Samiyah, Samiyah (2016) Manajemen pembiayaan dalam meningkatkan mutu pendidikan di Universitas Islam Malang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13710015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Dalam penyelenggaraan pendidikan, pembiayaan merupakan potensi yang sangat menentukan kualitas sumber daya manusia dan merupakan bagian yang tidak dapat terpisahkan dalam manajemen administrasi pendidikan. Karena biaya merupakan hal yang sangat penting dalam penyelenggaraan pendidikan, sehingga perguruan tinggi diperlukan pengelolaan pembiayaan yang efektif dan efisien, agar menghasilkan lulusan yang bermutu. Dalam meningkatkan mutu lulusan diperlukan dukungan yang kuat dalam kegiatan pembelajaran, penggunaan sarana dan prasarana pendidikan sesuai dengan ketentuan standar nasional pendidikan. Dari sekian banyaknya kriteria untuk meningkatkan mutu lulusan tidak terlepas dari biaya dalam terselenggaranya proses pendidikan.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan mengetahui: (1) Perencanaan anggaran untuk meningkatkan mutu pendidikan di Universitas Islam Malang, (2) Strategi pemenuhan anggaran untuk meningkatkan mutu pendidikan di Universitas Islam Malang (3) Evaluasi anggaran untuk meningkatkan mutu pendidikan di Universitas Islam Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis deskriftif analitis. Metode pengumpulan datanya adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan model analisis interaktif Miles dan Huberman yang mencakup empat komponen yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Pengecekan keabasahan data menggunakan Kredibilitas, Transferbility, Dependebilitas, dan Konfirmabilitas.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) perencanaan anggaran pendidikan Universitas Islam Malang disusun dan dituangkan dalam bentuk RAPBPT yang diadakan pada tiap akhir tahun dengan menetapkan semua program beserta anggaran masing-masing program. Melibatkan stakholders kampus, melalui rapat serta keputusan rapat yang sudah di sepakati diputuskan lagi oleh ketua yayasan 2) Strategi pemenuhan anggaran untuk meningkatkan mutu pendidikan di Universitas Islam Malang yakni: a. strategi unit kerja mandiri, b. sumbangan dana dari yayasan dan mahsiswa, c. memiliki link dengan luar negeri, dan d. pengajuan proposal kepada pemerintah. 3) Evaluasi Pembiayaan Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Universitas Islam Malang dilakukan melalui: 1) evaluasi program dilakukan setiap persatu semester atau setahun, 2) evaluasi hasil kinerja pegawai, 3) evaluasi mekanisme organisasi, 4) evaluasi hasil analisa internal dan eksternal.
ENGLISH:
In education, financing is a potential that determines the quality of human resources and is an inseparable part in the management of educational administration. Because the cost is of paramount importance in the provision of education, so that university required effective management and efficient financing, in order to produce qualified graduates. In improving the quality of graduates required strong support in the learning activities, the using of educational facilities in accordance with the provisions of national education standards. Among the many criteria to improve the quality of graduates can’t be separated from the cost of the implementation of the educational process.
This study aims to describe and determine: (1) planning budget to improve the quality of education at the Islamic University of Malang, (2) Strategy fulfillment of the budget to improve the quality of education at the Islamic University of Malang (3) Evaluation of the budget to improve the quality of education at the Islamic University of Malang.
This study used a qualitative approach to the type of descriptive analysis. Data collection method is observation, interview and documentation. Data were analyzed using an interactive model Miles and Huberman which includes four components: data collection, data reduction, data presentation and conclusion. Checking validity data using Credibility, Transferbility, Dependebilitas, and confirmability.
The results showed that: 1) The planning of Malang Islamic University education budget is prepared and poured in the form RAPBPT held at the end of each year by setting all of the program and budget of each program. Stakholders involving campus, through meetings and decisions that have been agreed meeting decided again by the chairman of the foundation, 2) Strategy fulfillment of the budget to improve the quality of education at the Islamic University of Malang namely: (a). Strategy of self-employment units, (b). Donations from foundations and student of university, (c). has links with overseas, and (d). submission of proposals to the government. 3) Evaluation of Financing Education in Improving the Quality of Education in the Islamic University of Malang through: 1) evaluation of each program carried by one semester or a year, 2) the evaluation of the results of employee performance, 3) evaluation of organizational mechanisms, 4) evaluation of the results of internal and external analysis.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Prabowo, Sugeng Listyo and Wahyuni, Esa Nur | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Manajemen Pembiayaan; Mutu Pendidikan; Financing Management; Quality of Management | |||||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130304 Educational Administration, Management and Leadership |
|||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam | |||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 01 Jul 2016 05:16 | |||||||||
Last Modified: | 01 Jul 2016 05:16 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3334 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |