Setiono, Hanif (2013) Metode Pendidikan Akhlak dalam keluarga : Studi kasus 6 keluarga di Desa Maron Kidul Kecamatan Maron Kabupaten Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08110090.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Akhlak adalah termasuk permasalahan terpenting dalam kehidupan ini. Tingkatannya berada setelah iman. Kita beriman dan beribadah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah antara hamba dan Tuhannya, atau hubungan antara makhluk dengan khaliknya. Sedangkan akhlak selain hubungan antara hamba dengan Tuhannya, adalah hubungan dalam bermu’amalah dan bermusyarokah antara sesama manusia, juga mengatur hubungan manusia dengan segala yang terdapat dalam wujud dan kehidupan.
Permasalahan pokok penelitian ini adalah bagaimana pandangan orang tua tentang metode pendidikan akhlak dalam keluarga, upaya-upaya orang tua tentang metode pendidikan akhlak dalam keluarga, serta cita-cita dari orang tua dari metode pendidikan akhlak yang diterapkan dalam keluarga.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus. Metode pengumpulan data dengan metode observasi untuk mengamati kejadian, gerak dan proses dari suatu masyarakat, metode wawancara untuk menggali informasi secara langsung dan dokumentasi untuk mendukung fakta-fakta yang ada di dalam lingkungan keluarga.
Hasil dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa bila dikaitkan dengan tugas, tangung jawab, fungsi dan upaya keluarga bagi anak-anaknya, maka keluarga memainkan peranan yang sangat penting dalam pembentukan akhlak anak. Keluarga merupakan faktor eksternal yang mempengaruhi pembentukan akhlak anak, disamping ada faktor lain, yaitu: faktor internal. Di antara faktor eksternal lainnya adalah pendidikan. Metode pendidikan akhlak yang efektif dan dapat diterapkan dengan mudah oleh keluarga adalah melatih anak untuk selalu berbuat baik dan menjauhkan diri dari perbuatan tercela, menghindari problema yang terjadi dalam keluarga.
Dari hasil penelitian tersebut, terdapat saran sebagai berikut (1) Orang tua hendaknya mampu memahami metode-metode pendidikan akhlak dalam keluarga sehingga memiliki wawasan tentang berbagai macam metode tentang pendidikan akhlak dalam keluarga serta dapat menciptakan metode-metode baru yang mudah diterapkan dan diterima oleh anak dalam keluarga. (2) Orang tua hendaknya mampu memahami watak dan kepribadian seorang anak sehingga mampu memilah serta memilih metode pendidikan akhlak yang tepat diterapkan untuk anak.
ABSTRACT
Morals are including the most important problems in this life. Level is after faith. We believe in and worship Allah Subhanahu wa Ta'ala is the slave and his Lord, or the relationship between the creature with his Maker. While the character than the relationship between servant to his Lord, is in bermu'amalah and bermusyarokah relationships between human beings, also govern human relations with all who are in form and life.
Main problems of this study is how the views of parents about methods of moral education in the family, the efforts of parents about methods of moral education in the family, as well as the ideals of the parents of moral education method is applied in the family.
This study uses a qualitative approach with case studies. Methods of data collection by observation method to observe the scene, motion and process of a society, the interview method to gather information directly and documentation to support the facts that exist within the family.
The results of this study it can be concluded that when associated with tasks, responsibilities, functions and family efforts for their children, the family plays a very important role in the formation of children morals. Families are the external factors that influence the formation of children morals, in addition to other factors, namely: internal factors. Among other external factors is education. Effective methods of moral education for children and can be applied easily by the family is exemplary method, the method customs, advice method, the method gives attention, and the method of administering punishment. As for the efforts to be made by the family in the formation of children is to instill morals faith, care for the environment and the child's play, train children to always do good and abstain from misconduct, avoiding problems that occur in the family.
From this research, the following suggestions are (1) Parents should be able to understand the methods of moral education in the family so have an insight about the various methods of moral education in the family and be able to create new methods are easy to apply and be accepted by children in the family. (2) Parents should be able to understand the character and personality of a child to be able to sort and select the proper moral education method is applied tochildren.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Metode; Pendidikan Akhlak; Keluarga; Method; Moral Education; Family | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 10:52 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 10:52 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39332 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |