Fatimatuzzahroh, Dewi (2021) Peran Day Care Restu 2 Kota Malang dalam mendukung belajar anak sebelum memasuki taman kanak-kanak. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15160039.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kesiapan anak untuk belajar sebelum memasuki Taman Kanak-kanak (TK) adalah tahapan yang cukup penting untuk diperhatikan. Mempersiapkan aspek perkembangan anak hendaknya dimulai sebelum anak memasuki Taman Kanak-Kanak agar ketika dalam proses belajar tidak lagi merasa kesulitan beradaptasi dengan lingkungan sosial bahkan tantangan baru dalam belajar. Tempat Penitipan Anak, saat ini sedang menjadi banyak pilihan bagi orang tua yang bekerja atau para ibu yang memilih double burden. Maka, peralihan pengasuhan menjadi suatu kecemasan yang cukup menjadi perhatian bagi orang tua sebab, Tempat Penitipan Anak termasuk dalam tahap prasekolah. Oleh karenanya, dengan adanya Tempat Penitipan Anak yang memfasilitasi orang tua bekerja untuk membantu pengasuhan sementara, dapat pula menjadi wadah untuk melatih aspek sosial dan kesiapan anak dalam menerima informasi dari luar lingkungan tempat tinggal anak.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peran Day Care Restu 2 Kota Malang dalam mendukung belajar anak sebelum memasuki Taman Kanak-kanak. Penelitian dilakukan selama empat minggu. Jenis pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif. Metode pengumpulan data menggunakan metode observasi yang dilakukan sendiri oleh peneliti, kemudian wawancara dengan dua narasumber pengasuh dan wali anak, serta dokumentasi foto kegiatan. Data yang terkumpul berupa kata-kata yang dianalisis dengan cara pengumpulan, reduksi, penyajian data, dan penarikan kesimpulan.
Hasil dari penelitian menunjukan bahwa peran Tempat Penitiapan Anak Restu 2 Kota Malang sangat membantu orang tua dalam hal pengasuhan serta melatih kesiapan anak dalam belajar sebelum anak dapat memasuki Taman Kanak-kanak. Hasil tersebut terlihat dari berbagai cara pengasuhan yang diterapkan hingga output atau sikap anak yang ditunjukan dalam aktifitas sehari-hari di tempat penitipan maupun di rumah saat bersama orang tua. Pencapaian yang telah didapatkan hendaknya dapat dipertahankan, terlebih dapat menjadi inspirasi bagi Day Care lain untuk memberikan pengasuhan yang lebih baik.
ENGLISH:
Setting up the readiness to learn of children before entering school Park Preschool (TK) is a stage that is sufficiently important to note . Preparing aspects of the development of children should begin before children enter school Taman Kanak-Kanak so that when in the process of learning no longer find it difficult to adapt to the environment social and even new challenges in learning . Points Custody Child , when it was becoming much choice for those parents who work or the mother who chose a double burden . Thus , the transition of care into an anxiety that is enough becomes concern for the elderly because , Points of Care Children included in the stage of preschool . By Therefore , with the place Custody Children who facilitate the parents work to help nurture a while , can also be a container for the training aspects of social and readiness of the child in receiving information from the outside environment.
The research is aimed to find out how the role of Day Care Restu 2 Malang in supporting children's learning before entering school T secure Kanak- k children. Kind of approach that is used is the approach qualitative were conducted during four weeks . The method of data collection used the method of observation which was carried out by the researcher himself , then interviews with two resource persons, caregivers and guardians of the children , as well as photo documentation of activities . The data collected is in the form of words that are analyzed by means of collection, reduction, data presentation, and drawing conclusions.
Results of the study showed that the role of place Penitiapan Children Restu 2 Malang greatly assist the elderly in terms of care and training readiness of children in the study before a child can enter school Garden Preschool . The results are visible on the various ways of parenting that is applied to the output or the attitude of a child who at the show in the activities of daily in place day care or at home when alongside the old . The achievement of which has been obtained should be maintained , especially can be an inspiration for Day Care else to provide the care that much better .
ARABIC:
كان استعداد تعلم الاطفال قبل تعلمهم في روضة الاطفال امرا مهما. لانه تسهيل للاولاد في تعديلهم بالبيئة الاجتماعية و عقبات التعليمية. تكون رعاية النهارية افضل حل للوالد الشاغل او الوالدة التي لها مضاعفة المسؤلية. لانها تقوم مقام الابوين في الحضانة و وسيلة للتدريب في تفاعل الاجتماعي و استعداد قبول المعلومات المتنوعة
و من اهداف البحث معرفة مشاركة رعاية النهارية رستو 2 في مدينة مالانج على مساعدة تعلم الاطفال قبل تعلمهم في روضة الاطفال. مدخل البحث المستخدم في هذا البحث المدخل الكيف منذ اربعة اسابيع. استخدمت الباحثة طريقة جمع البيانات بالملاحظة بنفسها, و بالمقابلة مع كافل الاطفال ووالدهم, و بالوثائق الانشطة. واما تحليل البيانات تستخدم الباحثة طريقة تخفيض البيانات و عرض البيانات و استنتاج
اظهرت نتائج البحث ان مشاركة رعاية النهاريه رستو 2 في مدينة مالانج لها قوة عظيمة في مساعدة الابوين في الحضانة و استعداد اولادهم في التعلم قبل درسهم عند روضة الاطفال. تعرف تلك النتائج من تطبيق بعض طريقة الكفالة و اظهارهم الانتاج و السلوك في انشطة اليومية عند رعاية النهارية او في بيوتهم مع والدهم. يجب المحافظة على هذا الانجاز, سيما كون هذه الرعاية النهارية الهاما للاخر في تقديم الكفالة خيرا من قبل
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasanah, Mamluatul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | peran day care dan kesiapan belajar; The Role of Day Care and readiness to learn; مشاركة رعاية النهارية و استعداد التعلم | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130310 Maori Education (excl. Early Childhood and Primary Education) | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Islam Anak Usia Dini | ||||||
Depositing User: | Dewi Fatimatuzzahroh | ||||||
Date Deposited: | 24 Jan 2022 11:00 | ||||||
Last Modified: | 24 Jan 2022 11:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/31327 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |