Ardiantoro, Denny Sukma (2013) Upaya profesionalisme guru PAI dalam meningkatkan kualitas pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08110165.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Dalam rangka meningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan agam islam di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo, diperlukan upaya-upaya guru khususnya adalah guru PAI. Diakui atau tidak, guru akan selalu menjadi unsur penting yang menentukan berhasil atau tidaknya sutu pendidikan. Oleh karena itu guru harus memiliki dedikasi yang sangat tinggidan profesi yang dipilihnya itu bukan pekerjaan sampingan , sebab diakui atau tidak guru lah yang menentukan keberhasilan anak.
Berpegang dari latar belakang di atas dan dasar pemikiran yang terkandung di dalamnya, rumusan masalah sebagai berikut Bagaimanakah upaya Guru PAI dalam meningkatkan Profesionalisme di SMA Muhammadiyah 1 ponorogo, Bagaimana upaya profesionalisme Guru PAI dalam meningkatkan kualitas pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Muhammadiyah 1
Ponorogo, Apa saja kendala atau hambatan Profesionaisme Guru PAI dalam
meningkatkan kualitas pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo.
Dari rumusan masalah diatas, penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan bagaimana upaya guru PAI dalam meningkatkan
profesionalisme, Bagaimana upaya profesionalisme Guru PAI dalam meningkatkan kualitas pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Apa saja kendala
atau hambatan Profesionaisme Guru PAI dalam meningkatkan kualitas pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo.
Penelitian ini dilakukan di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo. Untuk mengumpulkan data metode observasi, dokumentasi, dan wawancara yang
digunakan. Kemudian data yang telah dikumpulkan berupa kata-kata dianalisis dengan teknik analisis kualitatif deskriptif.
Dari hasil pembahasan dan penelitian didapat kesimpulan sebagai berikut , upaya untuk meningkatkan profesionalisme guru adalah: a) Persiapan untuk mengajar, b) Menumbuhkan minat siswa, c) Penggunaan metode yang cocok. Bagaimana Upaya Profesionalisme Guru PAI Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: a) Perlunya mengutamakan mata pelajaran Pendidikan Agama Islam, b) Perlunya menambah jam mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Kendala atau hambatan Profesionalisme Guru PAI dalam meningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan Islam: a) faktor guru yang kurang memperhatikan siswanya, b) faktor lingkungan sekolah.
ABSRACT
In order to improve the quality of teaching Islamic religion education in high school Muhammadiyah Ponorogo 1, required the efforts of teachers in particular was a teacher of Islamic education. Recognized or not, the teacher will always be an important element that determines the success or failure of a depressing education. Therefore, teachers must have a very dedicated tinggidan his chosen profession was not a side job, because teachers are recognized or not is what determines the success of the child.
Hold of the above background and rationale contained therein, the following formulation of the problem How are Islamic Education Teachers in enhancing professionalism in high school Muhammadiyah 1 ponorogo, How efforts professionalism Islamic Education Teachers in improving the quality of learning in the Islamic Education 1 high school Muhammadiyah Ponorogo, What are the constraints or barriers Profesionaisme Islamic Education Teachers in improving the quality of learning Islamic education in high school Muhammadiyah 1 Ponorogo.
From the formulation of the problem above, this study aims to describe how the efforts of teachers of Islamic education in enhancing professionalism, professionalism efforts Teachers How Islamic Education in improving the quality of learning of Islamic Education, What are the barriers or obstacles Profesionaisme Islamic Education Teachers Education in improving the quality of learning Islam in high school Muhammadiyah 1 Ponorogo.
The research was conducted at the high school Muhammadiyah 1 Ponorogo. Observation method to collect data, documentation, and interviews were used. Then the data that has been collected in the form of words were analyzed with descriptive qualitative analysis techniques.
Discussion of the results and conclusions obtained the following research, efforts to improve the professionalism of teachers is: a) Preparation for teaching, b) Fostering students' interest, c) use of a suitable method. How Professional Teacher Education Efforts in Improving the Quality of Islamic Learning Islamic Education: a) The need for priority subjects of Islamic education, b) the need to add hours of Islamic education subjects. Constraints or barriers of Islamic Religious Education Teacher Professionalism in improving the quality of learning Islamic education: a) factors that are less teacher attention to students, b) school environmental factors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Fannani, Bakhruddin | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Profesionalisme Guru PAI; Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam; PAI Teacher Professionalism; Quality Learning Islamic Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 11:13 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 11:13 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39364 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |