Abqori, Ahmad Fikri (2013) The implementation of Index Card Match method to increase student motivation in Al-Quran Hadis subject at VII grade J MTsN Model Babat. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110268.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Dalam era pendidikan seperti sekarang , informasi dapat diakses dengan mudah . Situasi ini dapat membuat semua komponen pendidikan , seperti belajar proses menjadi efektif. Untuk mencapai tujuan pendidikan . Dengan kualitas pendidikan yang baik , itu juga membuat kualitas dari output sekolah yang lebih baik , dan tentunya akan menentukan kemajuan bangsa . Melihat kondisi itu , sekolah harus mampu menciptakan output yang memiliki kemampuan yang baik , dan dapat memberikan manfaat bagi bangsa ini .
Bahkan, masalah peningkatan mutu pendidikan bukan hanya tentang akses informasi . Tetapi juga tentang kurang motivasi siswa. Karena itu, yang dibutuhkan bagi guru untuk meningkatkan motivasi siswa.
MTsNModel Babat adalah sekolah umum yang juga memiliki semangat untuk meningkatkan kualitas dalam proses pendidikan. Namun, dalam keadaan tertentu, siswa MTsNModel Babat memiliki motivasi belajar rendah karena jenuh.
Hal ini ditunjukkan dalam proses pembelajaran, siswa sering kurang memperhatikan apa yang disampaikan oleh guru. Lebih memilih untuk bermain dengan teman-teman atau sesama siswa berbicara sendiri ketika guru menyampaikan pelajaran . Jadi dengan menerapkan metode pembelajaran ini, diharapkan dapat meningkatkan motivasi dan kualitas pembelajaran.
Tujuan dari penelitian ini untuk menggambarkan meningkatkan motivasi belajar dengan metode pertandingan kartu indeks VII kelas J MTsNModel Babat.
Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan menggunakan pendekatan penelitian kualitatif. Urutan kegiatan penelitian meliputi: (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, (3) observasi dan (4) refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi.
Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan oleh para peneliti, diketahui bahwa selama proses penelitian ada peningkatan motivasi siswa untuk belajar. Yang ditampilkan bersemangat untuk tugas yang diberikan, tanggung jawab untuk memenuhi tugas, mengikuti pembelajaran dengan kesenangan, selalu ingin tahu tentang sesuatu. Peningkatan motivasi belajar juga berdampak pada peningkatan prestasi siswa, di mana penelitian ini dilakukan sebelum rata-rata siswa dalam materi pelajaran Quran Hadis adalah 56,4 dan kemudian setelah penelitian ini nilai rata-rata siswa meningkat menjadi 82,6.
ABSTRACT
In the era of education as now, information can be access easily. This situation can made the all of component education, such as learning process be effective. To reach the purpose of education. With good quality of education, it’s also make quality of the output of school better, and off course will determine the progress of the nation. Seeing that condition, schools should be able to create output that have good capability, and can give benefit for the nation.
In fact, the problem of increasing quality of education is not just about the access of information. But also about less motivation of student. Because of that, it’s needed for teacher to increasing student motivation.
MTsN Model Babat (Model Babat Islamic Junior High School) is public school which also have spirit to increasing quality in process of education. But, in certain circumstances, students MTsN Model Babat has a low learning motivation because saturated. This is shown in the learning process, students often pay less attention to what is conveyed by the teacher. Prefer to play with friends or fellow students speak for themselves when teachers deliver lessons. So by applying this learning method, is expected to increase motivation and the quality of learning.
The purpose of this study to describe improving learning motivation with index card match method in VII grade J MTsN Model Babat.
This research is a classroom action research using qualitative research approach. Sequence of research activities include: (1) planning, (2) implementation, (3) observation and (4) reflection. Techniques of data collection using observation , interviews , and documentation .
Based on the research that has been conducted by researchers, it is known that during the process of study there was an increase in students' motivation to study. Which shown eager for a given task, responsibility to fulfill task, follow the learning with pleasure, always was curious about something. Increased motivation to learn is also an impact on improving student achievement , where this research was conducted before the average student in the subject matter Quran Hadis is 56.4 and then after this research the average student value increased to 82.6.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujab, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Indeks Pertandingan Card; motivasi dan belajar Al Quran Hadis siswa; Index Card Match; students’ motivation and learning Al Quran Hadis | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 11:21 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 11:21 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39408 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |