Responsive Banner

Pengaruh perhatian dan tingkat ekonomi orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran

Nabilah, Tsinta Alfi Nuriyah (2022) Pengaruh perhatian dan tingkat ekonomi orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
18130054.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Hasil belajar merupakan sesuatu yang diperoleh oleh siswa dalam proses pembelajaran dalam mencapai tujuan yang telah ditetapkan. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa yakni faktor internal dan faktor eksternal. Salah satu faktor eksternal tersebut adalah perhatian dan tingkat ekonomi orang tua. Saat ini, orang tua mengutamakan keinginannya karena marasa bahwa tanggung jawabnya hanyalah menyekolahkan anak dan anak harus memberikan yang terbaik untuk orang tuanya. Padahal baik tidaknya prestasi anak dalam proses belajar, disebabkan banyak faktor salah satunya adalah faktor keluarga terutama orang tua.

Tujuan Penelitian ini adalah untuk (1) menjelaskan ada atau tidaknya pengaruh positif signifikan antara perhatian orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran, (2) menjelaskan ada atau tidaknya pengaruh positif signifikan antara tingkat ekonomi orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran, dan (3) menjelaskan ada atau tidaknya pengaruh positif signifikan antara perhatian dan tingkat ekonomi orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran.

Metode dalam penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif, instrumen yang digunakan berupa angket dan dokumentasi. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX di SMPN 2 Paciran yang berjumlah 250 siswa dengan mengambil sampel 154 dari populasi siswa tersebut. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi linear berganda.

Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) ada pengaruh positif signifikan perhatian orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran dengan koefisien regresi sebesar 0,211. (2) Ada pengaruh positif signifikan tingkat ekonomi orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran dengan koefisien regresi sebesar 0,250. (3) Ada pengaruh positif signifikan antara perhatian dan tingkat ekonomi orang tua terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMPN 2 Paciran dengan koefisien determinasi sebesar 30,8%.

ENGLISH:

Learning outcomes are something obtained by students in the learning process in achieving predetermined goals. There are various factors that affect student learning achievement, these factors can come from within the student itself or factors that come from outside the student. One factor that comes from outside the student is the attention and economic level of the parents. Nowadays, parents prioritize their desires because they feel that the responsibility is only to send the child to school and the child must give the best for his parents. Though the good achievement of children in the learning process, caused by many factors, one of which is family factors, especially parents.

The purpose of this study is to (1) explain the presence or absence of significant positive influences between parents' attention to student learning outcomes on IPS subjects in SMPN 2 Paciran, (2) explain the presence or absence of significant positive influences between parents' economic levels on student learning outcomes in IPS subjects in SMPN 2 Paciran, (3) explain the presence or absence of significant positive influences between attention and economic level of parents to student learning outcomes in IPS subjects at SMPN 2 Paciran.

The method in this research uses quantitative research, instruments used in the form of questionnaires and documentation. The population in this study was class IX students at SMPN 2 Paciran which numbered 250 students by taking a sample of 154 of the student population. The data analysis used in this study used multiple linear regression analysis.

The results of this study show that: (1) there is a significant positive influence of parental attention to student learning outcomes on IPS subjects in SMPN 2 Paciran with a regression coefficient of 0,211. (2) Ada significant positive influence of parents' economic level on student learning outcomes in IPS subjects in SMPN 2 Paciran with a regression coefficient of 0,250. (3) There is a significant positive influence between attention and the economic level of parents on student learning outcomes in IPS subjects in SMPN 2 Paciran with a coefficient of determination of 30,8%.

ARABIC:

الغرض من هذه الدراسة هو (1) شرح وجود أو عدم وجود تأثيرات إيجابية كبيرة بين اهتمام أولياء الأمور بنتائج تعلم الطلاب في مواضيع IPS في SMPN 2 باسيران ، (2) شرح وجود أو عدم وجود تأثيرات إيجابية كبيرة بين المستويات الاقتصادية للوالدين على نتائج تعلم الطلاب في مواضيع IPS في SMPN 2 باسيران ، (3) شرح وجود أو عدم وجود تأثي رات إيجابية كبيرة بين الطلاب. الاهتمام والمستوى الاقتصادي للآباء والأمهات بنتائج تعلم الطلاب في مواضيع IPS في SMPN 2 باسيران.

تستخدم الطريقة المتبعة في هذا البحث البحث الكمي، والأدوات المستخدمة في شكل استبيانات وتوثيق. كان المجتمع في هذه الدراسة من طلاب الصف التاسع في SMPN 2 باسيران والذي بلغ عددهم 250 طالبا من خلال أخذ عينة من 154 من مجتمع الطلاب . استخدم تحليل البيانات المستخدم في هذه الدراسة تحليل الانحدار الخطي المتعدد.

أظهرت نتائج هذه الدراسة ما يلي: (1) وجود تأثير إيجابي كبير لاهتمام الوالدين بمخرجات تعلم الطلاب على مواد IPS في SMPN 2 باسيران بمعامل انحدار قدره 0,211. (2) Ada تأثير إيجابي كبير للمستوى الاقتصادي للوالدين على نتائج تعلم الطلاب في مواد IPS في SMPN 2 باسيران مع معامل انحدار قدره 0,250. (3) هناك تأثير إيجابي كبير بين الاهتمام والمستوى الاقتصادي للآباء على نتائج تعلم الطلاب في مواد IPS في SMPN 2 Paciran بمعامل تحديد 30,8%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Pusposari, Luthfiya Fathi
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDPusposari, Luthfiya FathiUNSPECIFIED
Keywords: Perhatian; Tingkat Ekonomi Orang Tua; Hasil Belajar; Attention; Parents' Economic Level; Learning Outcomes; الاهتمام المستوى الاقتصادي للوالدين ;مخرجات التعلم
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Tsinta Alfi Nuriyah Nabilah
Date Deposited: 31 May 2022 14:07
Last Modified: 31 May 2022 14:07
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/35672

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item