Ghossani, Ghorsina Al (2016) Hubungan kecakapan diri dan ketahanan dengan penyesuaian diri pada mahasiswa tahun pertama di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410200.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Transisi dari sekolah ke perguruan tinggi adalah proses yang kompleks yang dialami oleh hampir seluruh siswa. Dalam masa transisi individu dihadapkan pada perubahan-perubahan dan tuntutan-tuntutan sehingga diperlukan adanya penyesuaian diri. Dengan penyesuaian diri yang baik individu diharapkan mampu menciptakan lingkungan yang kondusif, sehingga mahasiswa mampu menjalankan tugas-tugasnya dengan baik. Salah satu faktor yang mempengaruhi keberhasilan dalam menyesuaikan diri adalah faktor kepribadian, dalam penelitian ini faktor kepribadian yang diteliti adalah kecakapan diri dan ketahanan. Penelitian ini dilakukan di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang kepada mahasiswa tahun pertama. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan menggunakan teknik analisis data regresi linear berganda. Sampel penelitian berjumlah 97 mahasiswa. Sedangkan cara pengambilan sampel menggunakan teknik sampling insidental, dimana subjek merupakan mahasiswa yang kebetulan ditemui dan cocok sebagi sumber data. Terdapat tiga alat ukur yang digunakan adalah (1) skala kecakapan diri yang dikembangkan oleh peneliti berdasarkan aspek-aspek self efficacy dari Albert Bandura, (2) skala ketahanan yang dikembangkan oleh Sitohang (2011), dan (3) skala penyesuaian diri yang dikembangkan oleh Ahkam (2004).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat kecakapan diri mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang 65% berada pada kategori sedang, 22% berada pada kategori tinggi dan 13% pada kategori sedang. Pada tingkat ketahanan diketahui bahwa 66% berada pada kategori sedang, 20% pada kategori tinggi dan 14%pada kategori rendah. Sedangkan tingkat penyesuaian diri diketahui bahwa pada tingkat sedang sebesar 68%, pada tingkat tinggi sebesar 20%, dan 12% pada kategori rendah. Hasil analisis regresi berganda menunjukkan bahwa ada hubungan antara kecakapan diri dan ketahanan dengan penyesuaian diri Mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Hasil ini diketahui dari r hitung pada variabel kecakapan diri dan penyesuaian diri sebesar 0.632, dan r hitung pada variabel ketahanan dan penyesuaian diri sebesar 0.678, hal ini berarti adanya hubungan yang kuat antara kecakapan diri dan penyesuaian diri maupun ketahanan dan penyesuaian diri.
ENGLISH:
Transition from school to college is a complex process of translating experienced by almost all of the students. In the transition period, the individual is faced on changes and demands so that the self-adjustments is needed. With a good adjustment individuals is expected to create a conducive environment so that students are able to carry out his duties properly. One of the factors that influence the success of adjusting is the personality factor.In this study, personality factors to be observed are self efficacy and hardiness. This research conducts to first-year students at Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang. This study uses a quantitative method using data analysis techniques multiple linear regression. The samples for this research is 97 students. While the sampling technique uses incidental sampling technique, where the subject is a student who passing incidentally and suitable as a data source. There are three parameters use, those are: (1) the scale of the skills of self efficacy by the researchers based on aspects of self-efficacy of Albert Bandura , (2) hardiness scale developed by Sitohang (2011 ) , and (3) the scale of self adjustment developed by Ahkam (2004).
The results show that the level of students of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang self efficacy is 65% in medium category, 22% in high category and 13% in moderate category. At the level of hardiness is known that 66% are in medium category, 20% in high category and 14% in low category. While the level of adjustment is known that 68% in medium level, 20% in high level, and 12% in low level. The results of multiple regression analysis show that there is a relationship between self efficacy and hardiness skills with self-adjustment of student of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang. This result is known of r count on self efficacy and self-adjustment variable for 0.632 and r count on the hardiness and adjustment variable for 0.678. it means that there is a strong relashionship beetwen self efficacay and self-adjustment as well as hardiness and self-adjustment. In multiple linear regression also shows the percentage of influence between self-efficacy and hardiness to self-adjustment that is about 51, 4%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rahayu, Iin Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kecakapan Diri; Ketahanan; Penyesuaian Diri; Self Efficacy; Hardiness; Self-Adjustment | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 27 Jul 2016 11:10 | ||||||
Last Modified: | 27 Jul 2016 11:10 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3794 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |