Matista, Arinda Padma (2016) Hubungan antara persepsi siswa tentang kemampuan mengajar guru dengan motivasi belajar siswa di SMA Negeri Ngoro Jombang tahun ajaran 2015/2016. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410108.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Profesionalisme guru, mutlak diperlukan demi keberhasilan proses pembelajaran di sekolah. Menjadi pengajar sejati bukanlah suatu pekerjaan yang mudah, karena membutuhkan kegigihan serta keinginan yang kuat untuk dapat melakukan yang terbaik. Pengajar sejati, adalah yang mampu melewati berbagai tantangan serta hambatan yang melibatkan peserta didiknya. salah satu hambatan yang harus dilewati oleh seorang guru adalah, bagaimana guru mampu menumbuhkan motivasi belajar dalam diri peserta didiknya. salah satu upaya yang dapat dilakukan oleh seorang guru guna meningkatkan motivasi belajar siswa yakni dengan mengoptimalkan pemanfaatan upaya guru dalam kegiatan pembelajaran. Maka rumusan masalah dalam penelitian ini 1) bagaimana tingkat persepsi siswa kelas XI IPS terhadap kemampuan mengajar guru mata pelajaran sejarah di SMA Negeri Ngoro-Jombang 2) bagaimana tingkat motivasi belajar siswa kelas XI IPS dalam pelajaran sejarah di SMA Negeri Ngoro Jombang 3) adakah hubungan antara persepsi siswa tentang kemampuan guru dalam mengajar dengan motivasi belajar siswa kelas XI IPS pada pelajaran sejarah di SMA Negeri Ngoro Jombang
Penelitian ini, bertujuan untuk mengetahui (1) bagaimana tingkat persepsi siswa kelas XI IPS tentang kemampuan mengajar guru mata pelajaran sejarah di SMA Negeri Ngoro Jombang, (2) bagaimana tingkat motivasi belajar siswa kelas XI IPS di SMA Negeri Ngoro Jombang, (3) untuk mengetahui hubungan antara persepsi siswa tentang kemampuan mengajar guru dengan motivasi belajar siswa pada pelajaran sejarah kelas XI IPS di SMA Negeri Ngoro Jombang
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Populasi penelitian ini berjumlah 109 siswa kelas XI IPS di SMA Negeri Ngoro Jombang. Data mengenai persepsi siswa tentang kompetensi profesional guru dengan motivasi belajar diperoleh melalui dua skala. Lalu data tersebut dianalisis validitas dan reliabilitasnya, selanjutnya dikategorisasikan dan dilakukan analisis korelasi product moment.
Hasil analisis data menunjukkan bahwa persepsi siswa kelas XI IPS tentang kemampuan mengajar guru sejarah berada tingkat sedang, dengan persentase 51%, dan tingkat motivasi belajar siswa kelas XI IPS pada mata pelajaran sejarah berada pada tingkat sedang, dengan persentase 51,3%. Hipotesis dalam penelitian ini diterima atau korelasi antara persepsi siswa tentang kemampuan mengajar guru denagn motivasi belajar adalah 0,803 dan taraf signifikan 0,000 dan arah hubungan (r) adalah posistif.
ENGLISH:
Teachers’ professionalism is needed for the success of teaching and learning process and to improve the quality of education. Being a real teacher is not an easy job because it needs persistency and strong will to do the best. A real teacher can pass the challenge and burden in teaching such as how the teacher grows the students’ learning motivation by optimizing the teacher’s effort in the teaching and learning activity. So the problem in this study 1 ) how the perceived level of class XI IPS on the ability of teachers to teach history courses in SMA Ngoro - Jombang 2 ) how the level of students' motivation in class XI IPS in a history lesson in SMA Ngoro Jombang 3 ) is there a relationship between student’s perceptions about the ability of teachers to teach to the students' motivation in class XI IPS in a history lesson in SMA Ngoro Jombang.
This research aims to: (1) discover the level of perception of students in class XI Social Science about the teacher’s ability of History Subject in SMA Negeri 1 Ngoro Jombang, (2) discover the level of learning motivation of students of class XI Social Science in SMA Negeri 1 Ngoro, (3) discover the relationship between students’ perception of teacher’s ability with the students’ learning motivation in History Subject of class XI Social Science in SMA Negeri 1 Ngoro.
This research is done by using qualitative research method of correlation research. The population research is all of the students of class XI Social Science in SMA Negeri Ngoro Jombang. The data collection uses psychological scale (Likert) about the students’ perception about competency of History teacher with 45 items with the reliability of α = ,869, motivation scale of learning of 22 items with reliability of α = ,787. Technique of analysis used is by classifying in three categories: high, intermediate and low by using linier regression.
The data is analyzed by using Spearman correlation test with the result r = 0.803 with the significant level of 0.000 and the relationship of (r) is positive. It shows that there is a good relationship between students’ perception of competency of teacher’s professionalism with the students’ learning motivation of History Subject which shows positive and significant.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahmudah, Siti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Persepsi tentang kemampuan mengajar guru; Motivasi belajar; Perception of teacher profession competency; Learning motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Siti Maimunah | ||||||
Date Deposited: | 21 Jul 2016 17:48 | ||||||
Last Modified: | 21 Jul 2016 17:48 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3527 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |