Emha, Khatmi (2016) Strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan profesionalisme guru dan tenaga kependidikan: Studi multi situs di Madrasah Aliyah 1 Annuqayah dan Madrasah Aliyah Attarbiyah Guluk-Guluk Sumenep Madura. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
137100009.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Peningkatan kualitas lembaga pendidikan tidak terlepas dari peningkatan kualitas sumber daya manusianya dalam hal ini adalah Guru dan Tenaga kependidikan yang ada di dalamnya. Salah satu upaya dalam meningkatkan kualitas Guru dan Tenaga kependidikan adalah peningkatan profesionalisme Guru dan staf kependidikan. Dalam menghadapi tantangan berbagai kemajuan, kepala madrasah harus memiliki strategi yang tepat dan efektif dalam meningkatkan kualitas guru dan staf kependidikan yang mampu mencetak siswa dan generasi bangsa yang berkualitas pula. Karena jika hal itu tidak dapat dimiliki oleh kepala madrasah, maka bukan mustahil dunia pendidikan Indonesia terutama dalam pendidikan Islam akan mengalami kemunduran dari berbagai aspek dan komponennya.
Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan strategi kepemimpinan kepala Madrasah dalam meningkatkan Profesionalisme guru dan Tenaga kependidikan yang diterapkan di MA. 1 Annuqayah dan MA. Attarbiyah Guluk-Guluk Sumenep Madura, dengan sub fokus yang mencakup: (1) Pemahaman Kepala Madrasah tentang Profesionalisme Guru dan Tenaga kependidikan, (2) Upaya yang dilakukan Kepala Madrasah terkait tugas dan fungsinya, (3) Strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan profesionalisme Guru dan Tenaga kependidikan.
Jenis penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Pengumpulan data melalui: wawancara, observasi dan dokumentasi. Tehnik analisis datanya dengan tiga jalur yaitu, penyajian data, reduksi data dan penarikan kesimpulan.
Kesimpulan dari penelitian ini adalah: 1). Pemahaman Kepala Madrasah Aliyah 1 Annuqayah dan MA. Attarbiyah tentang Profesionalisme Guru dan Tenaga Kependidikan adalah komitmen Guru dan Tenaga kependidikan untuk melaksanakan Tugas sesuai kemampuan dan selalu meningkatkan kualifikasi dan kompetensinya untuk mewujudkan Visi Misi Madrasah dan Tujuan Pendidikan Nasional. 2) Upaya yang dilakukan kepala madrasah Aliyah 1 Annuqayah dan MA. Attarbiyah dalam meningkatkan Profesionalisme guru dan tenaga kependidikan adalah optimalisasi pada tugas dan fungsinya sebagai Edukator, Manajer, Administrator, Supervisor, Leader, Inovator dan Motivator. Berupa Strategi Prajabatan: a) Kaderisasi Alumni, b) Pembinaan dan bimbingan untuk calon Guru dan Staf, dan Dalam jabatan, yaitu dengan: a) Sertifikasi Guru dan Staf, b) Simposium Guru dan Staf, c) Karya Tulis Ilmiah, d) Studi Comparatif, e) Magang, f) Kegiatan Tradisonal, g) Kajian Ilmiah, h) Program Supervisi. 3) Strategi kepemimpinan kepala madrasah Aliyah 1 Annuqayah dan MA. Attarbiyah dalam meningkatkan profesionalisme adalah Strategi berupa sikap kepemimpinan berorientasi Manusia melalui sikap Demokratis dan Kharismatik yang diwujudkan dengan: a) Mendengar dan Melakukan Klarifikasi, b) Pengarahan dan Motivasi, c) Menjelaskan dan melakukan Negosiasi, d) Mencontohkan dan Memberi Solusi, e) Melakukan pengukuran dan Memberikan Penguatan yang dilakukan secara Instruktif dan Partisipatif.
ENGLISH:
Improving the quality of educational institutions is inseparable from improving the quality of human resources in this case is a teacher and education personnel in it. One effort to improve the quality of teachers and education personnel is to increase the professionalism of teachers and educational staff. In facing the challenge of progress, headmaster should have the right strategy and effective in improving the quality of teachers and educational staff that is able to print student and qualified generation of people too. Because if it can’t be owned by the headmaster, it is not impossible that the education in Indonesia, especially in Islamic education will be deprived of the various aspects and components.
This study aims to reveal the strategy of the leadership of the head of school in improving the professionalism of teachers and education personnel were applied in MA. 1 Annuqayah and MA. Attarbiyah Guluk-Guluk Sumenep, Madura, with sub focus that includes: (1) Understanding of Principals of Teacher Professionalism and education personnel, (2) Efforts made Principals in Improving Teacher Professionalism and education personnel, (3) leadership strategy headmaster in improve the professionalism of teachers and education personnel.
The research is a qualitative case study approach. Data collection through: interviews, observation and documentation. Technical analysis of the data with three channels, namely, the presentation of data, data reduction and conclusion.
The conclusion of this study were: 1). The principals understanding of Professional Teacher and Education Personnel is committed teachers and education personnel to carry out tasks according to ability and constantly improve the qualifications and competence to realize the Vision, Mission and Objectives Madrasah Education. 2) Efforts made Principals MA 1 A and MA Attarbiyah in improving the professionalism of teachers and educators is the optimization of the duties and functions as an educator, Manager, Administrator, Supervisor, Leader, Innovator, and Motivator. In the form of Strategy Pre positions: a) Kaderisasi Alumni, b) Guidance and counseling for prospective teachers and staff, and in positions, namely: a) Certification of Teachers and Staff, b) Symposium Teacher and staff, c) Essay, d) Study Comparatif, e) Intern, f) Traditional activities, g) Scientific, h) Supervision Program. 3) Strategic leadership Aliyah School 1 Annuqayah and MA. Attarbiyah in increasing professionalism is strategy in the form of an attitude oriented leadership Man with attitude Democratic and Charismatic were realized by: a) Listening and Clarification, b) Direction and motivation, c) Presentation and Negotiation, d) Demontration and Problem solving, e) Standarizing and reinforcement is done Instructive and participatory.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur and Walid, Muhammad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah; Profesionalisme Guru; Tenaga Kependidikan; Strategy Leadership Principals; Teacher Professionalism; Education Personnel | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam | |||||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | |||||||||
Date Deposited: | 30 Jun 2016 13:19 | |||||||||
Last Modified: | 30 Jun 2016 13:19 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3326 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |