Method of introductory paragraph used in EFL Students’ essays

Nabhila, Aufa (2016) Method of introductory paragraph used in EFL Students’ essays. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12320071.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

ENGLISH:

For some students, introductory paragraph is one of the complex parts to write. One of the main problems is ‘jumping idea’. Therefore, to introduce the topic and convince the reader, the writer can use various methods of introductory paragraph. Following previous researchers, this research investigates method of introductory paragraph used in students’ essays and how the methods used relate to the thesis statement.

Related to the research questions, this research is conducted by applying descriptive qualitative method which the main instrument is the researcher herself. The data are taken from 16 essays from two Writing II classes. The essays also consist of four different text types; comparison-contrast, cause-effect, persuasion, and process.

In accordance with the analysis, the researcher found that the students mostly use general to specific as the method. Moreover, some students also combine two different methods in one introductory paragraph. In addition, almost all methods used relate to the thesis statement. However, there are two essays which the methods cannot relate to the thesis statement effectively.

From the conclusion, therefore, the researcher suggests to the next researchers to analyze about how the whole introductory paragraph influence the idea of the whole essay. Furthermore, for the writer or learner, it is suggested to link between method and thesis statement by providing transitional word, phrase, or sentence before stating thesis statement and adequate information related to the topic.

INDONESIA:

Bagi beberapa mahasiswa, paragraf pendahuluan merupakan salah satu bagian tersulit untuk ditulis. Salah satu kendala utamanya adalah ‘lompatan ide’. Sehingga, untuk memperkenalkan topik dan meyakinkan pembaca, penulis dapat menggunakan berbagai metode paragraf pendahuluan. Mengacu pada penelitian sebelumnya, penelitian ini meneliti metode paragraf pendahuluan yang digunakan dalam esai mahasiswa serta bagaimana metode tersebut berkaitan dengan thesis statement.

Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan instrumen utamanya adalah peneliti sendiri. Data yang digunakan diambil dari 16 esei dalam dua kelas Writing II (Menulis II). Esei tersebut juga terdiri dari empat tipe teks yang berbeda; perbandingan, sebab-akibat, persuasi dan proses.

Berdasarkan analisis, peneliti mengetahui bahwa kebanyakan mahasiswa menggunakan umum ke spesifik sebagai metode. Selain itu, beberapa mahasiswa juga menggabungkan dua metode berbeda dalam satu paragraf pendahuluan. Terlebih, hampir semua metode yang mereka gunakan berkaitan dengan thesis statement. Namun, terdapat dua esei yang antara metode dengan thesis statement-nya tidak saling berkaitan secara efektif.

Oleh karena itu, berdasarkan kesimpulan, penulis menyarankan bagi peneliti selanjutnya untuk menganalisa tentang bagaimana keseluruhan paragraf pendahuluan mempengaruhi keseluruhan esei. Selain itu, bagi penulis atau pelajar, disarankan untuk memberikan kata, frase, atau kalimat transisi sebelum thesis statement, serta informasi yang memadai terkait dengan topik.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Rohmah, Galuh Nur
Keywords: Introductory paragraph; Method of introductory paragraph; thesis statement; Paragraf pendahuluan; Metode paragraf pendahuluan
Departement: Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Viki Alvionita Dwiningrum
Date Deposited: 25 Jul 2016 09:23
Last Modified: 25 Jul 2016 09:23
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3751

Actions (login required)

View Item View Item