Mufidah, Alif Rohmah Nur (2016) Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam menciptakan budaya baca Al-Qur’an siswa di SMA Islam Kepanjen Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110049.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kemajuan suatu bangsa sangat tergantung pada kesempurnaan sistem pendidikan dan pengajaran yang ditawarkan. Dalam suatu lembaga pendidikan Guru mempunyai peran penting dalam meningkatkan kualitas peserta didik terutama dalam baca al-Qur’an karena baca al-Qur’an merupakan salah satu kewajiban yang harus dilaksanakan dan dipelajari oleh setiap umat Islam untuk menjadikannya sebagai petunjuk dan pedoman hidup seluruh umat manusia. Maka dari itu Guru Pendidikan Agama Islam di SMA Islam Kepanjen Malang menciptakan program budaya baca al-Qur’an sebagai tradisi yang akan diikuti oleh semua komponen sekolah.
Adapun tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan (1) Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam menciptakan budaya baca al-Qur’an siswa di SMA Islam Kepanjen Malang (2) faktor penghambat dan pendukung strategi budaya baca al-Qur’an siswa di SMA Islam Kepanjen Malang serta (3) Dampak yang dihasilkannya dalam menciptakan budaya baca al-Qur’ansiswa di SMA Islam Kepanjen Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Sedangkan teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisa datanya adalah deskriptif kualitatif. Menetapkan keabsahan data dalam penelitian ini menggunakan teknik trigulasi data sebagai bahan pebanding dan analisis data dimulai dari reduksi data, penyajian data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Strategi Budaya Baca Al-Qur’an di SMA Islam Kepanjen Malang dilaksanakan oleh semua warga sekolah dengan begitu SMA Islam Kepanjen Malang dijadikan sebagai madrasah yang berbasis Qur’ani. (2) faktor yang menghambat guru PAI dalam menciptakan budaya baca al-Qur’an adalah: a. Sifat malas yang sering terjadi pada siswa, b. Latar belakang siswa yang berbeda, dan c. Pengaruh negative teknologi. Sedangkan faktor pendukung adalah: a. Fasilitas yang memadai, dan b. Program sekolah yang mendukung. (3) Dampak dari program budaya baca al-Qur’an adalah muncullah nilai-nilai baik yang berdampak positif pada siswa yang sebelumnya kurang mampu membaca al-Qur’an dengan baik dan benar sesuai tajwid maka, siswa tersebut mampu membaca al-Qur’an dengan baik dan benar sesuai dengan makhraj dan tajwid.
ENGLISH:
The progress of a nation depends greatly on the perfection of education system and teaching is offered. In a education teacher institutions have an important role in improving the quality of learners especially in reading the Qur'an because it read the Qur'an is one of the obligations that must be implemented and studied by every Muslim to make it as instructions and guidelines for the life of all mankind. Therefore the education teacher of Islamic Senior High School in Kepanjen creates activity or cofltural programmes read al-Quran in schools as a tradition to be followed by all components of the school.
As for the purpose of this research was to describe (1) a strategy of Islamic religious education teachers in creating a culture of read al-Quran of students in Islamic Senior High School, Kepanjen Malang (2) restricting factor and supporter cultural strategy of reading al-Quran in Islamic Senior High School students are Poor and(3) the result of impact in creating culture reading al-Qur'an of students in Islamic Senior High School in Kepanjen Malang.
This study used a qualitative approach. Whereas technics are the collection of data is done through observation, interview and documentation. The technique analysis of the data is qualitative descriptive. Set the validity of the data in this study using trigulasi data as a comparasion and analysis of its data starts from the reduction of the data, present of the data and an give conclusions.
The results of this study suggest (1) the Cultural Strategy of Reading Al-Quran in Islamic Senior High School ,Kepanjen Malang was implemented by all components of schools nitizen and become program of school. With that strategy, Islamic Senior High School will make the Unfortunate Kepanjen with Quranic Principle(2) two factors that inhibit the Islamic education teachers in creating a culture of reading Quran are. a. the nature of lazy that often occurs in students, b.. different background of students, and c. influence the negative of technology. Whereas factor are : a. adequate facilities, and b. supporting school Programs. (3) the result of then came the good values that member had a positive impact on students who previously less able to read the Qur'an properly and correct recitation of these students, then being able to read the Qur'an properly and correctly in accordance with each sound and tajwid.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasyim, Farid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Guru PAI; Budaya Baca al-Qur’an; Strategy of Islamic Education Teacher | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 27 Jul 2016 11:08 | ||||||
Last Modified: | 27 Jul 2016 11:08 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3821 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |