Rahayu, Ida Ike (2016) Efektivitas pembelajaran kooperatif terhadap kepercayaan diri dalam meningkatkan kemampuan berfikir evaluatif-kreatif pada siswa SMK Islam 1 Durenan Trenggalek. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11410093.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran kooperatif merupakan suatu model pembelajaran dimana sistem belajar ini memberi kesempatan kepada peserta didik untuk bekerjasama dengan siswa lain. Kepercayaan Diri merupakan keyakinan untuk melakukan sesuatu, berfikir positif, untuk mencapai sesuatu yang diinginkan sehingga tidak berpengaruh oleh orang lain. Evaluatif-kreatif adalah pemberian penilaian berdasarkan standar (keefektifan hasil belajar), mengorganisasikan beberapa bentuk/ pola yang berbeda dari sebelumnya.
Penelitian ini dilakukan di SMK Islam 1 Durenan Trenggalek. Adapun peneliti tertarik karena di SMK ini siswa belum aktif dalam pembelajaran. Oleh sebab itu peneliti berusaha untuk mengkombinasi pembelajaran dengan bantuan pendidik untuk lebih meningkatkan keaktifan peserta didik. Secara khusus penelitian ini untuk melatih kepercayaan diri peserta didik untuk meningkatkan kemampuan berfikir evaluatif-kreatif.
Metode yang digunakan adalah desain eksperimen quasi “ulang non-random (non-randomized pretest posttest control group design). Pengumpulan data penelitian ini antara lain observasi, tes dan angket.
Hasil dari penelitian ini adalah (1) Terdapat perbedaan antara kelas yang diberi perlakuan dalam kepercayaan diri serta evaluatif-kreatif dibandingkan kelas yang tidak diberi perlakuan. (2) Kemampuan siswa dalam berfikir evaluatif-kreatif meningkat dipengaruhi oleh Kepercayaan Diri.
ENGLISH:
Cooperative learning is one kind of learning style which gives the opportunity more for the students in doing a work in a group cooperatively. Self-confident is having the braveness for doing anything and thinking positively for reaching anything without others’ hands. Evaluate-create is the giving a score depend on the standard of effectiveness learning result. Therefore, it organizes the students for being innovative.
This research was done in Islamic Vocational High School 1 Durenan Trenggalek. Almost the students there were inactive students in learning process. Based on the reason above, researcher tries to combine the learning style under teacher’s control for increasing the creativity of students. This research is important to do for knowing or exercising the self-confident of the students for increasing the Evaluate-create.
This research uses the quasi experiment design (non- randomized pretest posttest control group design) as the method. In collecting the data, the researcher observed the students, gave some test for the students, and gave the questioner for them.
The findings of this study are there is difference between the students who given stimulation of self-confident and evaluate-create from the students who did not given any stimulation of self-confident and evaluate-create. And the increasing of students’ evaluation and creativity is influenced by self-confident.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ridho, Ali | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembelajaran Kooperatif; Kepercayaan Diri; Evaluatif-Kreatif; Cooperative Learning; Self-Confidence; Evaluate-Create | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 27 Jun 2016 11:39 | ||||||
Last Modified: | 27 Jun 2016 11:39 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3128 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |