Ma'mun, Amir (2013) Penerapan metode Jigsaw untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam kelas VIII D MTs Al-Ma'arif 01 Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07110060.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran konvensional yang banyak digunakan oleh guru mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam selama ini cenderung monoton dan tekstual sehingga siswa kurang termotivasi dan hasil belajarnya tidak maksimal. Atas dasar itu, perlu dicarikan alternatif-alternatif baru dalam pembelajaran mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Salah satu alternatif pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa adalah metode Jigsaw yang dirasa lebih tepat untuk mengatasi problema yang ada selama ini.
Berangkat dari uraian di atas, penulis mencoba untuk meneliti metode Jigsaw sebagai salah satu alternatif pembelajaran dengan rumusan sebagai berikut: 1. Bagaimana penerapan Metode Jigsaw untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Kelas VIII D MTs Al Ma’arif 01 Singosari Malang? 2. Apakah penerapan Metode Jigsaw terbukti mampu meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Kelas VIII D MTs Al Maarif 01 Singosari Malang?
Penelitian ini termasuk Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Dalam tahap penelitian ini berupa suatu siklus spiral yang meliputi kegiatan perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi yang dilakukan selama II Siklus.
Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa Penerapan Metode Jigsaw pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dapat Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Kelas VIII D MTs Al Maarif 01 Singosari Malang.
Indikator keberhasilan metode Jigsaw ditandai dengan meningkatnya motivasi belajar siswa dari siklus ke siklus. Hal ini di tunjukkan dengan hasil data di lapangan yang menunjukkan adanya peningkatan motivasi dari pre test dengan rata-rata 1,4 dan prosentase 35% ke siklus I menjadi nilai rata-rata 2,45 dan prosentase 61,25% , dan nilai rata-rata pada siklus II sebesar 3,6 dan prosentase 90%. Kesimpulan dari keseluruhan nilai terdapat perkembangan signifikan, yaitu dari pre test ke siklus I sebesar 26,25%, siklus I ke siklus II sebesar 28,75%.
ABSTRACT
Conventional learning is widely used by subject teachers during the Islamic Cultural History tends to monotony and textual so that students are less motivated and learning outcomes are not optimal. On that basis, need to look for alternatives in teaching Islamic subjects of Cultural History. One alternative learning to improve students' motivation is Jigsaw method are considered more appropriate to address the existing problems so far.
Departing from the above description, the author tries to examine the Jigsaw method as an alternative learning formula as follows: 1. How does the application of the Jigsaw method to improve students' motivation in learning Islamic Cultural History In Class VIII D MTs Al Ma'arif 01 Singosari Malang? 2. Is the application of the Jigsaw method proven to increase students' motivation in learning Islamic Cultural History VIII Class D MTs Al Maarif 01 Singosari Malang?
This study includes Classroom Action Research (Classroom Action Research). In this phase of the study in the form of a spiral cycle that includes planning, action, observation, and reflection made during the second cycle.
Based on these results, it can be concluded that the application of the Jigsaw method in Islamic Cultural History Lesson to Improve Student Motivation in Class VIII D MTs Al Maarif 01 Singosari Malang.
Indicators of success Jigsaw method characterized by increasing students' motivation from cycle to cycle. This was shown by the results of field data that showed an increase in the motivation of the pre test with an average of 1.4 and a percentage of 35% to the first cycle to the average value of 2.45 and a percentage of 61.25%, and the average value flat on the second cycle of 3.6 and the percentage of 90%. The conclusion of the whole value are significant developments, from pre test to the cycle of 26.25%, cycle I to cycle II at 28.75%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Metode Jigsaw; Motivasi Belajar; Sejarah Kebudayaan Islam; Jigsaw Method; Motivation; History of Islamic Culture | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 10:40 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 10:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39290 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |