Saifudin, Muhamad (2013) Penerapan Hypnoteaching dalam meningkatkan motivasi belajar Aqidah Akhlak pada siswa kelas VII MTs Negeri Kepanjen di Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110292.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACK
Quality of study can be seen from important same two sides him, namely from side process and side result of learning. Process learn to relate to behavioral pattern of student in studying Iesson materials; while result learn to relate to change of obtained behavior as influence of process learn. To obtain;get result learn good very needed motivation learn good also. Hence here study strategy very is needed. As for problems to be discussed in this research is how The application of hypnoteaching method to increase students’ learning motivation on Akidah Akhlaq lesson in the state Islamic Junior High School of Kepanjen Malang. Can method of Hypnoteaching improve motivation learn student.
In this research, researcher use approach qualitative its research type is PTK with technic data collecting through observation, interview, and documentation. Pursuant to result of analysis can be concluded that The application of Hypnoteaching method to increase students’ learning motivation on Akidah Akhlaq lesson VII-A Class in the state Islamic Junior High School of Kepanjen Malang. Unlucky have walked better, despite of insuffiencys. The mentioned seen at the time of process learn to teach which is conducted in class, for example active student and motivated to enquire about Iesson which not yet been understood, feel to like to know him mount, diligent do duties given by teacher, and more active in searching information given by teacher.
As for becoming supplementary factor of applying of Hypnoteaching is the existence of enthusiasm learn high student, existence of professionalism and spirit of high of teacher of Akidah Akhlaq in teaching and guiding its protege, existence of source and facility learn adequate to learn. While becoming resistor factor in the applying is the existence of some of student which shy at to submit its opinion, still is cattish.
From the conclusion to anticipate resistor factors, hence various effort [done/conducted] in expection of applying of Hypnoteaching in improving motivation learn akhlaq akidah earn is fully applied by using method which vary, creating interaction by working along, and improving motivation and motivation at student in course of learning to teach, so that can grow and develop livelines of student.
ABSTRAK
Kualitas pembelajaran dapat dilihat dari dua sisi yang sama pentingnya, yakni dari sisi proses dan sisi hasil belajar. Proses belajar berkaitan dengan pola perilaku siswa dalam mempelajari bahan pelajaran; sedangkan hasil belajar berkaitan dengan perubahan perilaku yang diperoleh sebagai pengaruh dari proses belajar. Untuk memperoleh hasil belajar yang baik sangat diperlukan motivasi belajar yang baik pula. Maka disinilah strategi pembelajaran sangat diperlukan. Adapun permasalahan yang akan dibahas dalam penelitian ini adalah bagaimana penerapan dalam meningkatkan motivasi belajar akidah akhlaq pada siswa kelas VII MTs Negeri Kepanjen di Malang. Dapatkah metode Hypnoteaching meningkatkan motivasi belajar siswa.
Dalam penelitian ini, penulis menggunakan pendekatan kualitatif jenis penelitiannya adalah PTK dengan tehnik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil analisis dapat disimpulkan bahwa penerapan hypnoteaching dalam meningkatkan motivasi belajar akidah akhlaq kelas VII di MTs negeri Kepanjen Malang sudah berjalan dengan baik, walaupun ada kekurangan-kekurangan. Hal tersebut terlihat pada saat proses belajar mengajar yang dilakukan di dalam kelas, antara lain siswa aktif dan bersemangat bertanya tentang pelajaran yang belum dimengerti, rasa ingin tahunya meningkat, rajin mengerjakan tugas-tugas yang diberikan oleh guru, dan lebih aktif dalam mencari informasi yang diberikan oleh guru.
Adapun yang menjadi faktor pendukung dari penerapan Hypnoteaching adalah adanya minat belajar siswa yang tinggi, adanya profesionalisme dan semangat yang tinggi dari guru Akidah Akhlaq dalam mengajar dan membimbing anak didiknya, adanya fasilitas dan sumber belajar yang memadai untuk belajar. Sedangkan yang menjadi faktor penghambat dalam penerapan tersebut adalah adanya sebagian siswa yang enggan untuk menyampaikan pendapatnya, masih malu-malu.
Dari kesimpulan tersebut untuk mengantisipasi faktor-faktor penghambat tersebut, maka berbagai upaya dilakukan agar dalam penerapan Hypnoteaching dalam meningkatkan motivasi belajar akidah akhlaq dapat sepenuhnya diterapkan dengan menggunakan metode yang bervariasi, menciptakan interaksi dengan cara bekerjasama, dan meningkatkan motivasi dan dorongan pada siswa dalam proses belajar mengajar, sehingga dapat menumbuhkan dan mengembangkan keaktifan siswa.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujtahid, Mujtahid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Hypnoteaching; motivation learn student; study of Akhlaq Akidah; hypnoteaching; motivasi belajar siswa; pembelajaran Akidah Akhlaq | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 11:13 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 11:13 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39361 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |