Emilia, Lana (2021) Pengembangan media pembelajaran cetak materi keragaman budaya untuk peningkatan hasil belajar siswa Kelas IV B Madrasah Ibtidaiyah Negeri 10 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14140098.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan media petualangan nusantara merupakan pengembangan media yang membantu siswa untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran IPS tema 7 “Indahnya Keragaman di Negeriku” materi keragaman budaya. Media petualangan nusantara disusun secara melingkar, menghadirkan gambar dan materi mengenai ciri khas kebudayaan masing-masing provinsi di Indonesia. Disajikan dalam bentuk permainan sehingga pembelajaran menjadi menyenangkan dan meningkatkan hasil belajar siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk; 1) menjelaskan bentuk fisik produk berupa media pembelajaran, 2) menjelaskan kemenarikan produk yang dikembangkan yaitu media pembelajaran petualangan nusantara, 3) menjelaskan keefektifitasan produk yang dikembangkan yaitu berupa media pembelajaran petualangan nusantara.
Bentuk penelitian yang digunakan peneliti adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development), dimana metode penelitian yang digunakan untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji keefektian produk tersebut. Metode penelitian dan pengembangan ini mengacu pada model Borg and Gall.
Pengembangan produk ini telah menghasilkan media pembelajaran berupa media petualangan nusantara materi keragaman budaya. Media pembelajaran petualangan nusantara yang telah dikembangkan memiliki tingkat relevansi dengan kurikulum yang ada, materi yang mudah dipahami, bahasa yang digunakan sesuai sesuai dengan siswa sekolah dasar, serta langkah-langkah sederhana yang mudah dipahami oleh siswa dalam melakukan permainan. Hasil pengembangan media pembelajaran sangat efektif dan mampu meningkatkan hasil belajar siswa, karena media pembelajaran yang dikembangkan oleh peneliti memiliki pengalaman yang bermakna, sehingga akan tersimpan di memori siswa dalam jangka yang cukup lama.
ENGLISH:
The development of the archipelago adventure media is the development of media that help student to improve student learning outcomes in social studies subject theme 7 “The Beauty of Diversity in My Country” material on cultural diversity. Nusantara Adventure media are set a circle, presenting images and materials about the cultural characteristic of each province in Indonesia. Presented in the form of games so that learning become fun and improves student learning outcomes.
This research aims to; 1) explaining the physical from of the product in the form of learning media, 2) explain the attractiveness of the product developed, namely the archipelago adventure learning media, 3) explain the effectiveness of the product deveoped in the form of archipelago adventure learning media.
The form of research used by researchers is research and development methods, where research methods are used to produce certain products and test the effectiveness of these products. This research and development method refers to the Borg and Gall model.
The development of this product has resulted in learning media in the form of an archipelago adventure media material for cultural diversity. The archipelago adventure learning media that has been developed has a level of relevance to the existing curriculum, the material is easy to understand, the language used is in accordance with elementary school students, as well as simple steps that are easily understood by students in playing games. The results of developing learning media are very effective and able to improve student learning outcomes, because the learning media developed by researchers have a meaningful experience, so that they will be stored in students' memory for a long time.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Media Pembelajaran; Hasil belajar; Development; Learning Media; Learning Outcomest | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130201 Creative Arts, Media and Communication Curriculum and Pedagogy | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Lana Emilia | ||||||
Date Deposited: | 17 Dec 2021 19:11 | ||||||
Last Modified: | 17 Dec 2021 19:11 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/32347 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |