Syahfitri, Henny (2016) Pengembangan bahan ajar berbasis inkuiri terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar siswa subtema gaya dan gerak kelas IV MI Darun Najah Pagak Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (full text)
12140020.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (14MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan bahan ajar gaya dan gerak berbasis inkuiri terbimbing merupakan salah satu sarana guna membantu memahamkan siswa dalam pembelajaran. Melalui bahan ajar ini, diharapkan siswa dapat termotivasi dan dapat menumbuhkan keterampilan ilmiah siswa, serta sebagai upaya membiasakan siswa bekerja keras untuk memperoleh pengetahuan. Bahan ajar yang dapat mendukung proses pembelajaran IPA adalah bahan ajar inkuiri terbimbing. Materi pokok yang dibahas adalah materi tentang gaya. Inkuiri terbimbing mengajak siswa untuk membangun pengetahuan baru dengan melakukan percobaan dan disuguhi dengan pertanyaan yang mengarahkan siswa untuk memecahkan suatu masalah. Sehingga peneliti mengembangkan bahan ajar berbasis inkuiri terbimbing.
Jenis penelitian ini adalah Research and Development, yang mengacu pada model Borg and Gall. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV MI Darun Najah Pagak Pasuruan. Untuk mengetahui adanya pengaruh bahan ajar gaya dan gerak berbasis inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar siswa di gunakan pre test dan post test control group design.
Hasil dari penelitian pengembangan bahan gaya dan gerak berbasis inkuiri terbimbing ini dilengkapi dengan konsep-konsep materi pada setiap pembahasan dan juga dilengkapi dengan rangkuman pada setiap akhir pembahasan. Siswa akan lebih mudah memahami isi materi yang terdapat pada bahan ajar gaya dan gerak berbasis inkuiri terbimbing. Hasil belajar siswa kelas eksperimen mencapai rata-rata nilai post-test 80 dan hasil belajar siswa kelas kontrol mencapai rata-rata nilai post-test 65. Berdasarkan hasil uji-t dengan taraf signifikansi 0,05 diperoleh hasil yaitu thitung (5.35) > ttabel (2.01), hal ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Perbedaan ini dipengaruhi oleh bahan ajar yang telah dikembangkan. Sehingga dapat memudahkan siswa dalam memahami konsep yang dipelajarinya
ENGLISH:
Development of Teaching Materials Force And Motion Based guided inquiry is one tool to help understand students' learning. Through teaching materials, it is expected that students can be motivated and able to foster scientific skills of students, as well as efforts to familiarize the students work hard to acquire knowledge. Teaching materials that can support proses IPA learning process is Teaching materials guided inquiry. The subject matter discussed is a matter of force. Guided inquiry invites students to build new knowledge by experimenting and treated with questions that lead students to solve a problem. So the researchers developed a guided inquiry-based teaching materials.
This type of research is Research and Development, which refers to the model Borg and Gall. The sample in this study is the fourth grade students of elementary school Darun Najah Pagak Pasuruan. To determine the influence of teaching materials force and motion based guided inquiry to the Student Learning Result in using pre-test and post-test control group design.
The results of the research teaching materials force and motion based guided inquiry comes with the concepts of matter any discussion and also come with summary on each end of the discussion. Students will be easier to understand the content of the material on teaching material force and motion based guided inquiry. The results of the experiment grade students achieved an average value of 80 and a post-test control class student learning outcomes achieved an average post-test score 65. Based on the results of the t-test with a significance level of 0.05 was obtained results are tcount thitung (5.35) > ttabel (2.01), this indicates that there are significant differences between the experimental class and control class. This difference is influenced by the teaching materials have been developed. So as to help students understand the concepts learned
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wibowo, Agus Mukti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Inkuiri terbimbing; Gaya dan gerak; Meningkatkan hasil belajar; Kelas IV SD/MI; Guided inquiry; Force and motion; Improve learning result; IV SD/MI grade students. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Siti Maimunah | ||||||
Date Deposited: | 21 Jul 2016 12:09 | ||||||
Last Modified: | 21 Jul 2016 12:09 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3452 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |