Islamiah, Robitotul (2016) Comparative study of learning styles between students who are living on and off campus at MAN 2 Jember. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12130102.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Learning process is important to role of teacher in the class. Learning process can develop the student creativity by learning style that had by every student. Learning style in each student are different but there is a dominant learning styles that used to understand each lesson in the class.the way of learning style, student can joint the lesson appropriate to student learning style. In the class there are some student characteristic that must understood by teacher so, easy to teacher for make lesson plan in the class. Factor that influence in learning process are student behavior and changes. In learning process can increase if student learn by dominant learning style and they like. In social life, there are social interaction between student especially student living on campus and off campus at MAN 2 Jember. Social interaction which realize can make a big group in studying, there is a contemporary tutorial and there is no shy between student.
The purpose of this research are (1) to explain the learning style of student living on campus (2) to explain the learning style of student living off campus and (3) to explain the similarities and differences between student living on and off campus.
This research use qualitative research approach that the researcher observe what student do in field directly. According to Bogdan and Taylor, qualitative method is to get describe data from the object of research such as written and oral. Data resources are needed in this research that primary data and secondary data to support this research
Based on result of research, the researcher get the data that learning style of student living on campus has visual learning styles and there are other learning style to support student learning of student living on campus.but, visual learning style more dominant than other learning styles. Except, social interaction between student are good because the manager and all of members in dormitory create learning with a group to support student spirit of learning in dormitory. for learning style of student living off campus more dominant to auditory learning styles, student refer learning with music, listen the stories or repeat the lesson and social interaction are created by student living off campus is individual but there are student who need help other one. The diffeences and similarities between student living on and off campus are in daily activity and student achievement that get during learning process in the class. The similarities between student living on and off campus are the way to learning with use the types of learning style and socail interaction that created by student living on and off campus are good by each help in learning process and do tasks.
INDONESIA:
Pembelajaran sangat penting bagi peran guru didalam kelas. Proses pembelajaran dapat mengembangkan kreatifitas siswa melalui gaya belajar yang dimiliki oleh setiap siswa. Gaya belajar pada setiap siswa berbeda namun ada satu gaya belajar dominant yang digunakan untuk memahami setiap pelajaran, dengan cara tersebut siswa dapat mengikuti pelajaran sesuai dengan gaya belajar. Didalam kelas terdapat berbagai macam karakter siswa yang harus bisa dipahami oleh guru sehingga memudahkan guru dalam menyusun pembelajaran dikelas. Faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran adalah sikap siswa dan perubahan. Proses pembelajaran dapat meningkatkan prestasi siswa jika siswa mengerti gaya belajar yang mereka sukai. Didalam kehidupan sosial juga terdapat adanya interaksi sosial antar sesama siswa khususnya siswa yang tinggal diasrama dan luar asrama di MAN 2 Jember. Interaksi sosial yang diwujudkan akan membuat suatu kelompok besar dalam hal belajar adanya tutorial sebaya dan tidak ada rasa malu antar sesama.
Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk menjelaskan gaya belajar siswa yang tinggal diasrama (2) untuk menjelaskan gaya belajar siswa yang tidak tinggal diasrama dan (3) untuk menjelaskan perbedaan dan persamaan siswa yang tinggal diasrama dan luar asrama
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian pendekatan qualitatif yaitu peneliti mengamati apa yang dilakukan oleh siswa langsung di lapangan. Menurut Bogdan dan Taylor, metode qualitative adalah untuk mendapatkan gambaran data dari objek yang diteliti seperti tulisan dan lisan. Sumber data yang dibutuhkan dalam penelitian ini adalah data primer dan sekunder untuk mendukung adanya penelitian ini.
Berdasarkan Hasil peneitian didapatkan bahwa gaya belajar siswa siswa yang tinggal diasrama rata-rata memiliki gaya belajar visual dan ada pula gaya belajar lainnya yang juga mendukung belajar siswa di asrama. Namun, gaya belajar visual lebih dominant dibanding yang lainnya. Selain itu interaksi sosial anar sesama juga terjalin dengan baik karena pengurus asrama dan semua anggotanya menciptakan belajar dengan berkelompok untuk menunjang semangat belajar siswa diasrama. Sedangkan, gaya belajar siswa yang tinggal diluar asrama lebih dominant pada gaya belajar auditori, siswa lebih suka belajar dengan mendengarkan musik, cerita atau mengulang kembali pelajaran dan interaksi sosial yang diwujudkan lebih kepada bersifat pribadi suka belajar sendiri tetapi ada pula yang membutuhkan teman untuk saling membantu satu sama lain. Perbedaan siswa yang tinggal diasrama dan luar asrama terletak pada kegiatan sehari-hari yang mereka lakukan dan prestasi siswa yang diperoleh selama mengikuti proses belajar mengajar dikelas. Persamaan siswa yang tinggal diasrama dan luar asrama terletak pada cara mereka belajar dengan menggunakan gaya belajar yang bervariasi dan interaksi sosial yang mereka ciptakan juga relatif baik dengan saling membantu satu sama lain dalam hal belajar dan mengerjakan tugas.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Gaya belajar; Asrama; Learning styles; Dormitory | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Kumala Inayati | ||||||
Date Deposited: | 27 Jul 2016 15:58 | ||||||
Last Modified: | 27 Jul 2016 15:58 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3873 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |