Janitasari, Lisa (2016) Pengembangan buku ajar Math-Stories materi bangun datar dan bangun ruang kelas V semester II SDN Windurejo 2 Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140149.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan buku ajar Math-Stories merupakan salah satu sarana guna membantu memahamkan siswa dalam pembelajaran matematika. Kebutuhan akan buku ajar yang menarik peserta didik melatarbelakangi penelitian pengembangan ini. Buku ajar ini dikhususkan untuk siswa kelas V SD/MI. Materi pokok yang dibahas adalah bangun datar dan bangun ruang. Materi ini menjelaskan tentang berbagai macam bentuk serta penyelesaian permasalahan matematik yang berhubungan dengan peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan bangun datar dan bangun ruang dalam kehidupan sehari-hari.
Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan dan menvalidasi buku ajar Math-Stories materi bangun datar dan bangun ruang dengan objek penelitian siswa kelas V SDN Windurejo 2 Mojokerto.
Jenis penelitian ini adalah Research and Development, yang mengacu pada model pengembangan prosedural yang bersifat deskriptif, yang dikembangkan oleh Borg and Gall.
Hasil dari penelitian pengembangan buku ajar Math-Stories dalam mata pelajaran Matematika kelas V memenuhi kriteria sangat valid dengan hasil uji ahli materi mencapai tingkat kevalidan 95,7%, ahli desain mencapai 96%, ahli mata pelajaran mencapai 90,9%, dan hasil uji coba lapangan mencapai 97,5%. Hasil belajar siswa sebelum dan sesudah menggunakan buku ajar menunjukkan perbedaan hasil menjadi lebih baik atau meningkat. Hal ini dapat dilihat dari rata-rata (mean) nilai pree-testyang lebih rendah dibandingkan dengan nilai post-testyaitu 62,39 < 84,78, maka dapat dikatakan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar pada siswa sebelum dan sesudah menggunakan produk buku ajar. Hasil uji-t pada pada perhitungan manual dengan tingkat kemaknaan 0,05 diperoleh hasil thitung ≥ ttabel yaitu 4,460 ≥ 1,717 artinya H0 ditolak dan H1 diterima. Sehingga, terdapat perbedaan yang signifikan antara nilai siswa sebelum dan sesudah menggunkan buku ajar Math-Storiesyang dikembangkan. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan memiliki kualifikasi tingkat kevalidan yang tinggi, sehingga buku ajar layak digunakan dalam pembelajaran.
ENGLISH:
The developing of textbooks of Math-Stories is one tool to help understand students in learning mathematics. The need for interest textbook that attract learners to the background of this development. Textbook is devoted to students of class V SD / MI. Subject matter covered flat figure Matter and geometry. This material describes a variety of shapes and solving mathematical problemsrelated to the events associated with flat wake and geometry in everyday life.
The purpose of this study was to develop and validate textbooks of Math-Stories Flat material and geometry with the object of research students of grade V SDN Windurejo 2 Mojokerto.
This type of research was the Research and Development, which referred to the descriptive procedural development model, developed by Borg and Gall.
The results of research and development of Math Stories textbooks in the subjects of Mathematics of class V met the criteria of very valid test result of validity matter experts reached a level of 95.7%, reached 96% of design experts, subject’s experts reached 90.9%, and test results field trials reached 97.5%. Student learning outcomes before and after using textbooks showed differences in the better results. It can be seen from the average (mean) value of pre-test was lower than the value of the post-test, namely 62.39 <84.78, then it can be said that there was a difference in student learning outcomes before and after using the product of textbooks , The results of the t-test on the manual calculation of the significance level of 0.05 was obtained results tcount≥ t table meant 4.460 ≥ 1.717 which meant that H0 was rejected and H1was accepted. Thus, there were significant differences between the value of students before and after using the textbook of Math-Stories developed. This indicated that the product developed had the qualification level of high validity, so a decent of textbook used in learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asmaningtias, Yeni Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Buku ajar; Math-Stories; Bangun datar dan bangun ruang; Kelas V SD/MI; Development; Textbook; Math-Stories; Flat and geometry; Class V (public or Islamic elementary School) | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Kumala Inayati | ||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2016 16:25 | ||||||
Last Modified: | 25 Jul 2016 16:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3792 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |