Laksono, Andang (2016) Implementasi dan integrasi sistem pembelajaran elektronik (e-learning) Moodle pada sisfo kampus Institut Agama Islam Ibrahimy menggunakan konsep koreografi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09650067.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
|
Other (Appendices)
09650067.rar - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
INDONESIA:
Institut Agama Islam Ibrahimy adalah suatu wadah yang menjalankan proses akademik pendidikan tinggi. Pada proses menjalankan kegiatan keakademikannya diperlukan suatu sarana yang mampu memberikan kemudahan bagi seluruh pelaku akademik. Oleh karena itu diperlukan suatu sistem yang dapat menunjang kegiatan tersebut. Salah satunya dengan membangun sebuah aplikasi pembelajaran yang dapat dilakukan secara online. Hal ini juga diperlukan karena mengingat perkembangan teknologi yang semakin maju dalam berbagai hal, termasuk dalam penyampaian pendidikan. Pada proses pembangunan sebuah aplikasi pendidikan elektronik diperlukan suatu kemudahan dalam menangani data yang telah tersedia pada sistem informasi kampus yang sudah dijalankan.
Sistem pengintegrasi antara dua sistem, yaitu Sisfokampus dan Moodle, merupakan suatu sistem yang menjadi jembatan dalam hal integrasi data. Sistem ini mampu membuat data pada Moodle dapat selalu update dengan data Sistem informasi Kampus. Data yang diproses dalam sistem ini mencakup data user, data enrolment dan role user, data fakultas, data jurusan, data matakuliah, dan data nilai.
Sistem integrasi data ini menggunakan konsep koreografi sebagai konsep perancangan sistem. Selain itu konsep koreografi juga dapat membantu proses penyusunan laporan penelitian. Konsep koreografi itu sendiri merupakan suatu tahap proses perancangan proses bisnis. Konsep koreografi dapat membantu dalam hal perancangan sistem, mengidentifikasi kebutuhan sistem, merancang proses yang terjadi dalam sistem, mengidentifikasi database yang akan terlibat dalam sistem. Dari pengujian sistem yang telah dibuat, sistem dapat mengintegrasikan data dari Moodle dan Sisfokampus. Meskipun terdapat beberapa bagian fitur yang kurang sesuai dengan permintaan, namun tidak mengganggu jalannya integrasi data secara keseluruhan.
ENGLISH:
Islamic Institute Ibrahimy is a container that runs higher education academic process. In the process of running events of academics needed a facility that is able to provide convenience for the entire academic actors. Therefore we need a system that can support these activities. One of them by building a learning application that can be done online. It is also necessary because of the development of increasingly advanced technology in a variety of ways, including in the delivery of education. In construction process of an electronic educational application required an ease in dealing with the data already available on the campus information system was run.
System integration between the two systems, namely Sisfo Kampus and Moodle, is a system that became a bridge in terms of data integration. The system is able to make the data in Moodle can always be updated with the data information system Campus. Data processed in this system includes a user data, the data enrollment and user role, faculty data, the data subject, the data subject, and data values.
Data integration system uses the concept of choreography as a system design concept. Besides the concept of choreography can also assist in the preparation of research reports. The concept of choreography itself is a stage of the process of designing business processes. The concept of choreography can help in designing the system, identifying system requirements, designing the processes occurring in the system, identify the database that will be involved in the system. From the testing system has been created, the system can integrate data from Moodle and Sisfo Kampus. Although there are some sections that feature less in accordance with the request, but does not disturb the overall data integration.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqin, M. Ainul and Anggraeni, Linda Salma | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Integrasi Sistem; E-learning; Moodle; Sisfo Kampus; Konsep Koreografi; | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Dian Anesti | |||||||||
Date Deposited: | 19 Jul 2016 17:20 | |||||||||
Last Modified: | 19 Jul 2016 17:20 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3428 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |