Rohmah, Shobibatur (2022) Kemampuan representasi visual dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar siswa sekolah menengah pertama ditinjau dari tingkat intelligence quotient. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
18190034.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (11MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian ini dilatarbelakangi atas pentingnya kemampuan representasi visual bagi siswa ditinjau dari tingkat Intelligence Quotient (IQ). Dengan kemampuan representasi visual yang baik maka siswa tersebut akan dapat menyampaikan kembali ide-ide matematika yang ditemukan berupa bentuk atau gambar untuk mempermudah proses penyelesaian. Bangun ruang sisi datar adalah topik penting yang sering dikaitkan dengan kehidupan sehari-hari. Oleh sebab itu, penting untuk mengetahui kemampuan representasi visual dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar. Salah satu faktor yang mempengaruhi kemampuan representasi visual siswa ialah tingkat IQ.
Tujuan dalam penelitian ini ialah untuk mendeskripsikan kemampuan representasi visual dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar siswa SMP dengan tingkat IQ cerdas, normal atas dan normal. Untuk mencapai tujuan tersebut, peneliti menggunakan jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes representasi visual dan wawancara. Analisis yang digunakan adalah model analisis dari Miles dan Huberman. Uji keabsahan data pada penelitian ini menggunakan triangulasi teknik.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa 1) Siswa dengan tingkat IQ cerdas dapat menggambar bangun ruang sisi datar berdasarkan unsur-unsur yang diketahui. Akan tetapi, siswa dengan tigkat IQ cerdas kurang tepat dalam membuat sketsa untuk menemukan jawaban dari soal yang diberikan. 2) Siswa dengan tingkat IQ normal atas hanya dapat menggambar bangun ruang sisi datar berdasarkan unsur-unsur yang diketahui. Siswa dengan tingkat IQ normal atas tidak dapat membuat sketsa ketika menyelesaikan soal yang diberikan. 3) Siswa dengan tingkat IQ normal kurang tepat dalam menggambar bangun ruang sisi datar berdasarkan unsur-unsur yang diketahui. Siswa dengan tingkat IQ normal juga tidak dapat membuat sketsa untuk menemukan jawaban dari soal yang diberikan.
ENGLISH:
This research is motivated by the importance of visual representation skills for students in terms of the level of Intelligence Quotient (IQ). With good visual representation skills, the student will be able to convey mathematical ideas found in the form of shapes or images to facilitate the completion process. Flat side space geometry is an important topic that is often associated with everyday life. Therefore, it is important to know the ability of visual representation in solving the problem of flat side space geometry. One of the factors that affect students' visual representation ability is the level of IQ.
The purpose of this study was to describe the ability of visual representation in solving problems of flat side space geometry for junior high school students with intelligent, upper normal and normal IQ levels. To achieve this goal, the researcher used a descriptive type of research with a qualitative approach. Data collection techniques used are visual representation tests and interviews. The analysis used is the analytical model of Miles and Huberman. Test the validity of the data in this study using triangulation techniques.
The results of this study indicate that 1) Students with intelligent IQ levels can draw flat side space geometry based on known elements. However, students with intelligent IQ levels are less precise in making sketches to find answers to the questions given. 2) Students with an upper normal IQ level can only draw flat side space geometry based on known elements. Students with above normal IQ levels cannot make sketches when solving the given questions. 3) Students with normal IQ levels are less precise in drawing flat side space geometry based on known elements. Students with normal IQ levels also cannot make sketches to find answers to the questions given.
ARABIC:
هذا البحث بسبب أهمية مهارة التمثيل المرئي للطلاب في ضوء مستوى حاصل الذكاء (IQ). سيتمكن الطالب بمهارة التمثيل المرئي الجيدة من نقل الأفكار الرياضية الموجودة في أشكال أو صور لتسهيل عملية الحل. يعد مسطح البناء موضوعا مهما يرتبط غالبا بالحياة اليومية. لذلك، من المهم معرفة قدرة التمثيل المرئي في حل السؤال عن مسطح البناء. أحد العوامل التي تؤثر على قدرة الطلاب على التمثيل المرئي هو مستوى حاصل الذكاء.
الهدف من هذا البحث هو وصف قدرة التمثيل المرئي في حل السؤال عن مسطح البناء لطلاب المرحلة المتوسطة بمستوى الذكاء ذكي و أعلى طبيعي وطبيعي. لتحقيق هذا الهدف، استخدمت الباحثة منهج البحث النوعي الوصفي. تم جمع البيانات من خلال اختبار التمثيل المرئي والمقابلة. التحليل المستخدم هو نموذج تحليل من ميلز وهوبرمان. اختبار صحة البيانات في هذا البحث باستخدام طريقة التثليث.
أظهرت نتائج هذا البحث أن ١) يمكن للطلاب الذين لديهم مستوى الذكاء ذكي رسم مسطح البناء على عناصر معروفة. ومع ذلك، فإنهم ليسوا على أكمل الرسم للعثور على إجابة للأسئلة المقدمة. ٢) يمكن للطلاب الذين لديهم مستوى الذكاء أعلى طبيعي فقط رسم مسطح البناء على عناصر معروفة. ولا يستطيعون الرسم عند للعثور على إجابة للأسئلة المقدمة. ٣) الطلاب الذين لديهم مستوى الذكاء طبيعي ليسوا على أكمل الرسم عند رسم مسطح البناء على العناصر المعروفة. وهم لا يستطيعون أيضا الرسم للعثور على إجابة للأسئلة المقدمة.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mukmin, Muhammad Islahul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Representasi Visual; Bangun Ruang Sisi Datar; Intelligence Quotient; Visual Representation; Flat Side Space Geometry; التمثيل المرئي، مسطح البناء، حاصل الذكاء | ||||||
Subjects: | 01 MATHEMATICAL SCIENCES > 0199 Other Mathematical Sciences > 019999 Mathematical Sciences not elsewhere classified 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Matematika | ||||||
Depositing User: | Shobibatur Rohmah | ||||||
Date Deposited: | 20 Jul 2022 14:14 | ||||||
Last Modified: | 20 Jul 2022 14:14 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/38792 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |