Hasanuddin, Hasanuddin (2015) Pengembangan bahan ajar Qur’an Hadis berbasis sains untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 1 MIN Malang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13761012.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan bahan ajar menjadi hal yang penting pada saat ini terutama pada mata pelajaran Qur’an Hadis yang masih jarang dikembangkan sumber dan media belajarnya. Pengembangan bahan ajar Qur’an Hadis berbasis sains merupakan salah satu bentuk inovasi untuk memperkaya sumber dan bahan ajar yang ada di MI.
Adapun tujuan dari penelitian ini, pertama untuk mengetahui spesifikasi bahan ajar Qur’an Hadis berbasis sains dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas 1 MIN Malang I. Kedua, untuk mengetahui efisiensi, efektifitas, dan daya tarik bahan ajar Qur’an Hadis berbasis sains terhadap peningkatan hasil belajar siswa kelas I MIN Malang I.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian pengembangan dan pengumpulan datanya dilakukan dengan metode angket dan tes. Semua metode tersebut digunakan untuk mernjawab permasalahan penelitian tentang pengembangan bahan ajar Qur’an Hadis berbasis sains untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas I MIN Malang I. data-data yang diperoleh dari berbagai metode tersebut dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan analisis uji t menggunakan program SPSS 16
Berdasarkan hasil penelitian dan pengembangan, spesifikasi produk yang dihasilkan adalah, 1) berwujud fisik material printed, 2) menggunakan basis sains, 3) Materi Qur’an Hadis kelas I semester I MI Surah An-Naas dan Al-Falaq 4) sains yang terintegrasikan disesuaikan dengan tingkat perkembangan kognitif siswa kelas I. Ada pun hasil uji coba memiliki tingkat keefektifan, efisiensi, dan kemenarikan yang cukup tinggi, berdasarkan penilaian guru terhadap semua komponen mencapai 85,7% (sangat baik). Berdasarkan rata-rata penilaian siswa komponen mencapai 87,1% (sangat baik). Rata-rata perolehan hasil belajar pada tes akhir 93,75 lebih baik bila dibanding dengan tes awal yang mencapai 82,97%. Peningkatan perolehan rata-rata hasil belajar siswa mencapai 10,78 setelah menggunakan buku ajar hasil pengembangan.
Berdasarkan paparan di atas, dapat ditarik kesimpulan umum yang menyatakan bahwa bahan ajar yang dikembangkan mempunyai kualitas yang baik. Penggunaan bahan ajar hasil pengembangan membantu meningkatkan efektifitas, efisiensi, dan kemenarikan pembelajaran sekaligus membantu meningkat belajar siswa.
ENGLISH:
Development of teaching materials becomes important at this point, especially on the subjects of the Qur’an hadith that is still rarely developed sources and media studies. Development of teaching materials based on science Qur’an hadith is a form of innovation to enrich the sources and teaching materials in MI.
The purpose of this study, first, to know the specifications of teaching materials of Quran Hadith based on the science in improving student learning outcomes class I MIN Malang I. Second, to determine the efficiency, effectiveness, and attractiveness of teaching materials Qur'an Hadith based on science improving student learning outcomes class I MIN Malang I.
This research method development research and data collection was conducted by questionnaire and tests. All these methods are used to answer the problem of research on the development of teaching materials of Qur’an Hadith based on science to improve student learning outcomes class I MIN Malang 1. The data obtained from the various methods were analyzed using descriptive analysis and t test analysis using SPSS 16 ,
Based on the results of research and development, product specifications produced is, 1) a physical shape of material printed, 2) based on science, 3) material Qur’an Hadith class I Semester 1 MI Surah An-Naas and Al Falaq, 4) Science integrated adapted to the level of cognitive development of students of class I. the test results have high levels of effectiveness, efficiency, and attractiveness are quite high, based on an assessment of all components of teacher reached 85.7% (very good). Based on the average student assessment against all components reached 87.1% (very good). Average yield learning outcomes at the end of the test 93.75 better when compared with the first test, which totaled 82.97. The increase in the average student learning outcomes reached 10.78 after use textbook development results.
Based on the above presentation, it can be conclution the general stating that the teaching materials developed have a good quality. The use of teaching materials development results help improve the effectiveness, efficiency, and attractiveness of learning at the same time help improve student learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhammad, Suaib H. and Barizi, Ahmad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Pengembangan; Bahan Ajar Qur’An Hadis Berbasis Sains; Hasil Belajar; Development; Hadith Quran Teaching Materials Based On Science; Learning Outcomes | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | |||||||||
Depositing User: | Indar Erdiana | |||||||||
Date Deposited: | 28 Jun 2016 14:56 | |||||||||
Last Modified: | 28 Jun 2016 14:56 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3284 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |