Hubungan antara efikasi diri dengan kematangan karir mahasiswa Tarbiyah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

Umma, Fatia Aimatul (2016) Hubungan antara efikasi diri dengan kematangan karir mahasiswa Tarbiyah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fultext)
12410022.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

INDONESIA :

Mahasiswa fakultas Tarbiyah tergolong pada tahap perkembangan ekplorasi, mahasiswa yang telah mampu untuk mengeksplor karir yang mereka minati merupakan indikasi dari individu yang memiliki kematangan karir. Salah satu faktor yang mempengaruhi kematangan karir adalah efikasi diri. Efikasi diri adalah kepercayaan seseorang atas kemampuan dirinya untuk menyelesaikan suatu persoalan atau tugas yang dibebankan pada seorang individu.

Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi diri dengan kematangan karir pada mahasiswa Tarbiyah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, dengan menggunakan metode kuantitatif korelasional. Pengambilan sampel dengan mengambil 15% dari jumlah populasi dengan jumlah 108 mahasiswa angkatan 2013. Pengambilan sampel pada penelitian ini adalah cluster random sampling. Instrumen penelitian ini dengan mengggunakan skala efikasi diri dan kematangan karir serta analisis data menggunakan teknik uji korelasional product moment.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa tarbiyah memiliki efikasi diri tergolong dalam kategori sedang dengan prosentase 67,59%, untuk kematangan karir mahasiswa tergolong pada kategori sedang dengan prosentase 57,41%. Koefisien korelasi pearson (r) sebesar 0,632 dengan sign (p) 0,000 dapat diartikan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara efikasi diri dengan kematangan karir serta koefisien determinasi r2 (r square) 0,399 dengan arti 39,9 % sumbangan X terhadap Y dengankan 60,1 % dipengaruhi oleh faktor lain. Dengan demikian dapat disimpulkan, hasil hipotesis yang menyatakan adanya hubungan antara efikasi diri dengan kematangan karir adalah diterima.

ENGLISH :
The students of Education Faculty are regarded in the step of exploration development, those who have been capable of exploring career which they are interested in are the indication of individual who have career maturity. One of the factors which influence career maturity is self efficacy. Self efficacy is the one’s belief on his ability to solve problem or finish the duty burdened in the idividual.

This research is aimed to describe the relation between self efficacy toward career maturity of the Education Students at Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang, with utilizes co relational quantitative method. Sample taking is 15% from the population, exactly 108 students from 2013 period. Technique sampling for this research is cluster random sampling. Method to collect the data in this research uses Likert scale from self efficacy with career maturity and to analyse the data, the researcher uses co relational test of product moment.

The resultd of this research demonstrates that the students of the Education have self efficacy in which considered as average namely 67,59%, while for career maturity is considerd as average that is 57, 41%. Pearson co relational coeffisient (r) 0,632 with sign (p) 0,000 could be inferred that there is positive and significant relation between self efficacy with career maturity and determination coefficient r2 (r square) 0,399 means 39,9 % contribution X toward Y with 60,1 % is affected by other factors. In short, it could be conclude that the result of hypothesis which states that there is relation between self efficacy with career maturity is accepted.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ridho, Ali
Keywords: Efikasi diri (self-efficacy); Kematangan karir (carrer maturity)
Departement: Fakultas Psikologi
Depositing User: Errisa Aprillia Rengganis
Date Deposited: 25 Jul 2016 09:29
Last Modified: 25 Jul 2016 09:29
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3699

Actions (login required)

View Item View Item