Implementasi strategi diversifikasi produk pada surat kabar Jawa Pos Surabaya

Khoeri, Haris Al (2016) Implementasi strategi diversifikasi produk pada surat kabar Jawa Pos Surabaya. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
12510011.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB)

Abstract

INDONESIA:

Dalam persaingan produk media massa yang semakin penuh tantangan, Jawa Pos merupakan satu dari sekian banyak madia massa yang hingga kini terus bertahan dan berkembang di Indonesia. Hal ini didukung dengan pemuatan berita khusus kedaerahan dengan kolom “RADAR” yang menjadi strategi diversifikasi produk surat kabar Jawa Pos. Diversifikasi produk adalah upaya mencari dan mengembangkan produk atau pasar yang baru, atau keduanya, dalam rangka mengejar pertumbuhan, peningkatan penjualan, profitabilitas, dan fleksibilitas. Yang menjadi bagian penting dari diversifikasi produk adalah ragam produk, carang pengembangan produk, hubungan antar produk, dan konektifitas.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengungkap implementasi strategi diversifikasi produk pada surat kabar Jawa Pos. Penlitian ini dilakukan di kantor pusat Jawa Pos Surabaya. Dalam melakukan penelitian ini metode yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara dan dokumentasi.

Hasil yang diperoleh pada penelitian ini menyatakan bahwa surat kabar Jawa Pos melakukan implementasi strategi diversifikasi produk dengan ragam produk berupa koran Jawa Pos, Radar dan Sportaiment, dimana ada terdapat 16 koran Radar yang tersebar di Jawa Timur, Jawa Tengah, Yogyakarta, dan Bali. Kemudian Jawa Pos menerapkan cara pengembangan produk hasil diversifikasi, hubungan antar perusahaan dengan melakukan laporanpertanggujawaban koran-koran Radar kepada Jawa Pos, koordinasi, dan evaluasi, serta adanya konektifitas melalui portal internal yang membuat hubungan antar perusahaan tersebut lebih efektif.

ENGLISH:

In the competition of mass media products are increasingly challenging, JawaPos is one of the many mass media, which continues to survive and thrive in Indonesia until today. This is supported by the loading of a special regional news with the "RADAR" which became a product diversification strategy of JawaPos newspaper. Product diversification is an effort to find and develop new products or new markets, or both, in order to pursue growth, increased sales, profitability, and flexibility. The most important part of the diversification of products is a range of products, product development branch, the relationship between the products, and connectivity.

The purpose of this study was to uncover the implementation of product diversification strategy on JawaPos newspaper. This study was to be done at the central office of JawaPos Surabaya. In conducting this research method used was descriptive method with data collection through interviews and documentation.

The results obtained in this study stated that the newspaper JawaPos implemented product diversification strategy with a range of products such as JawaPos newspaper, Radar and Sport, where there were 16 newspapers Radar spread in East Java, Central Java, Yogyakarta and Bali. Then JawaPos adopted the result of the diversification of product development, the relationship between the company by doing an accountability report newspapers to JawaPos Radar, coordination, and evaluation, as well as their connectivity through internal portal that made the relationship between the company in more effective.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Rozi, M. Fatkhur
Keywords: Pengembangan Produk; Diversifikasi Produk; Jawa Pos; Product Development; Diversification; Jawa Pos
Departement: Fakultas Ekonomi > Jurusan Manajemen
Depositing User: Elly Megawati
Date Deposited: 21 Jul 2016 11:00
Last Modified: 21 Jul 2016 11:00
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3505

Actions (login required)

View Item View Item