Romadloni, Muttaqiyuddin (2016) Permainan edukatif puzzle surat Al-qur’an (Q-Puzzle) menggunakan fuzzy sugeno sebagai penentu level permainan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09650116.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran al-Qur’an pada anak-anak sangatlah penting. Belajar membaca, menghafal, serta memahami isi al-Qur’an pada masa anak-anak bisa memberikan pengaruh yang baik dan membentuk karakter yang baik pada anak ketika dewasa nanti. Mengingat pentingnya kegiatan belajar pada anak-anak, permainan edukatif merupakan salah satu metode solutif pembelajaran pada anak-anak. Mengikuti perkembangan teknologi yang semakin canggih, adanya permainan edukatif yang memanfaatkan teknologi tentu akan menjadi sebuah media pembelajaran yang menyenangkan untuk anak-anak.
Permainan menyusun benda atau gambar (puzzle) merupakan salah satu permainan yang bisa menumbuhkembangkan kreativitas dan imajinasi anak serta melatih saraf motorik anak. Permainan Q-Puzzle dibangun untuk menjadi sebuah permainan edukatif yang menarik yang bertema pembelajaran al-Qur’an.
Pada permainan Q-Puzzle ini, Fuzzy Sugeno digunakan untuk menentukan level permainan pada puzzle selanjutnya. Penggunaan Fuzzy Sugeno ini dapat menentukan level permainan sesuai dengan statistik pemain dalam menyelesaikan puzzle.
ENGLISH:
Studying al-Qur’an is so important for children. Learning to read, memorize and understand the content of al-Qur’an on the childhood can give a good influence and forming a good character of the children when they grow up. Based on the importance of learning for children, educative games is one of the solutions of children learning methods. By the developing of technology which getting more sophisticated, the existence of educative game will be a fun learning media for children.
An arranging objects or images game (puzzle) is one of the games which able to foster the children’s creativity and imagination and also trains the children’s motor nerves. Q-Puzzle game was created to be an al-Qur’an based educative game application.
On this Q-Puzzle game, Fuzzy Sugeno is used to determines the game level on the next puzzle. The use of Fuzzy Sugeno is use to determines the game level in accordance with the player’s statistics in solving the puzzle.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nurhayati, Hani and Faisal, Muhammad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Permainan; Edukatif; Puzzle; Al-Qur’An; Fuzzy Sugeno; Level; Android; Game; Educational; Puzzle; Al-Qur'An; Fuzzy Sugeno; Level | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Dian Anesti | |||||||||
Date Deposited: | 21 Jul 2016 12:16 | |||||||||
Last Modified: | 21 Jul 2016 12:16 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3468 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |