Lutfiyati, Tahta Alfina (2016) Aplikasi augmented reality pada pembelajaran pengenalan hardware komputer untuk sekolah menengah pertama dengan metode transformasi geometri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text
09650023.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Seiring dengan semakin berkembangnya teknologi dan meningkatnya kebutuhan manusia akan komputer, manusia berusaha mempermudah interaksinya dengan komputer. Berbagai teknologi terus dikembangkan untuk mencapai hal tersebut. Teknologi augmented reality adalah teknologi yang menggabungkan benda maya dua dimensi dan ataupun tiga dimensi ke dalam sebuah lingkungan nyata tiga dimensi lalu memproyeksikan benda-benda maya tersebut dalam waktu nyata. Tidak seperti virtual reality yang sepenuhnya menggantikan kenyataan, augmented reality sekedar menambahkan atau melengkapi kenyataan. Teknologi ini diharapkan dapat mempermudah interaksi user dengan komputer.
Augmented reality telah banyak diimplementasikan dalam berbagai bidang, salah satunya adalah pada bidang pendidikan. Dalam pendidikan, AR dapat dimanfaatkan sebagai alat bantu pembelajaran. Contohnya seperti aplikasi yang akan dibuat oleh peneliti, yaitu untuk alat bantu dalam pengenalan hardware komputer untuk siswa sekolah menengah pertama. Hal ini bertujuan untuk menarik minat belajar siswa serta membantu siswa lebih memahami materi yang dijelaskan oleh guru.
Aplikasi ini dirancang dan disesuaikan untuk siswa sekolah menengah pertama. Aplikasi augmented reality pengenalan hardware komputer ini dibuat menggunakan software Unity dan untuk membuat animasi 3D menggunakan Blender, dengan menerapkan metode transformasi geometri. Untuk menampilkan 3D hardware komputer pada smartphone, diperlukan sebuah marker. Proses pengujian aplikasi terdiri dari dua tahap, yaitu pengujian sistem dan pengujian lapangan. Pengujian sistem dilakukan pada beberapa smartphone untuk mengetahui spesifikasi smartphone yang mendukung berjalannya aplikasi ini. Pengujian lapangan yaitu pengujian aplikasi langsung pada siswa.
ENGLISH:
Along with the development of technology and increasing human needs on a computer, human trying to facilitate their interaction with computer. Various technologies are being developed ti achieve it. Augmented reality technology is a technology that combines two-dimensional or three-dimensional virtual objects into a real environment and projecting a three-dimensional virtual objects in real time. Unlike virtual reality that completely replaces reality, augmented reality just increase or complete reality. This technology is expected to facilitate user interaction with the computer.
Augmented reality has been widely implemented in various fields, one of them is in the field of education. In education, the AR can be used as a learning tool. For example, such application to be made by the researchers, which aids in the introduction of computer hardware for junior high school students. It aims to attract the interest of student learning and help students better understand the material described by the teacher.
This application is designed and adapted for junior high school students. The introduction of computer hardware augmented reality applications was created using Unity and Blender to create 3D animation, by applying a geometry transformation method. For showing 3D animation of computer hardware, it takes a marker. Application testing process consists of two stages, the system testing and field testing. System testing conducted on some smartphone systems to know the specifications of smartphones that support the passage of this application. Field testing is applications test directly on students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Suhartono, Suhartono and Imamudin, Mochamad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Augmented Reality; Hardware Komputer; Transformasi Geometri; Computer Hardware; Geometry Transformation; Unity; Blender; Marker | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Dian Anesti | |||||||||
Date Deposited: | 19 Jul 2016 17:21 | |||||||||
Last Modified: | 12 Jun 2023 10:05 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3419 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |