Responsive Banner

Online Linguistic Features and Language Styles of Indonesian Celeberities' Caption

Alfain, Shinta Nuriya Idatul (2021) Online Linguistic Features and Language Styles of Indonesian Celeberities' Caption. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
17320039.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB)

Abstract

ENGLISH:

Along with the development of media communication especially social media,people also change their ways of using language in conversation such as the use of abbreviations, new terms, and emoticons. These phenomena refer to a scientific study of language, particularly that exists in online media or called as Internet linguistics. In this study, Internet linguistics is defined as the use of unspoken language in online media. Therefore, it is interesting to further examine the use of written language in social media which tends to have some changes as time goes by and do not follow the common rules of writing. This study aims to investigate the way of Indonesian celebrities from different age categories in using online linguistic features and language styles in their Instagram captions.

This present study is qualitative research considering that the purpose of this study is to build contextual and rounded understanding of social phenomena which happened around us. Data in this study is taken from Indonesian celebrities’ posts which are written in English. Then, the data is in form of celebrities’ captions. In the process of collecting the data, the researcher starts with choosing several celebrities’ accounts based on their age classifications. In the stage of analyzing the data, the researcher firstly observes then analyzes them according to online linguistic features
and language style theories.

Age categories in this study consist of teenagers, younger adults, middle-aged adults, and older adults. The result of this present study found that teenagers tend to use fewer online linguistic features such as abbreviation or acronymy, punctuation, and emoticonymy in their Instagram captions. Besides, related to language styles, the findings showed that the younger the age of the user, the more varied the language styles used such as climax, anticlimax, parallelism, and antithesis (in teenagers) in their captions.

INDONESIA:

Seiring dengan perkembangan media komunikasi khususnya media sosial,masyarakat juga mengubah cara penggunaan bahasa mereka dalam percakapan sehari-hari seperti penggunaan singkatan,istilah baru, dan emoji. Fenomena tersebut merujuk pada kajian ilmiah tentang bahasa, khususnya yang ada di media online atau disebut dengan linguistik Internet. Dalam penelitian ini, Linguistik Internet didefinisikan sebagai penggunaan bahasa yang tidak diucapkan di media online. Oleh karena itu, menarik untuk mengkaji lebih jauh penggunaan bahasa tulis di media sosial yang cenderung mengalami beberapa perubahan seiring berjalannya waktu dan tidak mengikuti kaidah penulisan yang umum.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara selebriti Indonesia dari berbagai kategori usia dalam menggunakan fitur linguistik online dan gaya bahasa dalam caption Instagram mereka. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif mengingat tujuan dari penelitian ini adalah untuk membangun pemahaman yang kontekstual dan menyeluruh terhadap fenomena sosial yang terjadi di sekitar kita. Data dalam penelitian ini diambil dari postingan selebriti Indonesia yang ditulis dalam bahasa Inggris. Kemudian, data tersebut berupa caption dari para selebriti. Dalam proses pengumpulan data, peneliti memulai dengan memilih beberapa akun selebriti berdasarkan klasifikasi usia mereka.

Pada tahap menganalisis data, peneliti terlebih dahulu mengamati kemudian menganalisisnya menurut fitur linguistik online dan teori gaya bahasa.Kategori usia dalam penelitian ini terdiri dari remaja, dewasa muda, dewasa paruh baya, dan dewasa tua. Hasil penelitian ini menemukan bahwa remaja cenderung menggunakan lebih sedikit fitur linguistik online seperti singkatan atau akronim, tanda baca, dan emotikonim dalam teks Instagram mereka. Selain itu, terkait dengan gaya bahasa, temuan menunjukkan bahwa semakin muda usia pengguna, semakin bervariasi
gaya bahasa yang digunakan seperti klimaks,antiklimaks,paralelisme,dan antitesis (pada remaja) dalam teksnya.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Shartika, Mira
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDShartika, MiraUNSPECIFIED
Keywords: Internet Linguistics, Online Linguistic Features, Language Styles, Instagram Captions, Social Media
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200102 Communication Technology and Digital Media Studies
Departement: Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Shinta Nuriya Idatul Alfain
Date Deposited: 11 Oct 2021 13:56
Last Modified: 11 Oct 2021 13:56
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/31109

Downloads

Downloads per month over past year

Loading...

Actions (login required)

View Item View Item