Luwihta, Aisyah Dana (2016) Analisis nilai-nilai multikultural dalam buku teks siswa mata pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Kelas VII SMP. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13771014.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Buku teks merupakan sarana dan media efektif untuk memperoleh informasi tentang ajaran nilai-nilai keberagaman baik dalam nilai toleransi, dll. Telah tersedia berbagai buku teks PAI yang membahas pndidikan berbasis keberagaman. Namun, banyak fakta yang masih menyangkut beberapa kasus tentang kekerasan yang mengatas namakan agama. Apakah pesan-pesan dalam buku teks PAI tidak sesuai yang diharapkan? sehingga pesan-pesan itu tidak tersampaikan dalam membentuk karakter yang baik. Oleh karena itu, peneliti ini ingin mengangkat permasalahan yaitu 1) Bagaimana muatan nilai-nilai multikultural yang dikembangkan dalam buku teks siswa mata pelajaran PAI kelas VII SMP dan 2) Bagaimana ketepatan pengembangan nilai-nilai multikultural dengan komponen buku teks siswa mata pelajaran PAI kelas VII SMP.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian yang bersifat kepustakaan (Library Research). Pengumpulan data dilakukan dengan telaah dokumen yaitu buku teks siswa PAI dan Budi Pekerti kelas VII SMP. Teknik analisis data meliputi analisis isi (content analyssi) dan analisis kritis. Pengecekan keabsahan temuan dilakukan dengan cara teknik triangulasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) muatan nilai-nilai multikultural yang dikembangkan didalam buku teks PAI dan Budi Pekerti kelas VII SMP mencakup 4 nilai yaitu 1) Nilai Tooleransi, 2) Nilai Demokrasi, 3) Nilai Kesetaraan/kesamaan, 4) Nilai keadilan. Adapun nilai-nilai multikultural dilihat dari aspek Al-Qur’an dalam buku tersebut terdapat Nilai Kesetaraan untuk penerapannya peserta didik dituntut untuk menghafalkan ayat tersebut, aspek Akidah terdapat Nilai Toleransi untuk penerapannya dalam bentuk meyakini dan menghargai, aspek Akhlaq terdapat Nilai Keadilan untuk penerapannya dengan pembiasaan, dan dari aspek Fiqih terdapat Nilai Toleransi, Kesetaraan, dan Keadilan penerapan dalam buku teks ini peserta didik untuk membiasakan dan menerapkan dalam kehidupan sehari-hari. (2) Ketepatan dalam mengembangkan nilai-nilai multikultural pada komponen buku teks siswa mata pelajaran pendidikan agama Islam (PAI) untuk kelas VII SMP dikatakan kurang tepat. Karena prosentase nilai-nilai multikultural secara keseluruhan hanya mencapai 21%. Sedangkan dalam skala pengukuran 21% termasuk dalam klasifikasi kurang tepat.
ENGLISH:
Textbooks are means and effective media to obtain information about the teaching of values diversity both in the values of tolerance, etc. Has provided a wide range of Islamic religious education textbooks that discuss diversity-based education. However, many facts are still concerns several cases of violence in the name of religion. Are the messages in text books of Islamic religious education is not as expected? so that the messages are not delivered in the form of good character. Therefore, researchers wanted to raise issues: 1) How to load multicultural values developed in the textbooks of students subjects of Islamic religious education class VII Junior high school and 2) How does the accuracy of the development of multicultural values with components textbooks students' eyes Islamic religious education lessons seventh grade junior high school.
This research used qualitative approach to the type of that is literature (Library Research). The data collection is done with the study documents that the student text books of Islamic religious education and Character VII class of junior high school. Data analysis techniques include of analysis of content (content analyssi) and critical analysis. Checking the validity of the findings made by means of triangulation techniques.
The results showed that: (1) charge of multicultural values developed in the text books of Islamic religious education and Budi Character seventh grade junior high school include four values: 1) Value Tooleransi, 2) Values of Democracy, 3) Value Equality / similarity, 4) The value of justice. The multicultural values from the aspects of the Qur'an in the book there is a Value Equality for implementation learners are required to memorize the verse, there are aspects of Aqeedah Tolerance Values for application in the form of trust and respect, there Akhlaq aspects for implementation by the Justice Value habituation, and from the Fiqh aspect there is Value Tolerance, Equality, and Justice in the application of this text to familiarize learners and apply it in daily life. (2) The Accuracy in developing the values of multicultural component student textbook Islamic religious education subjects for class VII high school is said to be less precise. Because the percentage values of multicultural overall value only reached 21%. While the scale of measurement of 21% included in the classification is not quite right.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhaimin, Muhaimin and Sutiah, Sutiah | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Nilai-nilai Multikultural; Buku Teks PAI dan Budi Pekerti; Values Multicultural; Textbook PAI and Character | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi magister Pendidikan Agama Islam | |||||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | |||||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2016 17:13 | |||||||||
Last Modified: | 28 Jul 2016 17:13 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3942 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |