Nadiatus, Rahmanitia (2016) Pengaruh keterampilan mengajar guru terhadap motivasi belajar siswa kelas V pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MIT Ar-Roihan Lawang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410110.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran merupakan suatu proses interaksi antara pendidik dan peserta didik. Guru sebagai pendidik jabatan merupakan komponen terpenting dalam proses pembelajaran, karena guru berhubungan langsung dengan siswa sebagai subjek dan objek belajar. Keterampilan mengajar guru merupakan kegiatan paling penting dalam proses belajar mengajar di kelas, dimana kegiatan ini akan menentukan kualitas peserta didik. Antusiasme guru dalam memberikan pengajaran di kelas dapat dilihat pada keterampilan mengajar guru. Hal ini akan berdampak pada proses pembelajaran yang efektif sehingga siswa termotivasi untuk melakukan kegiatan belajar di kelas.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1) tingkat motivasi belajar, (2) tingkat keterampilan mengajar guru, dan (3) pengaruh keterampilan mengajar guru terhadap motivasi belajar siswa kelas V pada mata pelajaran sejarah kebudayaan islam di MIT Ar-Roihan Lawang.
Penelitian ini menggunakan metode regresi.Pengambilan sampel dengan mengambil seluruh jumlah populasi dengan jumlah 37 siswa kelas V (responden) MIT Ar-Roihan Lawang. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan skala dari motivasi belajar dengan jumlah 24 aitem dengan reliabilitas α= ,817dan keterampilan mengajar guru yang berjumlah 26 aitem dengan reliabilitas α = ,802. Teknik analisis yang digunakan adalah menggunakan regresi linier.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi belajar siswa kelas V MIT Ar-Roihan Lawangdengan prosentase terbesar pada kategori tinggi dengan 78,4% danketerampilan mengajar gurujuga tergolong dalam kategori tinggi 73%. Nilai F hitung sebesar 5,476 yang memiliki tingkat sig 0,025 yang lebih kecil dari 0,05 atau 5%. Maka dapat disimpulkan bahwa variabel bebas berpengaruh signifikan terhadap variabel terikat dan hipotesis diterima, dalam artian keterampilan mengajar guru berpengaruh terhadap motivasi belajar.
ENGLISH:
Teaching is a process of interaction between teacher and students. Teacher as an educator is the most important component in teaching and learning process because teacher directly connected with the students as learning subject and object. Teachers’ teaching skills is the most important activity in the process of teaching and learning in the classroom since it will determine the quality of the students. Teachers’ enthusiasm in classroom teaching can be seen in teachers’ teaching skills because it can affect the teaching and learning process with the result that students are motivated to study in the classroom.
The purpose of this research is to discover: (1) the level of students’ motivation, (2) the level of teachers’ teaching skills, and (3) the effect of teaching skills in fifth graders’ learning motivation in the subject of Islamic Cultural History in MIT Ar-Roihan Lawang.
This research uses regression method. The sample is taken by taking all of the population numbers with the total of 37 fifth graders students (respondents) of MIT Ar-Roihan Lawang. The data collection method is using scale from the students’ learning motivation with the number of 24 items with the reliability α = .817 and the teachers’ teaching skill of 26 items with the reliability ofα = .802. The analysis technique used is linier regression.
The result of the research shows that fifth graders’ learning motivation in MIT Ar-Roihan Lawang highest frequency of presentation scores in the highest category of 78.4% and the teachers’ teaching skills are also high with 73%. The value of F measure is 5.476 with the sig level of 0.025 which is lower than 0.05 or 5%. Therefore, it can be concluded that independent variable has significant effect for dependent variable and the hypothesis is accepted which means that the teachers’ teaching skills affect the students’ learning motivations.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahmudah, Siti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Motivasi Belajar (learning motivation); Keterampilan Mengajar Guru (teacher’s teaching skills); Learning Motivation, Teacher’s Teaching Skills | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Elly Megawati | ||||||
Date Deposited: | 22 Jul 2016 16:45 | ||||||
Last Modified: | 22 Jul 2016 16:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3663 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |