of XI IPS-6 in Islamic Senior High School (MAN) Tambakberas Jombang. 2) To know the spirit of student study throughout the implementation of the strategy of Question Study Have in the subject of Aqidah Akhlaq class XI IPS-6 in Islamic Senior High School (MAN) Tambakberas Jombang.
In this research the researcher uses qualitative approach. Qualitative approach is the kind of the research which results inventions that have never made before by utilizing statistical procedures or by the other ways from quantification (measuring) whereas the kind of research which used is Classroom Action Research (Penelitian Tindakan Kelas).
The result of research showed that applied strategy of Question Study Have is proved to be able to raise student motivation of their study for student class XI in learning AKidah Akhlak. The result of student motivation can be seen in increasing of the spirit and the curiosity of the student in attending learning process, and it does not cause appearing the laziness, they always show pleasure aura, and always strive to accomplish the assignment punctually. And it can be described at student point in cycle I is 70,2 % and in cycle II is 93,3%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yasin, Ahmad Fatah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Question Student Have; Meningkatkan Motivasi Belajar; Mata Pelajaran Aqidah Akhlak; Strategy of Question Study Have; Increasing the motivation of studying; the subject of Aqidah Akhlaq | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 14:01 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 14:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39441 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |