Laili, Anisatun Nur (2016) Implementasi pembelajaran Pendidikan Agama Islam berbasis multiple intelligences di SMP Yayasan Islam Malik Ibrahim (YIMI) Gresik “full day school”. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14770049.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh realita pendidikan yang menganggap peserta didik cerdas hanya dari nilai IQ semata, sehingga potensi peserta didik lainnya terabaikan, termasuk pembelajaran PAI yang harusnya tidak sebatas kognitif saja tetapi juga perlu penanaman nilai. Konsep Multiple Intelligences menghargai setiap kecerdasan dan keunikan yang ada dalam diri manusia. Salah satu sekolah yang menerapkan konsep Multiple Intelligences adalah SMP YIMI Gresik “Full Day School”. Penulis tertarik untuk melakukan penelitian di sekolah tersebut dengan rumusan masalah bagaimana implementasi pembelajaran PAI berbasis Multiple Intelligences dan implikasinya terhadap motivasi belajar dan sikap sosial peserta didik.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Pemeriksaan keabsahan data dilakukan dengan cara triangulasi data dari hasil wawancara yang dibuktikan dengan observasi dan juga dokumentasi.
Hasil penelitian ini menunjukkan: 1) Perencanaan pembelajaran PAI berbasis Multiple Intelligences meliputi: melakukan MIO (Multiple Intelligences Observation) yang berupa interview dan observasi guna mengetahui kecenderungan kecerdasan masing-masing peserta didik dan hasilnya nanti akan dijadikan panduan untuk menentukan regu kelas. Selanjutnya menyusun lesson plan, berisi prosedur aktivitas pembelajaran, strategi dan metode yang sesuai dengan intelegensi masing-masing peserta didik. 2) Pelaksanaan pembelajaran PAI berbasis Multiple Intelligences dilakukan dengan serangkaian aktivitas pembelajaran yang melibatkan peserta secara penuh, peserta didik difasilitasi untuk belajar sesuai dengan gaya belajar masing-masing asalkan indikator hasil belajar yang telah ditetapkan oleh guru dapat tercapai. 3) Evaluasi Pembelajaran PAI berbasis Multiple Intelligences tidak menggunakan sistem peringkat, namun menggunakan penilaian autentik. Komponen yang dievaluasi adalah kognitif, afektif, dan psikomotorik. 4) pembelajaran PAI berbasis multiple intelligences dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik, dan juga dapat menumbuhkan sikap sosial yang tinggi pada diri peserta didik, salah satu contohnya adalah peserta didik menjadi pribadi yang menghargai teman sebaya dan lingkungannya.
ENGLISH:
This research is due to reality of education that assumed smart children is the children reach the high score in test, but judged a stupid children if they reach a bad score in mathematic although they are good in sport. As we know, everyone has a different potensial, but we never dig their talent to be better. Education especially Islamic education must pay attention for this issue, because in Islam said everyone has a potensial that always developed until become the best. Multiple intelligences was a pschologyc theory, then collaborated with education, it says everyone is unique, they have an intelligences. Education as a institution for developing a human potensial must care about that, but not all of institution of education know and apply that theory in the school. YIMI Junior High School in Gresik City use the multiple intelligences system, so the researcher have a research in that school to know how about the implementation of multiple intelligences in learning of Islamic program of education.
This research is qualitative approach that uses a case study. The method of collecting the data are interview, observation, and documentation. Data analysis techniques using interactive analysis model that includes data reduction, data display, and conclotion drawing and verifying. Checking the validity of the data using triangulasi method, it means the data that received from interview will verified by observation or documentation.
The conclution of this research is: 1) planning of learning of islamic program based multiple intelligences has some stages; doing MIO to know children intelligences, then the school collaborate the same children with the same intelligences in the same class; make a lesson plan, procedur of learning that use a active strategy and learning based on children intelligences. 2) learning process based on the lesson plan, so the teacher uses the strategy based on multiple intelligences. 3) evaluation in this school done by process, the teacher likes a good process more than the results. Every students are smart and they are a champion. 4) learning of Islamic program based on multiple intelligences has an implication with student motivation and student social attitude, especially for student’s environment.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yasin, Ahmad Fatah and Aziz, Rahmat | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Implementasi; Pembelajaran PAI; Multiple Intelligences; Implementation; Learning of Islamic Education | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi magister Pendidikan Agama Islam | |||||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | |||||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2016 17:13 | |||||||||
Last Modified: | 28 Jul 2016 17:13 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3943 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |