Taufiq, Budiono Adillah (2013) Upaya guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SDN Clumprit 02 Kec. Pagelaran Kab. Malang tahun ajaran 2012/2013. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08110152.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan Agama dimaksudkan untuk meningkatkan potensi spiritual dan membentuk peserta didik agar menjadi manusia yang beriman dan bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa dan berakhlak mulia. Akhlak mulia mencakup etika. budi pekerti, dan moral sebagai perwujudan dari pendidikan Agama. Peningkatan potensi spiritual mencakup pengenalan, pemahaman, dan penanaman nilai-nilai keagamaan, serta pengamalan nilai-nilai tersebut dalam kehidupan individual ataupun kolektif kemasyarakatan. Peningkatan potensi spiritual tersebut pada akhirnya bertujuan pada optimalisasi berbagai potensi yang dimiliki manusia yang aktualisasinya mencerminkan harkat dan martabatnya sebagai makhluk Tuhan.
Berdasarkan latar belakang diatas maka permasalahan yang timbul adalah:
(1) Bagaimana upaya guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SDN Clumprit 02 Kec. Pagelaran Kab. Malang Tahun Ajaran 2012/2013? (2) Apa kendala guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam siswa dan bagaimana solusi yang ditempuh guru di SDN Clumprit 02 Kec. Pagelaran Kab. Malang Tahun Ajaran 2012/2013?
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui Upaya guru agama Islam dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SDN Clumprit 02 Kec. Pagelaran Kab. Malang Tahun Ajaran 2012/2013 dan untuk mengetahui factor penghambat dan pendukung upaya guru agama Islam dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SDN Clumprit 02 Kec. Pagelaran Kab. Malang Tahun Ajaran 2012/2013.
Penelitian yang penulis lakukan ini adalah termasuk dalam penelitian deskriptif kualitatif. Dalam perjalanan pengumpulan data, penulis menggunakan metode observasi, interview dan dokumentasi. Sedangkan untuk analisisnya, penulis menggunakan deskriptif kualitatif, yaitu berupa data-data yang tertulis atau lisan dari orang dan perilaku yang diamati sehingga dalam hal ini penulis berupaya mengadakan penelitian yang bersifat menggambarkan secara menyeluruh tentang keadaan yang sebenarnya.
Hasil penelitian yang dilakukan penulis dapat disampaikan adalah Upaya
guru agama Islam dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SDN Clumprit 02 Kec. Pagelaran Kab. Malang kepada para siswa sangat beragam, tidak hanya melalui pelajaran formal didalam kelas akan tetapi pembinaan yang bersifat non formal.
ABSTRACT
Religious education is intended to increase spiritual potency and forming students to become a man of faith and fear of God Almighty and noble. Noble character includes ethics. manners, and morals as the embodiment of religious education. Increase spiritual potency include recognition, understanding, and cultivation of religious values, and practice these values in individual and collective life of society. The spiritual potential increase ultimately aimed at optimizing various potential reflects the actualization of human dignity as God's creatures.
Based on the above background, the problems that arise are: (1) How can teachers of Islamic education efforts in improving the academic achievement of students in Islamic education Clumprit Elementary School District 02. Pagelaran Malang Academic Year 2012/2013? (2) What are the constraints of Islamic Education teachers in improving learning achievement of students of Islamic education and how the solutions adopted Clumprit teacher at SDN 02 district. Kab performances. Malang Academic Year 2012/2013?
The purpose of this study was to determine the efforts of Islamic religious teachers in improving learning achievement of students of Islamic Religious Education in Elementary School District 02 Clumprit. Pagelaran Malang Academic Year 2012/2013 and to determine the factors inhibiting and supporting the efforts of Islamic religious teachers in improving learning achievement of students of Islamic Religious Education in Elementary School District 02
Clumprit. Kab performances. Malang Academic Year 2012/2013.
Research by the author are included in the descriptive qualitative research. In the course of collecting data, the writer used observation, interview and documentation. As for the analysis, the writer uses descriptive qualitative, in the form of data that is written or spoken of observed behavior and so in this case the author seeks to undertake research which describes the overall nature of the real situation. Results of research by the author can be delivered is the Islamic religion teacher efforts in improving the achievement of students learning Islamic education in SDN Clumprit 02 district Pagelaran Unfortunate for the students is very diverse, not only through formal lessons in the classroom but the non formal coaching.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru Pendidikan Agama Islam; Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam; Islamic Education Teachers; Learning Achievement of Islamic Education. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 11:13 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 11:13 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39362 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |