Sutrisno, Septa Adi (2021) Peningkatan kecerdasan intelektual siswa melalui program home visit pada siswa Madrasah Ibtidaiyah Raudlatul Ulum Karangploso Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17140089.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pandemi covid-19 mengakibatkan pembelajaran dilakukan secara daring.Hal ini membuatsemua lembaga pendidikan tidak melaksanakan aktivitas seperti biasanya, sebagai seorang pendidik, guru harus mampu menggunakan alternatif yang tepat dalam melakukan pembelajaran terutama dalam meningkatkan kecerdasan intelektual yang dimiliki oleh siswa.Demi tercapainya peningkatan kecerdasan intelektual siswanya, MI Raudlatul Ulum menggunakan program home visit guna melakukan kegiatan belajar mengajar. Program home visit adalah pembelajaran yang digunakan oleh guru dengan cara melakukan kunjungan ke rumah siswa. Dengan melakukan program home visit ini guru lebih mudah dalam melakukan pembelajaran terutama dalam meningkatkan kecerdasan intelektual yang dimiliki oleh siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) Mendeskripsikan proses peningkatan kecerdasan intelektual siswa melalui program home visit di MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang, (2) mendeskripsikan strategi peningkatan kecerdasan intelektual siswa melalui pembelajaran program home visit di MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang, dan (3) mendeskripsikan dampak peningkatan kecerdasan intelektual siswa melalui program home visit MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang.
Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan sumber data yang diperoleh dari wawancara, observasi, serta dokumentasi yang berkaitan dengan peningkatan kecerdasan intelektual siswa melalui program home visit pada siswa MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang. Alat bantu yang digunakan berupa pedoman observasi, pedoman wawancara dan pedoman dokumentasi. Teknik keabsahan data dilakukan dengan cara perpanjangan pengamatan, ketekunan pengamatan dan triangulasi. Analisis data dilakukan dengan teknik kualitatif deskriptif.
Hasil penelitian meliputi : 1) Bahwa demi tercapainya peningkatan kecerdasan intelektual pada siswa,guru menerapkan pembelajaran secara daring dan luring melalui program home visit setelah pemerintah Kabupaten Malang mengeluarkan surat edaran terkait diperbolehkannya pembelajaran secara tatap muka dengan kondisi khusus. 2) Strategi dalam meningkatkan kecerdasan intelektual siswa melalui pembelajaran home visit terdapat tiga tahapan yaitu tahap perencanaan, tahap pelaksanaan, tahap monitoring, serta evaluasi. 3) Terdapat adanya dampak peningkatan kecerdasan intelektual siswa melalui home visit memiliki dampak yang positif.
ENGLISH:
The COVID-19 pandemic has resulted in learning being conducted online. This makes all educational institutions do not carry out activities as usual, as an educator, teachers must be able to use appropriate alternatives in carrying out learning, especially in increasing the intellectual intelligence possessed by students. In order to achieve an increase in the intellectual intelligence of its students, MI Raudlatul Ulum uses a home visit program to carry out teaching and learning activities. The home visit program is a learning program used by teachers by visiting students' homes. By conducting this home visit program, it is easier for teachers to carry out learning, especially in increasing the intellectual intelligence of students.
This study aims to (1) determine the basis for increasing students' intellectual intelligence through theprogram home visit at MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang, (2) knowing the strategies for increasing students' intellectual intelligence through learningprograms home visit at MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang, and (3) knowing the impact of increasing students' intellectual intelligence through theprogram of home visit MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang.
This research is a qualitative research with data sources obtained from interviews, observations, and documentation related to increasing students' intellectual intelligence through aprogram home visit at MI Raudlatul Ulum Karangploso Malang. The tools used in the form of observation guidelines, interview guidelines and documentation guidelines. The data validity technique was carried out by means of extended observations, persistence of observations and triangulation. Data analysis was carried out using descriptive qualitative techniques.
The results of the study include: 1) That in order to achieve an increase in intellectual intelligence in students, teachers apply online and offline learning through aprogram home visit after the Malang Regency government issued a circular regarding the permissibility of face-to-face learning with special conditions. 2) The strategy in improving students' intellectual intelligence through home visit learning has three stages, namely the planning stage, the implementation stage, the monitoring stage, and the evaluation stage. 3) There is an impact on increasing students' intellectual intelligence through home visits which have a positive impact.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhriyah, Indah Aminatuz | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | peningkatan; kecerdasan intelektual; home visit; enhancement; intellectual intelligence; التعلم عبر الإنترنت ، الذكاء الفكري ، برنامج الزيارة المنزلية | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Septa Adi Sutrisno | ||||||
Date Deposited: | 05 Jan 2022 13:56 | ||||||
Last Modified: | 05 Jan 2022 13:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/32697 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |