Andreanto, Mohammad Alfian (2021) The effectiveness of English pop song to improve students’ listening comprehension at the Eighth Grader of Islamic Junior High School of Fathul Hidayah Lamongan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17180004.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Listening is one of the most important skills because this skill is needed in daily activities and students' learning process in class, especially in English subjects. Nevertheless, many students may still have difficulties in listening comprehension. Based on the problems, it resulted an idea to construct teaching listening strategy through the use of English pop song as learning media to ease the students and to improve their listening comprehension.
This study was conducted to know whether English pop songs are effectively improve students' listening comprehension at MTs Fathul Hidayah Lamongan. In this study, the researcher used quantitative method with a quasi-experimental design by comparing two classes as the research method. The subjects of this study were the eighth-grade students of MTs Fathul Hidayah Lamongan. This study examined two classes, namely class VIII B and class VIII C. Class VIII C was as the control class and class VIII B was as the experimental class, with 26 students in the experimental class and 27 students in the control class. The research instrument was tests. The researcher used the Independent sample T-test formula using the SPSS version 25 program to analyze the data.
This study indicates that English pop songs effectively improve the listening comprehension of the eighth-grade students at MTs Fathul Hidayah Lamongan. The results obtained from the statistical test show that the significance value (Sig. 2-tailed) is 0.000, where the value obtained is <0.05. It concludes that the English pop song effectively improves the listening comprehension of the eighth-grade students at MTs Fathul Hidayah Lamongan and it can be used as an alternative strategy to improve the students' listening comprehension.
INDONESIA:
Mendengarkan adalah salah satu keterampilan yang paling penting karena keterampilan ini sangat dibutuhkan dalam kegiatan sehari-hari maupun pada proses pembelajaran siswa dikelas, khususnya pada mata pelajaran Bahasa Inggris. Meskipun demikian, tidak menutup kemungkinan bahwasannya masih banyak siswa yang mendapatkan kesulitan dalam pemahaman mendengarkan. Berangkat dari permasalahan tersebut, akhirnya dihasilkan suatu gagasan untuk meningkatkan keterampilan siswa dalam mendengarkan yakni melalui sebuah strategi pembelajaran yang menggunakan English pop song sebagai media pembelajaran agar mempermudah para siswa dalam meningkatkan pemahaman dalam mendengarkan.
Studi ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui apakah lagu pop berbahasa Inggris efektif atau tidak untuk meningkatkan pemahaman mendengarkan siswa MTs Fathul Hidayah Lamongan. Dalam studi ini, peneliti menggunakan metode kuantitatif dengan desain quasi experimen perbandingan dua kelas sebagai metode penelitiannya. Subjek penelitian ini adalah Siswa kelas delapan MTs Fathul Hidayah Lamongan. Penelitian ini dilaksanakan di dua kelas yaitu kelas VIII B dan VIII C. Kelas VIII C sebagai kelas kontrol, dan kelas VIII B sebagai kelas eksperimen dengan jumlah sampel kelas eksperimen 26 siswa dan kelas control 27 siswa. Instrument penelitian ini adalah tes. Peneliti menggunakan rumus Independent sampel T-test dengan menggunakan program SPSS versi 25 untuk menganalisis data.
Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa lagu pop song Bahasa Inggris efektif dalam meningkatkan pemahaman mendengarkan siswa kelas delapan MTs Fathul Hidayah Lamongan. Hasil yang di dapatakan dari uji statistic menunjukkan bahwasanya nilai signifikansi (Sig. 2-tailed) adalah 0,000 yang mana nilai yang diperoleh tersebut adalah < 0,05. Hal tersebut menyimpulkan bahwa strategi lagu pop song Bahasa Inggris yakni efektif terhadap peningkatan pemahaman mendengarkan siswa kelas delapan di MTs Fathul Hidayah Lamongan dan dapat digunakan sebagai strategi alternative untuk meningkatkan pemahaman mendengarkan siswa.
ARABIC:
السماع من الكفاءة المهمّة لأنها محتاجة في الأنشطة اليومية بل في عوائد تعليم الطلاب في الفصل, خاصة في مادة اللغة الانجليزية, بجانب ذلك يمكن أن الطلاب مازالوا في صعبة في الفهم السماعي. من هذا, هناك فكرة أو تصوّر لترقية كفاءة الطلاب في السماع من إستراتجية التعليم باستخدام الغناء " فوف " في اللغة الانجليزية كالوسيلة التعليمية لسهولتهم في ترقية الفهم في السماع
عقدت هذه الدراسة لمعرفة إنفعالية " فوف " في اللغة الانجليزية و عدمه ف ترقية الفهم السماعي عند الطلاب بالمدرسة المتوسطة فتح الهداية لامونجان. و استخدم الباحث طريقة البحث الكمّي بالصورة التجريبية بين الفصلين. و مدار البحث فيه فمأخوذ من فصلين الفصل الثامن ب و الثامن ج. الثامن ج كالفصل المراقب بعدد 27 طالبا و الآخر الفصل التجريبي بعدد 26 طالبا. آلة البحث فيه الامتحان. و استخدم الباحث الرمز المستقل لمثال الامتحان بوسيلة SPSS لتحليل الحقائق.
النتيجة من هذا البحث أن الغناء " فوف " في اللغة الانجليزية منفعل لترقية الفهم السماعي عند طلاب فصل الثامن بالمدرسة المتوسطة فتح الهداية لامونجان. النتيجة المحصولة من الامتحان الإحصائي تدلّ على نتيجة الترقية " (Sig. 2-tailed) " هي 0,000 التي كانت النتيجة المحصولة هي 0,05 >. و هذه تدلّ على أن الإستراتيجية في غتخدام الغناء منفعل لترقية الفهم السماعي عند طلاب فصل الثامن بالمدرسة المتوسطة فتح الهداية لامونجان و مستخدم كالطريقة الثاية لترقية الفهم السماعي عند الطلاب.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Badriyah, Ima Mutholliatil | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Effectiveness; English pop song; Listening comprehension; Keefektifan; Lagu pop Inggris; Pemahaman mendengarkan; إنفعالية; الغناء " فوف " في اللغة الانجليزية; الفهم السماعي | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130106 Secondary Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Bahasa Inggris | ||||||
Depositing User: | Mohammad Alfian Andreanto | ||||||
Date Deposited: | 02 Dec 2021 13:29 | ||||||
Last Modified: | 02 Dec 2021 13:29 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/32080 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |