Khairuroh, Khairuroh (2014) Strategi peningkatan mutu pendidikan melalui pemenuhan standar pendidik dan tenaga kependidikan di Madrasah Tsanawiyah Miftahul Anwar Kadur Pamekasan. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12710013.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Berdasarkan hasil penelitian yang di lakukan oleh PISA yang meneliti tentang kualitas pendidikan, menunjukkan, Indonesia menempati posisi ke 64 dari 65 Negara anggota PISA. Dengan demikian kualitas pendidikan di Indonesia masih sangat rendah. Berangkat dari permasalahan di atas, maka MTs Miftahul Anwar berupaya untuk melakukan perbaikan dan pengembangan pada sistem pendidikannya. Terutama dalam mengembangkan pendidik dan tenaga kependidikannya, guna memenuhi standar mutu pendidik dan tenaga kependidikan yang telah di tetapkan oleh pemerintah.
Berangkat dari latar belakang di atas, maka tujuan dalam penelitian ini adalah: (1) bagaimana standar mutu PTK yang di harapkan oleh MTs Miftahul Anwar? (2) bagaimana strategi peningkatan mutu PTK di MTs Miftahul Anwar (3) bagaimana implikasi upaya peningkatan standar PTK terhadap mutu pendidikan di MTs Miftahul Anwar?.
Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan jenis studi kasus dan bersifat eksplanatori. Desain dalam penelitian ini menggunakan desain diskriptif kualitatif interrelationship studies. Sedangkan teknik pengumpulan datanya menggunakan observasi, dokumentasi dan wawancara, namun, langkah dalam pemerolehan data dalam penelitian ini menggunakan langkah dalam analisis spradley, dan analisis datannya menggunakan metode analisis milles and huberman yaitu reduksi, verifikasi, dan penyajian data. Sehingga teknik pengecekan keabsahan data pada penelitian ini menggunakan triangulasi data.
Dari hasil penelitian yang telah dilakukan, maka standar mutu pendidik dan tenaga kependidikan di MTs Miftahul Anwar terdiri dari standar kualifikasi akademik, sandar kompetensi yang terdiri dari kompetensi pedagogik, kepribadian, sosial, dan profesional, sehat jasmani dan rohani, mampu mewujudkan tujuan pendidikan nasional. Dan, madrasah ini telah memiliki standar tambahan untuk PTK yang ada, yakni se-ideologi, lancar membaca al- Qur’an, dapat mengintegrasikan nilai keislaman (Al-Qur’an) di setiap pembelajaran, dan memiliki jiwa kepemilikian terhadap lembaga. Adapaun strategi untuk meningkatkan mutu pendidikannya adalah, komitmen kepala madrasah. perumusan visi dan misi, pembentukan TPM, pemberdayaan PTK, penciptaan budaya, pelibatan masyarakat, adanya reward and punishment, edm, penambahan kebijakan untuk PTK, perbaikan terus menerus, renstra madrasah yang matang, dan kontrol kepala madrasah. Sedangkan implikasinya terhadap institusi, manajemen, siswa dan masyarakat sangat baik.
ENGLISH:
Based on the results of research done by PISA that examines the quality of education, shows, Indonesia ranks 64 of 65 countries members of PISA. Thus the quality of education in Indonesia is still very low. Departing from the above problems, the MTs Miftahul Anwar seeks to make improvements and development of the education system. Especially in developing teachers and education personnel, in order to meet the quality standards of teachers and that have been set by the government.
Departing from the above background, the objectives of this research are: (1) how the quality standards expected by the teachers and education personnel that MTs Miftahul Anwar? (2) how the quality improvement strategy the teachers and education personnel in MTs Miftahul Anwar? (3) what are the implications teachers and education personnel efforts to improve the quality of education standards in MTs Miftahul Anwar ?.
Methods This study used a qualitative approach, the type of case study and explanatory nature. The design in this study used a qualitative descriptive design interrelationship studies. While the data collection technique using observation, documentation and interviews, however, a step in the acquisition of data in this study using Spradley step in the analysis, and analysis using the method of analysis datannya milles and Huberman of reduction, verification, and data presentation. So the technique of checking the validity of the data in this study using data triangulation.
From the research that has been done, the quality standards of teachers and educators in junior Miftahul Anwar consists of standard academic qualifications, competency dock consisting of pedagogic competence, personality, social, and professional, physically and mentally healthy, able to achieve national education goals. And, this school has had additional standards for existing teachers and education personnel, the seem of ideology, fluent reading of the al-Quran, can integrate Islamic values (the Quran) in each study, and has the soul of ownership of the institution. And strategies to improve the quality of education is, commitment headmaster. formulation of vision and mission, the establishment of quality improvement team, teachers and education personnel empowerment, creation of culture, community involvement, the presence of reward and punishment, edm, additional policies for teachers and education personnel, continuous improvement, strategic planning mature madrassas, and madrassas head control. While the implications for the institution, management, students and the community very well.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ghony, M. Djunaidi and Abidin, Munirul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Strategi Peningkatan Mutu; Standar Pendidik; Tenaga Kependidikan; MTs Miftahul Anwar; Quality Improvement Strategy; Standards Teachers Education Personne | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam | |||||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | |||||||||
Date Deposited: | 28 Jun 2016 09:37 | |||||||||
Last Modified: | 28 Jun 2016 09:37 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3240 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |