The influence of Islamic tradition to teligious ethic and religious tolerance among students of Social Science Education Departement at UIN Maliki

Devi, Yunia, Amrita Puspa (2016) The influence of Islamic tradition to teligious ethic and religious tolerance among students of Social Science Education Departement at UIN Maliki. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12130051.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

ENGLISH:

Educational Institution is one of environments that is needed by every human to develop their potential and knowladge. UIN (Islamic State University) as Islamic Educational Instution learn the graduation to carry out two obligations. Those are as a wise Indonesian citizen and a good Moslem. In order that, Religious Ethic and Religious Tolerance should be studied deeply and suported by every items in university both Campus and Ma’had. Especially, among Students of Social Science Education Departement 2013/2014 UIN MALIKI Malang as teacher in the future.

General purposes of this research are to determain The Influence of Ma’had and Islamic Campus Tradition to Religious Ethic and Religious Tolerance in UIN MALIKI Malang.

The approach used in this research is quantitative with descriptive research with type of casual correlation. The data used in this research is primary and secondary data. Data analyze that is used is Path Analyze.

The result of data anayze, found that (1) Ma’had and Islamic Campus tradition in UIN MALIKI Malang is having positive effect to Religious Ethic simultanously, but Ma’had have not influenced partially. (2) Ma’had and Islamic Campus tradition in UIN MALIKI Malang is having positive effect to Religious Tolerance simultanously, but Ma’had have not influenced partially. (3) Ma’had and Islamic Campus tradition in UIN MALIKI Malang is having effect to Religious Tolerance through Religious Ethic, but Ma’had have not influenced partially.

From the explanation above can be concluded that Ma’had and campus can not be separated from one another. Therefore, to realize the high religious tolerance, it is important to cultivate the religious ethic character in students of Social Science Education Departement 2013/2014 UIN MALIKI Malang.

INDONESIA:

Lembaga Pendidikan merupakan salah satu lingkungan yang dibutuhkan setiap manusia dalam mengembangkan potensi diri dan pengetahuan. UIN (Universitas Islam Negeri) berperan dalam mendidik lulusannya untuk menjadi warga negara Indonesia sekaligus seorang Muslim yang bijaksana. Maka Etika beragama dan Toleransi beragama penting untuk dikaji dan didukung oleh unsur-unsur di dalam Kampus untuk mengetahui pengaruh Ma’had dan Tradisi Ke-Islam-an Kampus terhadap Etika bergama dan Toleransi beragama. Khususnya pada Mahasiswa jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial angkatan 2013/2014 UIN MALIKI Malang sebagai calon guru di masa depan. Tujuan umum dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh Ma’had dan Tradisi Ke-Islam-an Kampus terhadap Etika bergama dan Toleransi beragama di UIN MALIKI Malang.

Adapun pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif-kuantitatif dengan tipe hubungan sebab-akibat. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data primer dan sekunder. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian menggunakan Analisis Jalur.

Dalam analisis data ditemukan bahwa (1) Ma’had dan Tradisi Ke-Islam-an Kampus secara simultan berpengaruh positif terhadap etika beragama sedangkan Ma’had secara parsial tidak berpengaruh pada toleransi beragama. (2) Ma’had dan Tradisi Ke-Islam-an Kampus secara simultan berpengaruh positif terhadap toleransi beragama sedangkan Ma’had secara parsial tidak berpengaruh pada toleransi beragama. (3) Ma’had dan Tradisi Ke-Islam-an Kampus secara simultan melalui etika beragama berpengaruh terhadap toleransi beragama sedangkan Ma’had secara parsial tidak berpengaruh pada toleransi beragama.

Sehingga dapat disimpulkan bahwa Ma’had dan Tradisi Ke-Islam-an Kampus yang dilakukan di UIN MALIKI Malang tidak dapat dipisahkan satu dengan yang lain. Karena itu, untuk mewujudkan Toleransi beragama yang baik, maka penting untuk menumbuhkan Etika bergama yang akan membantu proses Internalisasi Islam pada mahasiswa UIN MALIKI Malang khususnya Mahasiswa jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial angkatan 2013/2014.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Yahya, Mokhammad
Keywords: Islamic tradition; Ma’had; Campus; Religious ethic; and Religious tolerance; Tradisi; Ma’had; Kampus; Etika beragama; dan Toleransi Beragama
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Desy Putri Andika
Date Deposited: 22 Jul 2016 06:06
Last Modified: 22 Jul 2016 06:06
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3590

Actions (login required)

View Item View Item