Nurjannah, Winda (2016) Pengaruh pola kelekatan terhadap perkembangan sosioemosional pada siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) Banyubiru. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410122.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Tahapan perkembangan sosioemosional anak sekolah dasar merupakan pondasi penting bagi tahapan pekembangan anak selanjutnya. Oleh karena itu, kegagalan pada tahapan ini akan berakibat fatal dikemudian hari. Sebagaimana, maraknya kasus kekerasan yang dilakukan anak sekolah dasar, baik secara fisik ataupun psikologis. Seperti kasus bullying, kekerasan fisik, kekerasan seksual bahkan konsumsi narkoba yang dilakukan anak sekolah dasar.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pola kelekatan terhadap perkembangan sosioemosional pada siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) Banyubiru, dilihat dari perbedaan perkembangan sosioemosional pada setiap siswa. Responden dalam penelitian ini adalah siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) Banyubiru, yang berjumlah 60 siswa.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan instrumen penelitan skala, yaitu skala pola kelekatan dan skala perkembangan sosioemosional. Hasil dari penelitia ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif pola kelekatan aman terhadap perkembangan sosioemosional anak dengan prosentase sebesar 5%. selain itu terdapat perbedaan dalam perkembangan sosioemosional anak yang dipengaruhi oleh pola kelekatan dengan memiliki Sig. 0,040. Artinya anak dengan pola kelekatan aman akan mampu bertanggung jawab terhadap apa yang telah dilakukan, anak mampu menjalin hubungan sosial yang baik dengan teman sebaya dan anak tidak cenderung enggunakan kekerasan dalam menyelesaikan permasalahan.
ENGLISH:
Stages of development of the socioemotional primary school children is an important foundation for the next stage of developments child. Therefore, failure at this stage would be fatal in the future. As, many cases of violence committed by primary school children, either physically or psychologically. Like the case of bullying, physical violence, sexual violence committed drug consumption even elementary school children.
This study aims to determine the effect patterns attachment on the development of socio-emotional at fifth grade students of the State Islamic Elementary School (MIN) Banyubiru, seen from the difference in the socioemotional development of each student. Respondents in this study were students of class V the State Islamic Elementary School (MIN) Banyubiru, totaling 60 students.
The method used in this research is quantitative method with scale research instrument, the scale pattern of attachment and the scale of socio-emotional development. The results of these empirically show that there are positive influence on the development of secure attachment patterns socioemotional child with a percentage of 5%. besides there are differences in the socio-emotional development of children who are affected by patterns of attachment by having Sig. 0,040. This means that children with secure attachment patterns will be able to be responsible for what he has done, children are able to establish good relationships with peers and children are not likely to enggunakan violence in resolving problems.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sa'diyah, Elok Halimatus | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Perkembangan Sosioemosional; Pola Kelekatan; Teman Sebaya; Anak Usia Sekolah; Socioemotional Development; Attachment Patterns; Peers, School-Age Children | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Elly Megawati | ||||||
Date Deposited: | 22 Jul 2016 16:44 | ||||||
Last Modified: | 22 Jul 2016 16:44 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3688 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |