Wahyuni, Ria (2022) Kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa Kelas VII di SMPN 2 Nguling. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17130010.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Motivasi belajar siswa merupakan aspek yang sangat penting dalam menentukan keberhasilan peserta didik didalam menempuh pendidikan. Salah satu komponen yang dapat meningkatkan motivasi belajar siswa adalah kreativitas guru dalam mengelola pembelajaran. Kreativitas guru dalam mengelola pembelajaran dalam penelitian ini berkaitan dengan kemampuan guru dalam menciptakan kegiatan belajar mengajar yang efektif dan efisien.
Tujuan penelitian ini adalah (1) Untuk menjelaskan faktor penghambat dan pendukung kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMPN 2 Nguling. (2) Untuk menjelaskan bentuk-bentuk kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMPN 2 Nguling. (3) Untuk menjelaskan respon siswa terhadap kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMPN 2 Nguling.
Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis Miles dan Huberman yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan.
Hasil penelitian ini adalah : (1) Faktor penghambat kreativitas guru IPS diantaranya adalah kondisi kelas dan penyusunan waktu. Sedangkan faktor pendukung kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa diantaranya adalah keaktifan guru dan siswa, kesiapan guru, dan pengembangan kreativitas guru. (2) Bentuk kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMP Negeri 2 Nguling adalah berupa Penyusunan Perangkat Pembelajaran, Kemudian penggunaan metode belajar yang bervariatif, metode belajar yang bervariatif ini berupa penggabungan antara penggunaan metode konvensional yaitu metode ceramah, dan metode lain seperti studi tour ke lokasi bersejarah, studi perpustakaan atau belajar di perpustakaan, diskusi kelompok, dan snowball throwing. (3) Respon siswa terhadap kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dilihat melalui berbagai metode yang digunakan oleh guru selama proses pembelajaran, pada metode ceramah sebagian siswa mengaku bahwa mereka merasakan senang akan tetapi masih ada juga yang merasa kurang senang dengan metode ini karena siswa merasa bosan dan jenuh. Mayoritas siswa memberikan respon yang baik terhadap penggunaan metode studi tour atau berkunjung ke situs bersejarah, presentasi dan diskusi kelompok, serta pada metode penugasan dengan membuat mind map atau peta konsep.
ENGLISH:
Student learning motivation is a very important aspect in determining the success of students in taking education. One of the components that can increase students' learning motivation is the creativity of teachers in managing learning. The creativity of teachers in managing learning in this study is related to the ability of teachers to create effective and efficient teaching and learning activities.
The aims of this study are (1) to explain the inhibiting and supporting factors of social studies teacher creativity in increasing the learning motivation of seventh grade students at SMPN 2 Nguling. (2) To explain the forms of creativity of social studies teachers in increasing the learning motivation of class VII students at SMPN 2 Nguling. (3) To explain students' responses to the creativity of social studies teachers in increasing the learning motivation of class VII students at SMPN 2 Nguling.
The research method used in this research is descriptive qualitative. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used is the Miles and Huberman analysis model, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions.
The results of this study are: (1) Among the factors supporting the creativity of social studies teachers in increasing student learning motivation such as teacher and student activity, teacher readiness, and teacher creativity development. While the inhibiting factors for the creativity of social studies teachers include class conditions and timing. (2) The form of the social studies teacher's creativity in increasing the learning motivation of class VII students at SMP Negeri 2 Nguling is in the form of Preparation of Learning Devices, then the use of varied learning methods, this varied learning method in the form of combining the use of conventional methods, namely the lecture method, and other methods such as study tours to historical locations, library studies or studying in the library, group discussions, and snowball throwing. (3) Students' responses to the social studies teacher's creativity in increasing students' learning motivation are seen through various methods used by teachers during the learning process, in the lecture method some students admit that they feel happy but there are also those who are not happy with this method because students feel bored and bored. The majority of students gave a good response to the use of the study tour method or visiting historical sites, presentations and group discussions, as well as to the assignment method by making mind maps or concept maps.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nasith, Ali | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kreativitas Guru; Motivasi Belajar Siswa; Teacher Creativity; Student Learning Motivation; إبداع المعلم، دافع تعلم الطالب | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130106 Secondary Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Ria Wahyuni | ||||||
Date Deposited: | 31 May 2022 11:02 | ||||||
Last Modified: | 31 May 2022 11:02 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/35634 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |