Syarif, Muhammad Syukron (2016) Penerapan algoritma backpropagation untuk menentukan level bonus dan score bonus pada game edukasi nahwu menggunakan kartu berbasis android. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10650115.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
|
Other (Appendices)
10650115.rar - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (145MB) | Request a copy |
Abstract
INDONESIA:
Ilmu Nahwu merupakan disiplin ilmu yang membahas kedudukan suatu kalimat dalam bahasa arab, dengan mempelajari ilmu Nahwu akan memberikan solusi untuk mengatasi berbagai kesulitan yang ada dalam kitab, khusus kitab-kitab berbahasa arab, karena bahasa arab selain bahasa pergaulan adalah bahasa pemersatu umat Islam, bahasa al-Qur’an dan al-Hadis
Salah satu metode pembelajaran yang bisa menjadi hal yang menarik adalah dengan menggunakan media game. Dengan menggunakan game sebagai alat pembelajaran diharapkan pemain mengetahui contoh-contoh yang benar berdasarkan penerapan ilmu nahwu. contoh-contoh yang akan ditampilkan tersebut meliputi bab jumlah, bab nasab fi’il mudhori dan bab nasab jazm.
Android adalah sebuah sistem operasi untuk perangkat mobile berbasis linux yang mencakup sistem operasi, middleware dan aplikasi.Android diakusisi oleh google pada Juli 2005, dan baru dirilis perdana pada 5 November 2007. Android berlisensi di bawah GNU, General Public Lisensi Versi 2 (GPLv2), yang memperbolehkan pihak ketiga untuk mengembangkannya dengan menyertakan term yang sama. Pendistribusiannya di bawah Lisensi Apache Software (ASL/Apache2), yang memungkinkan untuk distribusi kedua dan seterusnya.
Metode yang diterepkan menggunakan algoritma Neural Network Backpropagation dimana akan menentukan level bonus dan score bonus pada game tersebut yang akan muncul setelah pemain berhasil menyelesaikan permainan dari level 1,2 dan 3 dengan mempertimbangkan perpindahan kartu dan waktu yang telah ditentukan.
Setelah melakukan pengujian dapat disimpulkan bahwa game kartu nahwu ini lebih mendukung pada android versi lollipop. arsitektur Neural Network Backpropagation yaitu algoritma pembelajaran tersupervisi dan terutama digunakan oleh Multi-layer-perceptron untuk mengubah bobot yang terhubung dengan neuron layer tersembunyi jaringan. Algoritma backpropagation menggunakan hitungan error output untuk mengubah nilai bobot dalam arah mundur. Untuk mendapatkan error jaringan ini, fasa forward propagation harus telah dilakukan sebelumnya.
ENGLISH:
Science Nahwu is a discipline that addresses the position of a sentence in Arabic, by studying Nahwu will provide solutions to overcome the difficulties that exist in the book, specifically the books speak Arabic, since the Arabic language other than the lingua franca is the unifying language of Muslims, language al-Quran and al-Hadith.
One of the methods that could be interesting is to use the media game. By using the game as a learning tool player is expected to know the true examples based on the application of science nahwu. examples that will be displayed include the chapter jumlah kalimah, chapter nasab fi'il Mudhori and chapther nasab jazm.
Android is an operating system for Linux-based mobile devices that includes an operating system, middleware and aplikasi.Android acquired by Google in July 2005, and was released early on November 5, 2007. Android is licensed under the GNU General Public License Version 2 (GPLv2) , which allows third parties to develop it to include the same term. Distributed under the Apache Software License (ASL / Apache2), which allows for the distribution of the second and so on.
Method for secure use Backpropagation Neural Network algorithm which will determine the level of bonuses and bonus score in the game that will appear after the player complete the game on the level 1,2 and 3 taking into account the displacement of the card and a predetermined time.
After a test it can be concluded that this nahwu card game more support on android lollipop version. Backpropagation Neural Network architecture that is supervised learning algorithm and is mainly used by Multi-layer-perceptron to change the weights connected to the hidden layer neuron network. Backpropagation algorithm using output error count to change the weights in the backward direction. To obtain this network error, forward propagation phase should have been done before backpropagation unsupervised learning techniques successfully implemented well in this game, through the results of testing the neural network of the three architectural models showed that the architecture 3 hidden layers with epoch maximum value = 1500, alpha = 0.005 and tolerance = 0.0001 has a 91.71% accuracy rate
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Arif, Yunifa Miftachul and Barizi, Ahmad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Ilmu Nahwu; Game Edukasi; Neural Network Backpropagation; Android; Bahasa Arab; Nahwu Sciences; Educational Games; Arabic | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Dian Anesti | |||||||||
Date Deposited: | 21 Jul 2016 17:05 | |||||||||
Last Modified: | 21 Jul 2016 17:05 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3601 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |