Kurniawan, M. Didin (2016) Upaya guru Pendidikan Agama Islam dalam mengembangkan budaya keagamaan di Madrasah Tsanawiyah Negeri Jambewangi Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12110018.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
INDONESIA:
Sekolah atau Madrasah adalah suatu organisasi yang menaungi dalam bidang pendidikan, dalam suatu organisasi sebuah kegiatan tentulah suatu kewajiban yang harus dilaksanakan guna untuk membimbing anggota organisasi. Dalam era kemajuan zaman selalu mengalami perubahan akan teknologi dan pergaulan yang dialami oleh masyarakat, khususnya dalam bidang pendidikan adalah peserta didik. Zaman sekarang banyak sekali kasus tentang pembunuhan, narkoba hingga pemerkosaan yang marak terjadi, hal tersbut memberikan argumen untuk sekolah tentang sebuah pengajaran yang tidak bisa mendidik moral peserta didik menjadi lebih baik, karena kurangnya pengenalan tentang agama yang diberikan oleh pihak sekolah. Berangkat dari fenomena tersebut sebuah penelitian dilakukan dengan judul Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Budaya Keagamaan di Madrasah Tsanawiyah Negeri Jambewangi Blitar.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimanakah upaya guru pendidikan agama Islam di Madrasah Tsanawiyah Negeri Jambewangi dalam mengembangkan budaya keagamaan. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif. Dalam usaha mendapatkan sumber data, penulis menggunakan interview. Adapun metode pengumpulan datanya penulis menggunakan metode observasi dan dokumentasi. Sedangkan teknik analisis datanya peneliti menggunakan kualitatif deskriptif. Selanjutnya untuk pengecekan keabsahan datanya peneliti menggunakan metode triangulasi sumber data.
Hasil penelitian didapatkan tentang upaya guru pendidikan agama Islam dalam mengembangkan budaya keagamaan di Madrasah Tsanawiyah Negeri Jambewnagi Blitar adalah 1) proses terbentuknya budaya keagamaan di madrasah ini adalah dengan selalu membentuk kegiatan keagamaan yang baru dan selalu inovasi, 2) pelestarian budaya keagamaan di madrasahini dengan membiasakan peserta didik untuk terjun langsung dalam kegiatan keagamaan yang dilaksanakan, 3) faktor pendukung yang didapat adalah kesadaran siswa yang begitu tinggi akan pentingnya budaya beragama dan faktor penghambat adalah kurang tersedianya sarana dan prasarana yang memadai dalam kegiatan tertentu.
ENGLISH:
School or madrasah is an organization that houses in the areas of education, an organization in an acticity must be an obligation that must be carried out in order to guide members of the organization. In an era of progress of the times always experiencing a change of technology and the association will be experienced by the community, particularly in the field of education are leaners. The times are now a great many cases of murder, rape, drug, up to lively going on, it was simply providing an argument for teaching about school cannot educate morals learner become better, because of the lack of recognition of religion granted by school. Departing from the phenomenon a study done with theme oh the effort os Islamic religious education teachers in developing Religipus Culture in State Ment Jambewangi Blitar.
This research aims to find out how the efforts of Islamic religious education teachers in State Ment Jambewangi in developing the country’s relious culture. This research uses qualitative study. In an attempt to get the data source, the author uses interview. As for the authors data collection method using the method of observation and documentation. While its data analysis techniques using a descriptive qualitative researchers. Next to checking the validity of the data the researchers use triangulation method of the data source.
The research result obtained about the effort of Islamic religious education teachers in developing religious in Jambewangi State ment Blitar is (1) process the formation of religious culture in the school is always formed a new religious activities and were always innovation, (2) religious culture conservation this school by familiarizing learners to work directly in religious activies conducted, (3) factor endowments gained is the consciousness of students about the umportance of such a high religious and cultural factors restricting is less availability of means and adequate insfrastructure in certain activies
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Baharuddin, Baharuddin | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru PAI; Pengembangan; Budaya keagamaan; Teacher PAI; Development; Religious culture. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Siti Maimunah | ||||||
Date Deposited: | 22 Jul 2016 13:07 | ||||||
Last Modified: | 22 Jul 2016 13:07 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3646 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |